۰
فریدم هاوس:

نظام عربستان در آستانه فروپاشی

مؤسسه ملی فرانسوی آمار و مطالعات اقتصادی نیز به تازگی گزارشی را درباره وضع مالی عربستان منتشر و هشدار داده است عربستان وارد رکود بی سابقه مالی که در تاریخ معاصر این کشور بی سابقه است، خواهد شد.
نظام عربستان در آستانه فروپاشی
به گزارش «ميزنفت»، این سازمان در گزارش خود آورده است:

خاندان حاکم بر عربستان با توجه به حساسیتش در قبال تغییرات و متمرکز شدن اختیارات و امتیازات گسترده در دست خاندان حاکم بر عربستان ، هرگونه اصلاحات حقیقی در نظام این کشور را خطر بزرگی برای خود می داند که ارزش انجام دادن ندارد. 

مؤسسه فریدم هاوس معتقد است عربستان از پیامدهای بحرانهای بی‌شمار در منطقه خاورمیانه رنج می برد و با تحول فزاینده خطرناکی از طرف کشورهای همسایه روبروست که امکان دارد به آسیبهایی در امنیت ملی این کشور نفت خیز منجر شود. 

فریدم هاوس که مقر آن در واشنگتن قرار دارد میزان تحقق دموکراسی در کشورهای جهان را بررسی می کند. 

مؤسسه ملی فرانسوی آمار و مطالعات اقتصادی نیز به تازگی گزارشی را درباره وضع مالی عربستان منتشر و هشدار داده است عربستان وارد رکود بی سابقه مالی که در تاریخ معاصر این کشور بی سابقه است، خواهد شد. 

در این گزارش آمده است عربستان از رشد منفی اقتصادی و کسری بودجه رنج می برد و همین دولت را بر آن داشته است طرحی برای افزایش تولید نفت و استفاده از ذخایر ارزی تدوین کند. 

با وجود آنکه عربستان تصمیم گرفت بودجه نظامی خود را طی سالهای گذشته به هفت برابر افزایش دهد اما ریاض قصد دارد امسال بیش از ۹۵ میلیارد دلار برای طرحهای نظامی مشترک با آمریکا و انگلیس اختصاص دهد. 

سازمانهای اطلاعاتی غربی در جدیدترین گزارش های خود پیش بینی کرده اند در سال ۲۰۱۵ میلادی اعترضات گسترده ای در عربستان سعودی آغاز خواهد شد و حملات مسلحانه خشونت آمیزی علیه کاخ سلطنتی صورت خواهد گرفت که مقدمه فروپاشی نظام آل سعود خواهد بود . 

نتایج مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در آمریکا و انگلیس نشان می داد سال ۲۰۱۴ میلادی آخرین سال حکومت نظام آل سعود است. 

مثلا در مرزها با یمن برخی سازمانهای مسلح برای آغاز نخستین انقلابها در داخل عربستان آماده می شوند. 

منابع غربی گفتند برخی نهادهای متخصص در داخل دولت آمریکا به دقت همه تحولات داخل عربستان را پیگیری می کنند. 

واشنگتن معتقد است اردوگاه تندرو در داخل خاندان حاکم به رهبری بندر بن سلطان و سعود الفیصل در تلاشند کشورهای عربی را نابود و ارتشهای آنان را متلاشی کنند. 

گزارش شماره ۲۸ خاورمیانه در این مؤسسه نشان می دهد نظام عربستان با فشارهای داخلی و خارجی متعددی روبروست که مشکلات اجتماعی و اقتصادی از همه خطرناک تر است و شامل افزایش میانگین بیکاری و فقر است این در حالی است که جمعیت عربستان نیز به سرعت در حال افزایش است.
از جمله مشکلاتی که نظام آل سعود با آن روبروست ظهور و بروز گروههای مسلح در داخل عربستان و قرار گرفتن این کشور در معرض موج خشونت است که هدف از آن از بین بردن اعتماد به نظام و کاهش رفاه اقتصادی و بی ثباتی است.
در چنین شرایطی هر نظامی در آستانه فروپاشی یا در پرتگاه جنگ داخلی قرار می گیرد. 

این مطالب به نقل از نشریه رفلکسیون چاپ فرانسه منتشر شده است.
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 4626
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *