۰

مصوبه جدید کمیسیون انرژی در باره یارانه بنزین

کمیسیون انرژی حذف یارانه آب، برق و بنزین پرمصرف‌ها را تصویب کرد
مصوبه جدید کمیسیون انرژی در باره یارانه بنزین
به گزارش «ميزنفت» به نقل از فارس، کمیسیون انرژی تصویب کرد افزایش قیمت آب و برق و بنزین در سال ۹۴ تنها برای پله‌های بالای مصرف اتفاق بیفتد، سهمیه سوخت به جای خودرو به هر خانوار اختصاص یابد و خانوارهای فاقد خودرو نیز از یارانه برخوردار شوند. 

کمیسیون انرژی مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۴ مصوبه‌ای را در راستای حذف یا کاهش یارانه آب و برق و بنزین پر‌مصرف‌ها تصویب کرد. بر اساس این مصوبه افزایش قیمت آب و برق خانگی صرفا برای پله‌های بالای الگوی مصرف اعمال خواهد شد. در عین حال اگر دولت قصد داشته باشد قیمت بنزین را افزایش دهد، افزایش قیمت بنزین نیز تنها برای بنزین آزاد غیر سهمیه‌ای اعمال خواهد شد و قیمت بنزین آزاد تغییر نخواهد کرد.

در عین حال سهمیه بنزین به جای هر خودرو به هر خانوار تعلق خواهد گرفت و خانوارهای بدون خودرو معادل سهمیه یارانه دریافت خواهند کرد.

علی‌رغم اینکه دولت وعده داده بود یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی جامعه را حذف کند تا یارانه‌ها عملا به صورت هدفمند اختصاص داده شود، این مصوبه کمیسیون انرژی که بر اساس نظام قیمت‌گذاری پلکانی افزایشی یا IBT تنظیم شده است به دولت این امکان را می‌دهد که حتی بدون نیاز به شناسایی دهک‌های بالایی درآمدی جامعه از طریق سنجش میزان مصرف انرژی، یارانه پر‌مصرف‌ها را که عموما از اقشار توانگر جامعه محسوب می‌شوند، کاهش داده یا حذف کند.

سید مهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی در این باره به فارس گفته بود:« در حال حاضر کسانی از یارانه بیشتری استفاده می‌کنند که مصرف بیشتری دارند و طبیعی است کسی که پایین‌تر از الگو، مصرف می‌کند با کسی که مازاد مصرف دارد از لحاظ برخورداری از یارانه یکسان نیست. کسانی که ملاحظه میزان و الگوی مصرف ندارند را باید به پرداخت قیمت تمام شده ملزم کنیم تا هزینه مصرف مازاد را خودشان پرداخت کنند و هزینه اضافی بر دوش کشور تحمیل نکنند.»

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۰۳۰۰۰۰۱۱۴#sthash.Hi۴qBrN۳.dpuf
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 4841
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *