۰

دردسر جديد براي يك شركت نفتي

در بیانیه رسمی اجلاس مردمی لیما با موضوع تغییرات آب ‌و‌ هوایی که همزمان با برگزاری بیستمین کنفرانس سازمان ملل در پایتخت پرو منتشر شد، تقاضایی مبنی بر رسیدگی به پرونده شرکت نفتی شورون در اکوادور مطرح شد.
دردسر جديد براي يك شركت نفتي
به گزارش «ميزنفت» به نقل از «تله‌سور»، اجلاس مردمی لیما با موضوع تغییرات آب و هوایی با صدور بیانیه‌ای خواستار اجرای عدالت در مورد اکوادوری‌هایی که درگیر پرونده مبارزه با آلودگی شرکت نفتی شورون در منطقه آمازون هستند، شدند.

با آن که شرکت عظیم نفتی شورون آمریکا در دادگاه اکوادور به دلیل ایجاد آلودگی در منطقه آمازون مجرم شناخته شد اما حاضر به پرداخت خسارت ۹.۵ میلیارد دلاری برای جبران آلودگی‌های زیست محیطی پیرامون آن نشد و با اطاعت از یک سیستم داوری بین المللی غیر قانونی از اجرای حکم دادگاه اکوادور امتناع ورزید.

۳۰ هزار نفری که زندگیشان تحت تأثیر آلودگی زیست محیطی شرکت نفتی شورون قرار گرفته‌ است امیدوارند که دادگاه کانادا در مورد این پرونده عدالت را به اجرا درآورد و با توقیف دارایی‌های متعلق به این شرکت در کانادا آن را مجبور به رعایت قانون و پرداخت خسارت کند؛ انتظار می‌رود که دیوان عالی کانادا به زودی قضاوت عادلانه‌ای را در مورد پرونده شورون به اجرا درآورد.

اگر نتیجه این دادگاه مثبت باشد شاکیان می‌توانند خسارت خود را از شرکت شورون گرفته یا به میزان خسارت خود اموال و دارایی این شرکت را در کانادا به تصرف درآورند.

این بیانیه لیما ترکیبی از بحث‌هایی است که در طول اجلاس سران مردمی در مورد تغییرات آب و هوایی که به صورت همزمان با برگزاری بیستمین کنفرانس سازمان ملل در لیما پایتخت پرو برگزار شده بود، می‌باشد.

این اجلاس مردمی یک گردهمایی از افراد عادی از جمله کشاورزان، سازمان‌های اجتماعی و مردم بومی است که تأثیرات تغییرات آب و هوایی برای آن‌ها با اهمیت می‌باشد؛ شعار رسمی این اجلاس مردمی تغییر در سیستم‌ها می‌باشد نه تغییرات آب و هوایی.

بر اساس این بیانیه که در لیما منتشر شد اجلاس مردمی در مقابل چالش‌های نظام سرمایه‌داری که عقیده دارد تغییرات آب و هوایی نادرست است عدالت را در مورد موضوعات مربوط به آب و هوا در پیش می‌گیرد. شرکت‌های بزرگ چند ملیتی همراه با دولت‌ها در مذاکرات جهانی به دنبال توافق در مورد اقداماتی هستند که تنها هدفش سلب مسئولیت از کشورهای توسعه یافته برای انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد مسئولیت‌پذیری بیشتر در مورد تغییرات آب و هوایی می‌باشد.

طبق گزارشات منتشر شده حدود ۳ هزار نفر در این اجلاس مردمی که در راستای راهپیمایی گسترده و اجلاسی که در ماه مارس با حضور ۱۵ هزار نفر و تحت عنوان دفاع از زمین صورت گرفت، شرکت کردند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۹۲۳۰۰۱۱۰۸#sthash.bLK۱iw۴۱.dpuf
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب: 4314
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *