۰

جزئیات بدهی پتروشیمی‌ها به وزارت نفت

تاخیر ۳ ماهه در زمان اعمال افزایش نرخ تسعیر ارز باعث اختلاف نظر وزارت نفت و واحدهای پتروشیمی و پالایشی بر سر ۳ میلیارد دلار بدهی این واحدها به وزارت نفت شده است.
جزئیات بدهی پتروشیمی‌ها به وزارت نفت
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، به تازگی جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس از بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به به وزارت نفت بابت بهای خوراک خبر داده و پیشنهاد کرده بود از این پس پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها پیش از تحویل خوراک نزد یکی از بانک‌ها LC باز کنند تا بهای خوراک آنها از این طریق به وزارت نفت پرداخته شود.

مدیران صنعت نفت با تایید بدهی واحدهای پتروشیمی و پالایشی به وزارت نفت می‌گویند پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها دو نوع بدهی به وزارت نفت دارند،چنانکه بخشی از این بدهی‌ها مربوط به گذشته و بخشی بدهی جاری آنها بابت دریافت خوراک است.

آنها می‌گویند در حال حاضر پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بهای خوراک را پرداخت می‌کنند و بدهکاری جدی از این بابت ندارند و تنها تأخیرهای یک یا دو ماهه در پرداخت این بدهی‌ها دارند. در عین حال رقم این بدهی‌ هم بسیار بزرگ و بر اساس گفته‌های مدیران وزارت نفت بالغ بر ۵ تا ۶ میلیارد دلار است.

مدیران نفت می‌گویند پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها پرداخت‌ها را آغاز کرده‌اند و با توجه به اینکه مشکل پرداخت این بدهی‌ها برطرف شده است، پیشنهاد مطرح شده از سوی مجلس در رابطه با باز کردن LC نزد بانک‌ها برای دریافت این بدهی جاری را غیرضروری می‌دانند.


*بدهی ۳ میلیارد دلاری بابت تغییر نرخ تسعیر ارز
اما بخش دوم بدهی واحدهای پتروشیمی و پالایشی به وزارت نفت، بدهی‌های گذشته این واحدها و بیشتر مربوط به تغییر قیمت ارز است.

به عبارت دقیق‌تر پس از آنکه تصویب شده قیمت ارز شناور شود و از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۵۰ تومان افزایش یابد بر اساس گفته‌های مدیران فعلی وزارت نفت، مسئولان وقت زمان اعمال این نرخ جدید را از اول مهر به اول دی تغییر داده‌اند. تفاوت نرخ در این ۳ ماه رقمی بالغ بر ۳ میلیارد دلار است و اختلاف وزارت نفت با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها ناشی از همین مسئله است.

این بدهی در واقع همان بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی مورد اشاره قادری است و هنوز سازوکار یا حتی توافق مشخصی برای دریافت آن طراحی نشده است.


*بدهی معوق نیروگاه‌ها و ایرلاین‌ها به نفت
از سوی دیگر خود این واحدها هم با مشکلاتی مواجه هستند چنانکه نیروگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود بابت تحویل سوخت را با این شرکت‌ها تسویه نمی‌کنند.

شرکت‌های هواپیمایی ۸۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های پالایشی و پالایش و پخش بدهی دارند. در ابتدای سال جاری رقم این بدهی ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که امروز به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیران نفت می‌گویند وزارت نفت ابزاری برای وصول این مطالبات در اختیار ندارند و نمی‌توانند تحویل سوخت به ایرلاین‌ها را متوقف کنند. شرکت‌های هواپیمایی حتی حاضر به باز کردن LC برای پرداخت بهای سوخت نیستند.
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 4306
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *