۰
خطر آشوب های اجتماعی مطرح شد

قمار امریکا با سهام شرکت های نفتی

سی ان ان اعلام کرد : افول قیمت نفت به کابوس شرکتهای نفتی تبدیل شده است که می تواند به آشوبهای اجتماعی منجر شود.
قمار امریکا با سهام شرکت های نفتی
به گزارش «ميزنفت»، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی برای بورسهای کشورهای مختلف نیز پرهزینه بوده است. بورس اروپا روز گذشته در بدترین وضع در هفته های اخیر، به کار هفتگی خود پایان داد. کاهش ارزش سهام شرکتهای بزرگ نفتی اروپایی ازقبیل شل و بریتیش پترولیوم در این حوزه بسیار تاثیرگذار بوده است. بورس آمریکا از این قاعده مستثنی نبوده است.

این درحالی است که قیمت نفت همچنان سیر نزولی خود را ادامه می دهد.

سازمان جهانی انرژی نیز درباره آثار استمرار کاهش قیمت جهانی نفت هشدار داده است. براساس اعلام سازمان جهانی انرژی اگر این روند بزودی متوقف نشود و تا سال آینده ادامه پیدا کند ممکن است به بروز ناآرامی هایی در برخی از کشورها منجر شود که به شدت به درامدهای نفتی متکی هستند.

قیمت نفت در بازارهای جهانی به کمتر از ۶۰ دلار در هر بشکه تنزل پیدا کرده است. برای نخستین بار در۶سال گذشته، قیمت نفت به کمتر از ۵۸ دلار هم رسیده است. فقط در پنج روز گذشته، قیمت نفت کاهش ۹ درصدی داشته است. کشورهایی که به درآمدهای نفتی وابسته هستند به شدت از روند کاهش قیمت نفت آسیب دیده اند. سقوط ارزش واحد پولی روسیه موید همین مسئله است.

روز گذشته ارزش روبل روسیه، ۳ درصد دیگر کاهش یافت. از ژانویه ۲۰۱۴، ارزش روبل روسیه ۴۳ درصد کاهش یافته است. در نیجریه نیز که یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ نفت است، ارزش واحد پولی این کشور به شدت تنزل پیدا کرده است.

یکی از آثار کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی این است که شرکت های بزرگ نفتی ازقبیل هالیبرتون و بریتیش پترولیوم اعلام کرده اند شمار قابل توجهی از نیروهای خود را اخراج می کنند تا هزینه هایشان کاهش یابد. شرکت نفتی کانوکو فیلیپس نیز قصد دارد هزینه های خود را از سال دو هزار و پانزده کاهش بدهد.
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 4285
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *