۰

پادشاهان نفت

اندرو اسکات کوپر
پادشاهان نفت: اسرار مذاکرات پشت پرده فروش نفت ایران بر پایه اسناد سازمان سیا نویسنده: اندرو اسکات کوپر مترجم: غلامرضا کریمیان ناشر: اشاره تاریخ چاپ: 1393 مکان چاپ: تهران خلاصه: این کتاب از آرشیوهای وزارت خارجه امریکا و مصاحبه با منابع مختلف دیگر استخراج گردیده است.
پادشاهان نفت
مقامات کشورهای بزرگ متن کامل مذاکرات علنی و غیرعلنی انجام شده در جلسات برای عقد قراردادهای سیاسی و بازرگانی بین دولت‌ها را به طور کامل ضبط یا به وسیله اشخاص معینی یادداشت‌برداری می‌نمایند و سپس این یادداشت‌ها و نوارها در آرشیو محرمانه وزارت‌خانه‌های مربوطه نگهداری و برای مدت زمان معلومی که از سی سال تجاوز نمی‌کند به عنوان اسناد محرمانه هر دولتی باقی و پس از سپری شدن آن مدت برای اطلاع عموم در اختیار پژوهشگران، مورخین، نویسندگان و روزنامه‌نگاران قرار می‌گیرد.
 
این کتاب در اثر مساعی فوق العاده وسیع و پشت‌کار خستگی ناپذیر نویسنده از آرشیوهای وزارت خارجه امریکا و مصاحبه با منابع مختلف دیگر استخراج گردید.

این کتاب را می‌توان از دیدگاه‌های مختلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نخست از دیدگاه اخلاقی، دایر بر نفوذ مفسده‌آمیز نفت بر سیاست و امنیت داخلی آمریکا به عنوان عامل کاهش قدرت آمریکا در زمان عقب‌نشینی از ویتنام. دوم موضوع رسوایی واترگیت و بحران انرژی دهه ۷۰ به صورت مبارزه بر سر قدرت میان شخصیت‌هایی همچون نیکسون، شاه، شیخ احمد زکی یمانی، هنری کیسینجر وزیر خارجه آمریکا، ویلیام سایمون وزیر خزانه داری، جیمز شلزینگر و دونالد رامز فلد، وزرای دفاع برای کالبد شکافی امپراطوری ایران و در این مورد خاص، سلسله‌های پهلوی و چگونگی طلوع و افول سلطنت ایران با بازار نفت. سوم، مسأله پیروزی ملی‌گرایی در تسویه حساب‌هایی بین رقبای قدیمی یعنی ایران و عربستان سعودی و سرانجام دیدگاهی که این دو کشور را دوستان و متحدهایی محتاط نسبت به یکدیگر در تقابل ژئوپلیتیک جنگ سرد در ارتباط با بازار نفت و اقتصاد جهانی که خطوط نامعلوم آن در میانه‌های دهه ۱۹۷۰ شروع به شکل‌گیری نمود. 


فهرست مطالب کتاب به ترتیب زیر است:

مقدمه مترجم
پیشگفتار
بخش اول/ شمشیر زن دلیر ۱۹۷۴ ـ ۱۹۶۹
بخش دوم/ نگهبان خلیج فارس
فصل سوم/ سوگندهای ازدواج
فصل چهارم/ احتمالات
فصل پنجم/ ضربه نفت
فصل ششم/ تابستان بی‌رحم
فصل هفتم/ عقاب فریادکش
فصل هشتم/ شهرزاد رودخانه پوتوماک
فصل نهم/ جنگ‌های هنری
فصل دهم/ روح ۷۶
فصل یازدهم/ غضب شاهانه
فصل دوازدهم/ جنگ نفت
سخن آخر
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 4329
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *