۰

میزان ذخایر ارزی خارجی روسیه چقدر است؟

اگرچه میزان ذخایر ارزی روسیه در سال جاری بشدت کاهش یافته است، اما هنوز هم بسیار عظیم به نظر می‌رسد. ارزش ذخایر روسیه در ماه نوامبر بالغ بر ۴۱۹ میلیارد دلار است؛ حتی پس از کاهش سال جاری، تعداد انگشت شماری از کشورها میزان ذخایری بیشتر از روسیه دارند
میزان ذخایر ارزی خارجی روسیه چقدر است؟
به گزارش «ميزنفت» به نقل از اقتصاد ایرانی،  ارزش واحد پول روسیه (روبل) امسال با کاهش مواجه شد و از ماه ژانویه حدود ۴۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد. به منظور کاهش سقوط ارزش روبل، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را افزایش داده است و طی چند روز گذشته این نرخ برای پنجمین بار افزایش یافت (این نرخ در حال حاضر ۱۰.۵ درصد است). نرخ های بالای بهره بر رشد اقتصادی اثر گذاشته و روسیه را در آستانه رکود قرار داده است.

بانک مرکزی همچنین در حال خرید روبل با استفاده از ذخایر ارزی خارجی خود است. میزان ذخایر ارزی این کشور سال جاری بشدت کاهش یافته است (حدود ۲۰ درصد)، اما هنوز هم بسیار عظیم به نظر می رسد. بر اساس اطلاعات وب سایت بانک مرکزی، ارزش ذخایر روسیه در ماه نوامبر بالغ بر ۴۱۹ میلیارد دلار است؛ حتی پس از کاهش سال جاری، تعداد انگشت شماری از کشورها میزان ذخایری بیشتر از روسیه دارند.



اما آمار رسمی روسیه گویای تمام واقعیت نیست؛ روسیه حدود ۱۷۰ میلیارد دلار از دارایی های خود را در دو صندوق سرمایه گذاری شامل Reserve Fund (به ارزش ۸۹ میلیارد دلار) و National Wealth Fund (به ارزش ۸۲ میلیارد دلار) قرار داده است؛ اما بخش زیادی از دارایی های در این دو صندوق برای تأمین نیازهای کوتاه مدت مالی، غیرقابل دسترس هستند.

برخی ادعا می کنند که National Wealth Fund در پروژه های زیربنایی درازمدت گره خورده است و این بدان معناست که (دارایی) این صندوق نقدشدنی نیست. در همین حال بخش زیادی از Reserve Fund نیز برای خرید سهام بانک های دولتی روسیه هزینه شده اند که این دارایی نیز قابل نقد شدن نیست.

اما چه میزان از این دارایی واقعا برای کاخ کرملین قابل دسترس است، در حد حدس و گمان باقی مانده است. «آندرس آسلوند» از موسسه اقتصاد بین الملل پترسون، میزان ذخایر بین المللی موثر روسیه را تنها ۲۰۳ میلیارد دلار عنوان می کند؛ سایر اقتصاددانان از جمله وزیر دارایی سابق روسیه نیز رقم مشابهی را اعلام می کنند. مسئولان بانک مرکزی بشدت با این اظهارنظرها که برخی توسط آژانس های اعتباری- رتبه بندی ارائه می شوند، مخالف هستند؛ با این حال اطمینان از میزان ذخایر ارزی روسیه غیرممکن است.

منبع: اکونومیست
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 4517
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *