۰

نفت در بودجه عربستان 60 دلار است نه 80 دلار!

تحلیلگران اعلام کردند عربستان سعودی بودجه سال ۲۰۱۵ میلادی خود را بر اساس نفت بشکه ای شصت دلار تنظیم کرده است، این در شرایطی است که این کشور پیش از این، بودجه های خود را بر اساس قیمتی که بسیار پایین تر از سطح بازار بود تنظیم می کرد.
نفت در بودجه عربستان 60 دلار است نه 80 دلار!
به گزارش «ميزنفت»، مقامات عربستان قیمت نفتی را که برای محاسبه بودجه های سالانه خود استفاده می کنند افشا نمی کنند به همین جهت تحلیلگران از طریق طرح مفروضاتی درباره برخی متغیرهای دیگر از قبیل میزان صادرات و تولید برنامه ریزی شده نفت برای سال آینده، قیمت نفت استفاده شده در بودجه این کشور را تخمین می زنند. 

برای بودجه سال ۲۰۱۵ میلادی که روز پنجشنبه اعلام شد دامنه قیمت نفتی که تحلیلگران تخمینی اعلام کرده اند بین ۵۵ دلار تا ۶۳ دلار است. 

البته این موضوع به این معنی نیست که عربستان انتظار دارد این قیمت ها سال آینده محقق شود. ابراهیم العصاف وزیر دارایی عربستان روز پنجشنبه گفت درباره اینکه قیمت های نفت چه زمانی روند صعودی خواهد گرفت اختلاف نظر زیادی وجود دارد. برخی افراد پیش بینی می کنند این امر در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ اتفاق خواهد افتاد و برخی دیگر نیز سال ۲۰۱۶ را برای این امر در نظر می گیرند. 

قیمت نفت در بودجه عربستان یکی از مفروضاتی است که دولت برای تعیین کف درآمدهای سال آینده از آن استفاده می کند. اگر قیمت نفت برنت سال آینده بالاتر از شصت دلار باشد، درآمدهای نفتی عربستان بیشتر از حد پیش بینی شده خواهد بود و اگر قیمت نفت برنت به زیر شصت دلار برسد، درآمدها کاهش خواهد یافت. 

قیمت های جهانی نفت از ماه ژوئن تا کنون حدود پنجاه درصد کاهش یافته است و همین امر به لحاظ منابع مالی به کشورهای عمده تولید کننده نفت منجمله عربستان که بیشترین میزان تولید جهان را دارد فشار وارد کرده است. 

در بودجه سال ۲۰۱۵ عربستان، میزان هزینه ها حدود ۲۲۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است که رقمی بی سابقه است و نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی شش دهم درصد افزایش نشان می دهد. میزان درآمدها نیز در سال ۲۰۱۵ با کاهشی زیاد حدود ۱۹۰ میلیارد دلار پیش بینی شده است که باعث می شود این کشور کسری بودجه بیش از ۳۸ میلیارد دلاری داشته باشد. 

در سال های گذشته، مقامات عربستان قیمت نفت را در بودجه در سطحی بسیار پایین تر از قیمت موجود بازار قرار می دادند. به عنوان مثال در بودجه سال ۲۰۱۴ قیمت نفت زیر هفتاد دلار حساب شده بود. این در شرایطی است که در زمان اعلام بودجه، قیمت نفت برنت حدود ۱۱۱ دلار بود. 

شرکت سرمایه گذاری جدوا عربستان اعلام کرد بودجه سال ۲۰۱۵ مبتنی بر قیمت متوسط ۵۶ دلار برای هر بشکه از نفت صادراتی این کشور و میزان تولید نفت نیز روزانه نه میلیون و ششصد هزار بشکه است. 

تحلیلگران بانک مالی تجاری عربستان به عنوان بزرگترین بانک این کشور، رقمی متفاوت ارائه کردند و گفتند بودجه بر اساس نفت بشکه ای ۶۱ دلار بسته شده است. 

بر اساس اعلام دو شرکت جدوا و بانک مالی تجاری عربستان، قیمت پیش بینی شده نفت برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی در بودجه سال ۲۰۱۵ عربستان کاهش یافته است.
يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب: 4468
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *