۰

دوئل قدرت در عربستان بالا گرفت

العرب در گزارشی نوشت : نزاعی که در عربستان پس از ملک عبدالله بوجود خواهد آمد بین حلقه های دینی محافظه کار مخالف سیاستِ باز در قبال جهان و نسل سوم شاهزاده ها خواهد بود.
دوئل قدرت در عربستان بالا گرفت
به گزارش «ميزنفت»،  پس از اینکه مقامات عربستان سعودی اعلام کردند ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی نود ساله در حال انجام آزمایشات پزشکی است در داخل و خارج از کشور موجی از نگرانی درباره وضع این کشور و رابطه اش با خارج آغاز شد. 

اعلام خبر انتقال پادشاه عربستان سعودی به بیمارستان ،‌ بورس این کشور را تحت تاثیر قرار داد و سهام سعودی بیش از پنج درصد کاهش یافت. 

جانشین پادشاه عربستان برادر ناتنی اش امیر سلمان بن عبدالعزیز خواهد بود که هفتاد و هشت سال دارد .اما درباره رقابتهای داخلی در خانواده آل سعود نگرانیهایی وجود دارد بویژه اینکه برخی ها از نسل سوم برای تغییر شیوه کنونی اداره کشور و مهار سلطه شیوخ سالخورده و روحانیون بر تصمیم گیریهای سیاسی ، تلاش می کنند. 

منابع غربی اوضاع ریاض را که شاید خلائی در قدرت ایجاد کند، زیر نظر دارند. امری که ممکن است به افزایش نگرانی در کشورهای مختلف به سبب اهمیت عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان ، منتهی شود. 

عربستان در این اواخر از توقف کاهش قیمت نفت عاجز شد با اینکه مرکز مسلط نفت است اما به جای آن تلاش می کند سهمیه اش را در بازار حفظ کند تا شاید استخراج نفت صخره ای در آمریکا کاهش یابد. 

آگاهان از امور خلیج فارس می گویند عربستان سعودی با وجود امیر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد در روند انتقال قدرت به آرامی با هیچ مشکلی روبرو نخواهدشد. علاوه براین منصب جانشین ولیعهد نیز ایجاد شده است که امیر مقرن بن عبدالعزیز در این منصب قرار دارد . 

منصب جدید که امیر مقرن بر عهده گرفت در میان سران خانواده حاکم بر سعودی بحث هایی را بر انگیخت زیرا پادشاه عربستان خواسته های برادران ناتنی دیگر را در «هیات بیعت » برای گرفتن بیعت زود هنگام در تلاش برای تقویت جایگاه جدید امیر مقرن ، نادیده گرفته است. 

سایمون هندرسون مدیر برنامه خلیج فارس و سیاست انرژی در موسسه واشنگتن معتقد است تصمیم امیر سلمان برای اینکه پادشاه کشور شود کاملا با اصرارش بر فعالیتهای رسمی آشکار است با اینکه امیر سلمان نیز از بیمارهای سنین سالخوردگی رنج می برد . 

هندرسون مولف کتابهای ملک عبدالله : خلافت در عربستان سعودی و چه کسی پادشاه آینده عربستان سعودی خواهد بود ، با اشاره به آنچه که بطور رسمی منتشر شد می گوید درباره دستیابی امیر مقرن به منصب کنونی اش اجماع وجود نداشت. 

در مقابل، تحلیلگران امور داخلی سعودی می گویند اگر نزاعی در عربستان سعودی پس از ملک عبدالله بن عبدالعزیز بوجود آید بر سر به ارث بردن تخت بین فرزندان خانواده نخواهد بود بلکه بین حلقه های دینی محافظه کار مخالف سیاستِ باز در قبال جهان و نسل سوم شاهزاده ها خواهد بود که توانستند در زمان ملک عبدالله وارد بافت دولت شوند و اجرای دیدگاه های خود در باره آینده را آغاز کردند. دیدگاه شاهزادگان نسل سوم با دیدگاههای نسل پدران و اجداد متفاوت است.
 
این دسته از شاهزادگان در گرایشات اصلاح طلبانه ملک عبدالله زمینه مناسبی برای تحرک و انتشار افکارشان یافتند. 

آگاهان به امور سعودی می گویند ملک عبدالله این باور را دارد که در عربستان سعودی قوانین و عرفهای سیاسی و اجتماعی حاکم است که با تغییرات بوجود آمده در جهان همراهی و همخوانی ندارد و باید آنها را تغییر داد. وی نگرشی درباره تغییر تدریجی دارد زیرا ویژگی محافظه کارانه جامعه سعودی را می شناسد و همچنین به خوبی می داند طبقه ای از روحانیون در این کشور وجود دارند که هنوز بر مردم سلطه اجتماعی دارند که می توانند در مخالفت با اصلاحات به کار گرفته شوند و این اصلاحات را به تعطیلی بکشانند. 

همچنین درباره مرکز رهبری عربستان در کشورهای عربی و کشورهای دارای اکثریت مسلمان نیز نگرانیها در حال افزایش است بویژه در تعامل با تهدید داعش زیرا ریاض عضو اصلی ائتلافی است که آمریکا بر ضد داعش تشکیل داده است.
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 4539
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *