۰

تاثیر کاهش قیمت نفت ایران بر اقتصاد حزب الله لبنان

گروه حزب الله لبنان به دلیل کمبود منابع مالی به سیاست های ریاضت اقتصادی رو آورده است.
تاثیر کاهش قیمت نفت ایران بر اقتصاد حزب الله لبنان
به گزارش «ميزنفت» به نقل از عصر ایران، روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس مانیتور" با انتشار گزارشی به نقل از منابع نزدیک به حزب الله و نیز مخالفان این گروه شیعه لبنانی در بیروت می نویسد به دلیل کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی و به تبع آن کاهش کمک های مالی ایران به این گروه لبنانی ، حزب الله لبنان کمربندهای خود را برای یک دوره ریاضت اقتصادی محکم کرده است.

بر اساس این گزارش همزمان با محکم کردن کمربندهای ایران به دلیل کاهش قیمت های نفت ، گروه حزب الله هم به سیاست های ریاضت اقتصادی رو آورده است. این گروه حقوق اعضا و پرسنل خود را کاهش داده و پرداخت های ماهانه به گروه های متحد خود در لبنان را کم کرده است.

"رندا سلیم " متخصص حزب الله در موسسه خاورمیانه واشنگتن در این باره می گوید:" ضرورت کمک به حکومت بشار اسد در سوریه و مقابله با تهدید داعش در عراق ، ایران را واداشته تا سیاست کمک به حزب الله را از اولویت خارج کند از سوی دیگر تحریم های بین المللی علیه ایران و کاهش شدید قیمت نفت در ماه های گذشته در این روند بی تاثیر نبوده است.

با این حال کریستین ساینس مانیتور می نویسد شبکه کمک مالی ایران به حزب الله یک شبکه پیچیده و متنوع است که بخش اعظمی از آن ارتباطی به دولت ایران ندارد و از نهادها و موسساتی سرچشمه می گیرد که تحت نظارت دولت نبوده و صدها شرکت اقماری در کنترل دارند.

بر اساس این گزارش کمک های ایران به حزب الله در دو بخش کمک های نظامی و تقویت نیروهای نظامی حزب الله از سویی و کمک های مالی به شبکه اجتماعی و رفاهی ایجاد شده از سوی حزب الله در جنوب لبنان برای کمک به شیعیان و جلب حمایت در میان گروه های شیعه ساکن در جنوب لبنان است که شامل موسسات امدادی و حمایتی و بیمارستان ها و... می شود.

حزب الله لبنان به مدد حمایت های همه جانبه ایران تبدیل به یکی از قوی ترین گروه های شبه نظامی در منطقه خاورمیانه شده است که در خط مقدم مقابله با اسراییل قرار دارد.

این گروه در جنگ تابستان سال ۲۰۰۶ که ۳۳ روز دوام داشت توانست شکست سختی به ارتش اسراییل وارد کند و از آن زمان نفوذ و محبوبیت گسترده تری در بین اقشار لبنانی دارد.

حزب الله همچنین در جریان جنگ داخلی سوریه با ارسال واحدهای نظامی به سوریه به حمایت از حکومت بشار اسد در برابر گروه های مسلح مخالف حکومت سوریه که حمایت برخی کشورهای منطقه و آمریکا و اروپا را به همراه داشتند، برخاست.

کمک های حزب الله به حکومت سوریه بسیار موثر بود و این گروه توانست معادله جنگ داخلی سوریه را تا حدود زیادی به نفع بشار اسد و نیروهای دولتی سوریه تغییر دهد.
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 4583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *