۰

النعیمی: تحریم ها به ایران ضربه زده است نه کاهش قیمت نفت!

وزیر نفت عربستان توطئه کشورش برای ضربه زدن به ایران و روسیه با سلاح نفت را رد کرد و با اشاره به زیان ایران و روسیه از سقوط قیمت نفت گفت: «این نتیجه اقدامات سیاسی آنهاست. ایران و روسیه هر دو تحت تحریم هستند.»
النعیمی: تحریم ها به ایران ضربه زده است نه کاهش قیمت نفت!
به گزارش «ميزنفت» به نقل از تسنیم، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان در مصاحبه با نشریه اقتصادی میس، به تشریح مواضع عربستان در خصوص بازار نفت پرداخته است. وی در این مصاحبه طی اظهاراتی تناقض آمیز توطئه این کشور برای ضربه زدن به ایران و روسیه از طریق کاهش قیمت نفت را رد اما زیان دیدن ایران و روسیه از افت قیمت نفت را تایید کرده است. 


*اگر روس ها تولید نفت خود را کاهش ندهند، آیا عربستان تولید خود را کاهش خواهد داد؟
النعیمی: پیش از همه، چرا ما تصمیم به عدم کاهش تولید گرفتیم؟ من به شما می گویم چرا. آیا این منطقی است که یک تولید کننده کم هزینه نفت تولید خود را کاهش دهد، در حالی که تولید کننده ای با هزینه های بالا به تولید خود ادامه بدهد؟ این منطقی نیست. اگر من تولیدم را کاهش بدهم، چه بر سر سهم من از بازار می آید؟ قیمت بالا خواهد رفت و روس ها، برزیلی ها و تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا سهم من از بازار را از آن خود خواهند کرد. 

*پس یعنی این سیاستی برای دفاع از سهم شما از بازار است؟
النعیمی: این سیاست نه تنها از سهم ما از بازار، بلکه از کشورهایی که نفت را با هزینه ای پایین تولید می کنند نیز دفاع می کند. ما می خواهیم به دنیا بگوییم که کشورهای با هزینه پایین تولید نفت، کسانی هستند که لیاقت برخورداری سهم از بازار را دارند. این یک اصل عملی در تمام کشورهای سرمایه داری است. 

*زمانی که شما با وزیر نفت روسیه در وین دیدار کردید، گفته شد که طرف روس اعلام کرده که تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد و شما به او گفته اید که بازار تولید روسیه را کاهش خواهد داد.
النعیمی: نه، نه. من اصلا گفت و گویی با وی نداشتم. وزیر نفت ونزوئلا به من گفت که آیا نظری دارم، و من گفتم که ما خواهان شنیدن نظر کشورهای خارج از اوپک هستیم. وی از وزیر نفت مکزیک درخواست کرد و او نیز به مشکلات مکزیک اشاره کرد که ما آنها را درک می کنیم. 

او از وزیر نفت روسیه درخواست کرد، که به همراه رئیس رزنفت به وین آمده بود. وی اطلاعاتی در مورد صنعت نفت روسیه ارائه داد. در پایان هم گفته بود که نمی تواند تولید روسیه را کاهش دهد، زیرا چاه های آنها قدیمی هستند و اگر آنها تولید را کاهش دهند، چاه ها نمی توانند مجددا به میزان تولید قبلی بازگردند. 

*قیمت نفت تا چه حد پایین خواهد رفت؟
النعیمی: اگر قرار باشد قیمت ها پایین بروند، شما نمی توانید کاری در مورد آن انجام بدهید. اما اگر قیمت ها پایین تر بروند، قبل از اینکه ما احساس درد کنیم، دیگران به شدت متضرر خواهند شد. 

*در سال آینده، قیمت نفت باید به چه سطحی برسد تا اوپک تصمیم به کاهش تولید بگیرد؟
النعیمی: من می خواهم یک مسئله را روشن کنم. این بی انصافی است که شما از اوپک بخواهید تولید خود را کاهش دهد. ما کوچکترین تولید کننده هستیم. ما کمتر از ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می کنیم. ما کم هزینه ترین نفت جهان را تولید می کنیم. بعد از تحلیلی که ما برای خودمان در مورد کاهش تولید کرده ایم، این کار یعنی کاهش تولید قابل انجام نیست. 

*هرچند شما می گوید که کاهش قیمت نفت یک توطئه سیاسی نیست، اما همزمان با کاهش قیمت ها روسیه و ایران بیشترین آسیب را از سقوط قیمت ها می بینند.
النعیمی: بله، اما این نتیجه اقدامات سیاسی آنهاست. ایران و روسیه هر دو تحت تحریم هستند. این درست است که آنها از قیمت نفت متاثر می شوند، و وقتی قیمت نفت ۱۰۰ دلار بود وضعیت آنها بهتر بود، اما مشکل این نیست. مشکل آنها خیلی اساسی تر از اینهاست. 

*چه چیزی باعث می شود که شما با اطمینان بگویید قیمت نفت بهبود خواهد یافت؟
النعیمی: شرکت های نفتی بین المللی هزینه های سرمایه ای خود را کاهش داده اند و این به معنای عدم اکتشاف است. تاسیسات فعلی به تولید خود ادامه خواهند داد. اما واقعیت این است که آنها میزان سرمایه گذاری خود را کاهش داده اند و این یعنی در آینده آنها تولید اضافه نخواهند داشت.
سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 4406
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *