۰
نفرت شرکت های نفتی از عربستان تشدید می شود

دومینوی اخراج نفتی ها با نقش آفرینی ریاض

يكي از آثار كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني اين است كه شركت‌هاي بزرگ نفتي از قبيل ‌هاليبرتون و بريتيش پتروليوم اعلام كرده‌اند شمار قابل توجهي از نيروهاي خود را اخراج مي‌كنند تا هزينه‌هايشان كاهش يابد. شركت نفتي كانوكو فيليپس نيز قصد دارد هزينه‌هاي خود را از سال ۲۰۱۵ كاهش بدهد.
دومینوی اخراج نفتی ها با نقش آفرینی ریاض
به گزارش «ميزنفت»، ركورد زني قيمت نفت در «بردار سقوط» همچنان ادامه دارد و بهاي بشكه‌هاي سياه در جديدترين اتفاق به زير ۶۰ دلار رسيد؛ عربستان هم در اين وضعيت از ثبات توليد خود مي‌گويد و ونزوئلا بي‌تاب از وضعيت حاكم، به جنگ مستقيم با رياض رفته است.

پس از شكست برنامه ايران، ونزوئلا و عراق در اوپك براي كاهش سقف توليد نفت اعضا، قيمت نفت با سرعت بيشتري در سراشيبي سقوط قرار گرفت و در كمتر از يك ماه با كاهش ۱۳ دلاري به ۵۹ دلار در هر بشكه رسيد.

در اين شرايط كه كشورهاي مصرف‌كننده ناخواسته به «ماه عسل» رفتند، كشورهاي توليد‌كننده نفت با «مزاحم» بزرگي به نام عربستان سعودي به چالش ورود كرده‌اند؛ وزير نفت عربستان كه به خوبي از تأثير اظهاراتش در روند تعيين قيمت نفت آگاه است اين روزها بيشتر به رسانه‌ها مي‌آيد و با نظرات خود روند كاهش قيمت نفت را تشديد مي‌كند. اوج اين نظرات مربوط به دو روز پيش است؛ جايي كه وي گفت كشورش براي حمايت از قيمت نفت اقدام به كاهش توليد خود نمي‌كند و مداخله‌اي در بازار انجام نمي‌دهد.

علي النعيمي با رد نظر برخي كارشناسان و فعالان بازار مبني بر لزوم كاهش توليد نفت عربستان براي حمايت از قيمت‌ها گفت كه اين كشور در ماه گذشته توليد خود را ثابت نگه داشته است و آن را كاهش نمي‌دهد. وي كه در حاشيه اجلاس تغييرات آب و هوايي سازمان ملل در پرو سخن مي‌گفت، افزود: بازار را بايد رها كرد تا بدون مداخله پادشاهي عربستان خود را متعادل كند. اين ميزان توليد نفت تغيير نخواهد كرد مگر آنكه مشتريان ديگري بيايند و بگويند كه نفت بيشتري مي‌خواهند.
وي همچنين در پاسخ به سؤال يك خبرنگار كه پرسيده بود آيا فكر مي‌كند نياز به كاهش توليد نفت تا قبل از نشست بعدي اوپك در ژوئن ٢٠١٥ پيش مي‌آيد، گفت: چرا بايد توليد را كاهش دهيم؟ چرا؟

وزير نفت عربستان افزود: ما در ماه نوامبر روزانه بين ٩.۶ تا ٩. ٧ ميليون بشكه نفت خام توليد كرديم كه مشابه ارقام برآورد شده در ماه اكتبر است. اما در مقابل وزير خارجه ونزوئلا در پاسخ به اظهارات وزير نفت عربستان مبني بر دخالت نكردن در بازار نفت، تأكيد كرد كه وظيفه اوپك مداخله و حمايت از ثبات قيمتي بازار است. رافائل راميرز همچون علي النعيمي وزير نفت عربستان سعودي در كنفرانس تغييرات آب و هوايي سازمان ملل در پرو شركت كرده بود، تأكيد كرد كه اوپك وظيفه دارد تا براي ايجاد ثبات در بازار نفت اقدام كند. راميرز همچنين در خصوص احتمال برگزاري نشست اضطراري اوپك گفت: ونزوئلا در حال ارزيابي حمايت از برگزاري چنين نشستي است اما اين به نيجريه و رئيس فعلي اوپك برمي‌گردد كه اعضا را براي برگزاري چنين نشستي با هدف پاسخگويي به سقوط قيمت‌ها فرابخواند. وي همچنين تأكيد كرد كه كاهش قيمت‌ها نه تنها براي ونزوئلا، بلكه براي تمام اعضاي اوپك نگران‌كننده است.

در گوشه ديگري از معادلات نفتي اما عراق در نقش مكمل نقشه امريكايي – سعودي به ايفاي نقش پرداخته است؛ عراقي كه به عنوان قطب بالقوه نفت جهان شناخته مي‌شود و قصد دارد با توليد بيش از ۶ ميليون بشكه‌اي خود در سال‌هاي آينده، سهم بازار نفت خود را تضمين كند؛ اين كشور به ارائه تخفيف پرداخته است و بنا به گفته شركت بازاريابي نفت اين كشور، عراق نفت خام سبك بصره را براي مشتريان آسيايي و امريكا تخفيف داده است.

همين اقدام براي كاهش بيشتر قيمت نفت كافي بود تا صداي اعتراضات بلند شود اما جالب آنجاست كه يكي از بخش‌هاي اصلي اين اعتراضات، به سهامداران شركت‌هاي نفتي مربوط است كه اغلب امريكايي و اروپايي هستند. بر اساس اين گزارش، كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني براي بورس‌هاي كشورهاي مختلف نيز پرهزينه بوده است.

بورس اروپا دو روز گذشته در بدترين وضع در هفته‌هاي اخير، به كار هفتگي خود پايان داد. كاهش ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ نفتي اروپايي از قبيل شل و بريتيش پتروليوم در اين حوزه بسيار تأثيرگذار بوده است. بورس امريكا از اين قاعده مستثني نبوده است. سازمان جهاني انرژي نيز درباره آثار استمرار كاهش قيمت جهاني نفت هشدار داده است. براساس اعلام سازمان جهاني انرژي اگر اين روند به زودي متوقف نشود و تا سال آينده ادامه پيدا كند ممكن است به بروز ناآرامي‌هايي در برخي از كشورها منجر شود كه به شدت به درآمدهاي نفتي متكي هستند.

يكي از آثار كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني اين است كه شركت‌هاي بزرگ نفتي از قبيل ‌هاليبرتون و بريتيش پتروليوم اعلام كرده‌اند شمار قابل توجهي از نيروهاي خود را اخراج مي‌كنند تا هزينه‌هايشان كاهش يابد. شركت نفتي كانوكو فيليپس نيز قصد دارد هزينه‌هاي خود را از سال ۲۰۱۵ كاهش بدهد. استات اويل نروژ نيز هفته گذشته ۱۰ هزار نيروي خود را اخراج و اعتراضات بسياري را در اين كشور ايجاد كرد. در واقع، نقشه مشترك امريكا و عربستان نه‌تنها به ضرر كشورهاي توليد‌كننده نفت تمام شده است بلكه بورس‌هاي مهم جهان را نيز با تزلزل فوق‌العاده‌اي رو به رو كرده است؛ نگراني‌ها در اين‌باره در حال تشديد است و در اين ميان گويا هدفي مهم‌تر از تأمين اهداف اين دو كشور وجود ندارد.
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 4304
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *