۰

قیمت‌نفت در‌لایحه‌بودجه بازنگری می‌شود

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: قیمت نفت در لایحه بودجه مورد بازنگری قرار می‌گیرد و قیمت پیش‌بینی شده دولت به نوعی قابل وصول نیست چرا که کاهش قیمت نفت در بازار به طور بی سابقه‌ای در حال وقوع است.
قیمت‌نفت در‌لایحه‌بودجه بازنگری می‌شود
به گزارش«ميزنفت» به نقل از ایسنا، ایرج ندیمی با اشاره به روند رسیدگی به لایحه بودجه، گفت: با توجه به وقتی که در قانون برای بررسی لایحه بودجه پیش‌بینی شده است یعنی ۱۰ روز برای پیشنهاد نمایندگان، ۱۵ روز برای پیشنهادات کمیسیون‌ها و تشکیل کمیسیون تلفیق، در مجموع ۴۵ روز می‌شود که به احتمال زیاد با توجه به شرایط خاص امسال این زمان ۱۵ روز تمدید خواهد شد، با توجه به کمبودهای موجود در بودجه باید ۱۰، ۱۲ سیاست را در بدو رسیدگی تصویب و بر اساس آن با سرعت به بودجه رسیدگی کنیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بودجه امسال داریم مساله نفت است که دولت آن را ۷۲ دلار پیش‌بینی کرده است. همچنین درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۹۴ نیز به نظر می‌رسد قدری غیرواقعی باشد و باید پیش‌بینی‌ها کاهش یابد. همچنین بودجه‌های عمرانی کشور با توجه به شرایط بودجه امسال کاهش خواهد یافت. ضمن آنکه افزایش حقوق و دستمزدها را نیز باید حداقلی کرد و اینها ناچاری‌های سال بعد است بنابراین رسیدگی به اینها اصلی‌ترین بخش لایحه بودجه امسال است. 

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امسال ممکن است پیشنهادات کثیری از نمایندگان در جریان لایحه بودجه دریافت کنیم اما با توجه به الزامات و محدودیت‌هایی که داریم این پیشنهادات در تلفیق به حداقل می‌رسد، البته توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی نیز در لایحه امسال اهمیت ویژه‌ای دارد و کمیسیون تلفیق نیز نگاه خاصی به این موضوع در جریان تدوین لایحه و تبدیل آن به قانون در مجلس خواهد داشت.

ندیمی خاطرنشان کرد: در مجموع باید مردم به این حرکت آشنا باشند که دنیا با توجه به مسائل تغییر انرژی و قیمت‌ها و رکود بین‌المللی نیاز زیادی به نفت ما ندارد و ما نیز باید با تمام سختی‌ها وابستگی به نفت را کاهش دهیم و متاسفانه باید بگویم بسیاری از پیشنهادات عملی نخواهد شد.

وی گفت: با مدیریت در بودجه‌های جاری و عمرانی باید به شکلی کار کنیم که رونق اقتصادی در کشور از بین نرود و با تدابیر ویژه نظیر تبدیل وضعیت تملک ادارات و وزارتخانه‌ها و فروش آنها و یا برون سپاری بسیاری از پروژه‌های دولتی مشکلات امسال را پشت سر بگذاریم و ان‌شاءالله با توجه به این موضوعات می‌توانیم بودجه امسال را ببندیم.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: بودجه‌نویسی سال ۹۴ یکی از سخت‌ترین سال‌های بودجه‌نویسی است چرا که دولت در بسیاری از بخش‌های بودجه حداکثری پیش‌بینی کرده است اما عمده این اعداد غیرواقعی است به عنوان مثال در موضوع مالیات با توجه به شرایط بازار پیش‌بینی دولت قابل وصول نیست و در مورد واگذاری‌ها نیز مشکل این‌چنینی داریم و در مورد نفت نیز همان‌طور که گفته شد مشکل بزرگی داریم چرا که برای سال آینده عربستان و عراق نیز بین ۵۵ تا ۶۰ دلار پیش‌بینی کردند و در بودجه گنجاندند اما مبلغ پیش‌بینی شده در بودجه ما غیرواقعی است.
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب: 4590
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *