۰

نحوه تسویه بدهی ۶ میلیارد دلاری هندها با ایران

منابع هندی اعلام کردند همزمان با کاهش شدید قیمت نفت، ایران فهرستی از کالاهایی را که کشورش قصد دارد از کشورهای ثالث و با پول انباشته شده نفت خود در هند وارد کند به طرف هندی ارائه کرده و احتمالا کل بدهی نفتی هند به ایران تسویه می شود.
نحوه تسویه بدهی ۶ میلیارد دلاری هندها با ایران
به گزارش «ميزنفت»، تسنیم نوشت:

پایگاه خبری ایندیا تایمز خبر داد همزمان با کاهش شدید قیمت نفت، ایران به دنبال انعطاف پذیری بیشتری در استفاده از حدود ۶ میلیارد دلار طلب خود از هند برای خرید کالاهای «خارج از شمول تحریم ها» غیر از «کالاهای بشردوستانه» از کشورهای ثالث است. 

منابع دولتی هند گفتند، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران در دیدار اوایل دسامبر خود با مقامات هندی در تهران، در خصوص گزینه های موجود در این زمینه به گفت‌و گو پرداخته و فهرستی از کالاهایی را که کشورش قصد دارد از کشورهای ثالث وارد نماید به طرف هندی داده است. این گزینه ها احتمالا کل بدهی نفتی معوق ایران از هند را تسویه خواهد کرد و صادرات کالاهای هندی به این کشور را افزایش خواهد داد. 

هرچند ظاهرا هندی ها با پیشنهادات ایران مشکلی ندارند، اما این احتمال وجود دارد که دهلی نو بر دریافت تضمین هایی مبنی بر اینکه این اقدامات از سوی ایران برای دور زدن تحریم ها مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت، تاکید ورزد.
دهلی نو ممکن است از ایران بخواهد تا واردات از کشور ثالث را توسط یک نهاد دولتی انجام دهد. 

همچنین احتمالا هند تاکید خواهد کرد که واردات انجام شده از آمریکا و اتحادیه اروپا باید از تضمین های قوی تری برخوردار باشد و با انتقاد غربی ها مواجه نشود. شرط دیگر می تواند خرید کالاهای مشابه از هند به جای خرید آنها از یک کشور ثالث باشد. 

تنها مواد غذایی و دارو به عنوان کالاهای بشردوستانه تلقی می شوند، در حالی که کالاهای خارج از شمول تحریم ها فهرست بلند بالایی دارند. ایران مجاز به استفاده از پول نفت خود برای خرید کالاهای بشردوستانه از کشورهای ثالث با ارزش افزوده صفر است. 

هند حدود ۷ درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند. اما از زمانی که تحریم های سازمان ملل و غرب مکانیزم های معمول پرداخت پول به ایران را در سال ۱۱-۲۰۱۰ مسدود کرده اند، ۵۵ درصد پول نفت ایران در قسط های مشخص پرداخت می شود و مابقی به روپیه در بانک یوسی اوی کلکته ذخیره می گردد. 

منابع آگاه هند گفتند، ایران همچنین از هند خواسته است تا ارزش افزوده اعمال شده بر واردات ایران از کشورهای ثالث از طریق پول نفت دپو شده در هند را از ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش دهد.
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 4645
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *