۰

عربستان نمی گذارد نفت بالا بکشد

پافشاری سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) به طور کلی و عربستان سعودی به طور ویژه در کاهش ندادن تولید نفت خود ، علت اصلی افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی است.
عربستان نمی گذارد نفت بالا بکشد
به گزارش «ميزنفت»، شبکه پنجم تلویزیون فرانسه اعلام کرد قیمت دو شاخص نفتی یعنی نفت شاخص اروپا، برنت و بهای نفت شاخص آمریکا، وست تگزاس اینترمیدییت، تا ماه نوامبر امسال به ترتیب به ۷۵ و ۸۷ سنت و ۷۲ دلار و ۱۰ سنت رسید که نسبت به ماه ژوئن امسال حدود ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داد. اما این روند ادامه داشت و حتی قیمت این دو شاخص نفتی به زیر ۶۰ درصد در هر بشکه نیز رسید. علت آن افزایش عرضه نفت به بازار جهانی در پی تولید نفت شیل در آمریکا و کاهش تقاضا برای نفت در چین و اروپا اعلام شده است. 

یکی از گزینه ها برای افزایش قیمت نفت محدود کردن تولید نفت اوپک است اما این کارتل تاکنون با این درخواست مخالفت کرده است. 

اوپک از سال ۲۰۱۲ حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز تولید می کرد اما اکنون حتی تولید این کارتل از ۳۰ میلیون بشکه در روز نیز گذشته و به ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است. در حالی که همه کارشناسان بر این واقعیت تاکید می کنند که اوپک اگر می خواهد قیمت نفت افزایش یابد باید تولید خود را کاهش دهد. 

علت اصلی مخالفت اوپک با کاهش نفت نیز به سماجت عربستان سعودی در کاهش ندادن تولید نفت خود بر می گردد .عربستان اعلام کرده است برای آنکه بازارهای خود را در آسیا و آمریکا از دست ندهد حاضر به انجام این کار نیست.
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب: 4502
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *