۰

احتمال لغو قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان

به گفته وزیر نفت پاکستان، اگر همین امروز ساخت خط لوله در این کشور آغاز شود، ۴ سال تکمیل آن زمان می برد. با این حال، پاکستان به دنبال عقد قرارداد با کشورهای منطقه برای واردات گاز به صورت LNG‌ است.
احتمال لغو قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان
به گزارش «ميزنفت» به نقل از تسنیم، پنج سال پیش قراردادی بین ایران و پاکستان به امضا رسید تا صادرات گاز ایران به این کشور با تکمیل خطوط لوله انتقال گاز در خاک دو کشور از عسلویه تا عمق حدوداً ۸۰۰ کیلومتری خاک پاکستان آغاز شود. 

پیروی امضای این قرارداد، ساخت خط لوله صادرات گاز با تکمیل خط لوله هفتم سراسری و انشعابات لازم در ایران پیگیری شد و کلنگ احداث ۷۸۱ کیلومتر از یک‌هزار کیلومتر خط لوله صلحی که طبق گفت‌وگوهای یک دهه پیش سه کشور ایران، پاکستان و هند قرار بود در خاک پاکستان احداث شود، بیست و یکم اسفند ۹۱ با حضور رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور پاکستان در نقطه مرزی دو کشور به زمین خورد تا با تکمیل این ۷۸۱ کیلومتر در خاک پاکستان، صادرات گاز ایران به این کشور تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شود. 

در حالی که ایران به تعهدات خود پیش از زمان قیدشده در قرارداد عمل کرده و خط لوله صادرات گاز به پاکستان را از عسلویه به نزدیکی مرز پاکستان رسانده است اما در خاک پاکستان، هیچ حرکت جدی برای احداث خط لوله انجام نشده است.
بر اساس توافقنامه خرید و فروش گاز بین دو کشور، تحویل اولین محموله گاز به پاکستان می بایست تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ آغاز می شد اما این مهم انجام نگرفت و با گذشت ۱۸ روز از این تاریخ، وزارت نفت ایران و وزارت نفت پاکستان هیچ برنامه و استراتژی مشخصی برای آینده این قرارداد اعلام نکرده اند. 

روز گذشته، عزیزاله رمضانی - مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران - در این خصوص گفت: ایران هم‌اکنون آمادگی صادرات گاز به پاکستان را دارد اما بعید است با توجه به انجام نشدن تعهدات طرف پاکستانی، صادرات گاز به پاکستان در سال ۲۰۱۵ هم محقق شود. 

وی افزود: در صورت اجرایی شدن این قرارداد، صادرات گاز به این کشور ابتدا به ۱۴ میلیون متر مکعب در روز آغاز خواهد شد و به ترتیب به ۲۱ و ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید. 

وی درباره دریافت خسارت از کشور پاکستان به دلیل عدم پایبندی به قرارداد گفت: با توجه به اینکه تنها یک ماه از زمان اجرای قرارداد گذشته است هنوز به بحث پرداخت جریمه نرسیده‌ایم اما به مفاد قرارداد عمل خواهد شد. 

اگرچه این مقام مسئول از عمل به مفاد قرارداد فی مابین می گوید اما واقعیت ماجرا چیز دیگری را نشان می دهد. وزارت نفت ایران که هیچ برنامه ای برای برخورد با پاکستان ندارد و دولت پاکستان هم در اجرای این قرارداد، گوش به فرمان کاخ سفید است و اجرایی شدن آن را به لغو تحریم های ایران گره زده است. 

از سوی دیگر، به گفته وزیر نفت پاکستان، اگر همین امروز ساخت خط لوله در کشور پاکستان آغاز شود، با توجه به منابع مالی و شرایط اجرای پروژه در این کشور، ۴ سال تکمیل آن زمان می برد. با این حال، پاکستان به دنبال عقد قرارداد با کشورهای منطقه برای واردات گاز به صورت LNG‌ است و کنار هم گذاشتن این مسائل، در کنار بی توجهی وزارت نفت ایران، جز به منتفی شدن قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان ختم نمی شود.
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 4798
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *