۰

چشم انداز اقتصاد اروپا با بهای کنونی نفت

با توجه به سقوط بهای نفت که رشد قیمت‌ها را در کوتاه مدت متوقف می کند اما ممکن است در دراز مدت به رشد اقتصادی و در نتیجه رشد قیمت‌ها منجر شود، بانک مرکزی اروپا برای مقابله با دردسر تورم منفی که منطقه یورو را تهدید می کند، وظیفه پیچیده‌ای دارد.
چشم انداز اقتصاد اروپا با بهای کنونی نفت
به گزارش «ميزنفت»، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره پیامدهای کاهش بهای نفت برای اقتصاد اروپا نوشت: 

با توجه به سقوط بهای نفت که رشد قیمت‌ها را در کوتاه مدت متوقف می کند اما ممکن است در دراز مدت به رشد اقتصادی و در نتیجه رشد قیمت‌ها منجر شود، بانک مرکزی اروپا برای مقابله با دردسر تورم منفی که منطقه یورو را تهدید می کند، وظیفه پیچیده‌ای دارد. 

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا هفته گذشته آشکارا از وضعیت قیمت نفت که خطر کاهش بیشتر نرخ تورم را در منطقه یورو را که هم اینک نیز بسیار پایین است (سه دهم درصد در ماه نوامبر) به دنبال دارد، ابراز نگرانی کرد.
اما ینس وایدمن رئیس بانک مرکزی آلمان (بوندس‌بانک) معتقد است نفت به مثابه یک برنامه کوچک اقتصادی در شرایط کنونی آلمان و منطقه یورو است.
اقتصاددان‌های بانک آلمانی ام ام واربرگ نیز همین نظر را دارند و معتقدند پایین بودن قیمت نفت تأثیر مثبت بر اقتصاد جهانی دارد.
سیلوان برویر اقتصاددان ارشد ناتیکسیس می گوید این وضعیت که با کاهش ارزش یورو در برابر دلار همراه شده، ممکن است تأثیر مثبتی بر اعتماد و سرمایه‌گذاری بگذارد. این وضعیت با تأثیر بالقوه شوک افزایش رشد اقتصادی می تواند باعث احیای پویایی قیمت‌ها شود.
وی افزود در حال حاضر هنوز برای مشاهده این پدیده زود است.
بانک مرکزی اروپا از مدتی پیش تلاشی را برای تقویت حمایت خود از اقتصاد شکننده منطقه یورو و مقابله با خطر تورم منفی آغاز کرده است.
حال این پرسش مطرح است که آیا بهتر نیست بانک مرکزی اروپا اجازه دهد که تأثیر نفت کار خود را انجام دهد؟

-تورم منفی؟-
پیتر پرائت اقتصاددان ارشد سه‌شنبه اعلام کرد بانک مرکزی اروپا که وظیفه آن تضمین ثبات قیمت‌ها و صرفا همین است، نمی تواند اجازه دهد خرید منفعل باقی بماند. 

به اعتقاد کریستوف ویل، اقتصاددان کومرزبانک، طلای سیاه ممکن است تورم در منطقه یورو را از ماه دسامبر به منفی یک دهم درصد و در ماه‌های بعد حتی کمتر از این برساند. 

چهارشنبه، بهای نفت خام برنت به زیر ۶۵ دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین سطح از ژوییه ۲۰۰۹ بود. قیمت نفت از اواخر ماه ژوئن نزدیک به نیمی از ارزش خود را از دست داده است. روند کاهش بهای نفت ماه گذشته در پی تصمیم سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به حفظ سقف تولید خود در بازاری که با مازاد عرضه و کاهش تقاضا مواجه است، تشدید شد. 

ژیل موئک اقتصاددان ارشد بانک آو امریکا - مریل لینچ اعلام کرد برای بانک مرکزی اروپا، سقوط نمادین تورم به زیر صفر از لحاظ وجهه و اعتبار قابل اغماض نیست. 

موئک افزود تورم زیربنایی همچنان ضعیف است، اوضاع اقتصاد کلان وخیم‌تر می شود و تدابیری که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برای به اجرا درآمدن با تأخیر زیادی مواجه شدند. برای دست به کار شدن نباید منتظر شد تا منطقه دچار رکود یا تورم منفی شود. 

وی همچنین در مورد هر گونه خوشبینی بیش از حد در مورد تأثیر نفت بر رشد اقتصادی هشدار داد. 

مطمئنا کاهش پایدار بهای نفت خبر خوبی برای مصرف کنندگان و شرکت‌هایی است که صورتحساب‌های مصرف سوخت آنها در برخی کشورها برای نخستین بار در چهار سال گذشته با کاهش روبرو شده است. 

پرائت توضیح داد اما کاهش قیمت نفت خام به احتمال زیاد انتظارات تورمی بانک مرکزی اروپا را نابود می کند. 

هرچه بهای نفت بیشتر کاهش یابد، خطر تورم منفی در اروپا بیشتر افزایش می یابد. رابطه مستقیم موجود بین کاهش قیمت‌ها و دستمزدها به معنای کسادی اوضاع اقتصادی است. البته باید توجه داشت که تورم بیش از دو درصد که ایدآل بانک مرکزی اروپاست همان تأثیر تورم منفی را خواهد داشت. 

بانک مرکزی اروپا که همواره در حمایت از منطقه یورو بسیار فعال بوده است، هفته گذشته اعلام کرد تدارکات برای مداخله جدید را تشدید کرده است. چند گزینه خرید گسترده سهام و به ویژه اوراق قرضه دولتی در دست بررسی هستند. بیشتر تحلیل‌گران پیش‌بینی می کنند این اقدام اوایل سال ۲۰۱۵ صورت بگیرد. 

این مؤسسه در گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه منتشر شد، تأثیر قیمت نفت را بر گرایش تورم در میان‌مدت، اوایل سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرد.
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۴۶
کد مطلب: 4299
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *