۰

هشدار تازه شاهزاده جنجالی عربستان

کاهش قیمت جهانی نفت که عربستان سعودی و آمریکا علت اصلی آن هستند، بر اقتصاد ریاض تأثیر منفی گذاشته است. این تأثیر به حدی است که یک شاهزاده سعودی هشدار داد عربستان به نقطه خطر رسیده است.
هشدار تازه شاهزاده جنجالی عربستان
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  فارس، «ولید بن طلال» تاجر ثروتمند مشهور عربستانی و رئیس شرکت خدماتی مالی «کینگدام هولدینگ» عربستان (شرکت مادر «المملکة») در ریاض ضمن حمله به «ابراهیم العساف» وزیر دارایی این کشور به علت افزایش ۲۸ درصدی هزینه های بودجه سال ۲۰۱۵، به او درباره رسیدن عربستان به مرحله خطر هشدار داد. 

ولید، فرزند طلال بن عبدالعزیز شاهزاده سعودی است؛ کسی که قبلا سفیر عربستان در فرانسه و نماینده کشورش در یونسکو و یونیسف بوده و خواستار سلطنت مشروطه در عربستان شده است. ولید به وزیر دارایی عربستان هشدار داد که برداشت از ذخایر ارزی، به فاجعه بزرگی منجر خواهد شد.
روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» به نقل از ولید بن طلال گزارش داد، این شاهزاده سعودی پس از اینکه هزینه های بودجه عربستان به میزان ۲۸% افزایش یافت، به وزیر دارایی این کشور حمله کرد و تداوم این مسئله را منجر به بروز فاجعه بزرگ قلمداد کرد. 

بن طلال از وزیر دارایی این کشور خواست که درباره مسائل اقتصاد ملی و صندوق ذخیره ملی با یکدیگر گفت وگو کنند و در صفحه شخصی «توئیتر» خود از العساف خواستار انجام مناظره تلویزیونی شد. 

شورای وزیران عربستان سعودی روز ۲۵ دسامبر در جلسه فوق العاده خود اذعان کرده بود که بودجه سال آینده این کشور، با کسری ۱۴۵ میلیارد ریالی (حدود ۳۸ میلیارد دلار) روبه روست. این کسری به دلیل کاهش شدید قیمت نفت است که عربستان سعودی به دلیل منازعه سیاسی با ایران و روسیه به همراهی آمریکا، عامل آن است. 

ولید بن طلال با تأکید بر اهمیت ایجاد صندوق ملی در عربستان، گفت: اکنون بیش از هر زمانی به ایجاد صندوق حاکمیتی نیاز داریم... مبالغ صندوق حاکمیتی که قابلیت به کارگیری فوری را برای بودجه کشور دارد، به ۲ تریلیون ریال (سعودی) می رسد. 

این شاهزاد سعودی همچنین دو پیشنهاد را برای این صندوق ارائه کرد: « [نخست] تشکیل سیستم سرمایه گذاری و استفاده از اقتصاد دانان و سیاست مداران برای مدیریت این مبالغ و [دوم] عقد قرار داد با شرکت های جهانی برای مدیریت کلی در ازای أخذ ضمانت مالی آنها. 

وی تصریح کرد: « این موضوع دیگر جای تأخیر ندارد؛ زیرا ما به نقطه خطر رسیده ایم. آری، خطر. این خطر را با قدرت تکرار می کنم؛ برداشتن از ذخایر [ارزی]».
نشریه «فارین پالیسی» چندی پیش به مسئله کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی پرداخت و تأکید کرد، بر خلاف بر تحلیل های صورت گرفته مبنی بر اینکه اقدام عربستان در پائین آوردن قیمت با هدف ضربه زدن به صنعت نفت «شل» آمریکا صورت گرفته، این اقدام در حقیقت، ایران و روسیه را هدف قرار داده است.
«مایکل موران» نویسنده این تحلیل مانند بسیاری دیگر از تحلیلگران، در مورد رخدادهای اخیر در بازار نفت، نوشت، تصمیم اخیر «اوپک» برای تداوم سطح فعلی تولید نفت که به رهبری ریاض صورت گرفت، «حمله ای مستقیم» توسط عربستان، به دو «رقیب ژئوپلیتیک» یعنی ایران و روسیه است که «حمایتشان از دولت سوریه و دیگر طرح های ژئواستراتژیک آن ها، برای پادشاهی عربستان تهدیدی به مراتب جدی تر از رقابت شکل گرفته از سوی آمریکا در سهم بازار است». 

وزارت دارایی عربستان اعلام کرد که برای مقابله با این کسری بودجه بی سابقه، باید حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران دولت کاهش یابد.
در همین راستا، یک وزیر عربستان گفته بود که کاهش دستمزدها آنقدر خواهد بود که پول تزریقی به بندهای مصرفی بودجه را نصف خواهد کرد. 

آمار منتشر شده وزارت دارایی عربستان نشان می دهد که مخارج دولت پادشاهی این کشور در سال ۲۰۱۵، ۲۲۹.۳ میلیارد دلار و درآمدهای بودجه ای معادل ۱۹۰.۷ میلیارد دلار است.
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 4557
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *