۰

اوپکی ها: قیمت نفت تا تابستان افزایش نمی‌یابد

نمایندگان کشورهای عضو اوپک به رویترز گفتند: به رغم نتیجه‌های ملموس استراتژی عربستان برای جلوگیری از رشد تولید رقبا، بهای نفت ممکن است تا تابستان امسال به دلیل تقاضای ضعیف فصلی پایین باقی بماند.
اوپکی ها: قیمت نفت تا تابستان افزایش نمی‌یابد
به گزارش «ميزنفت» به نقل از رویترز، نمایندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) و کارشناسان خارجی این هفته در مقر اوپک در وین گردهم می آیند تا درباره استراتژی این سازمان در بلندمدت مذاکره کنند. در این نشست سیاست تولید نفت اوپک بررسی نخواهد شد.

این گفت‌وگوها در شرایطی است که اطلاعات منتشر شده از آمریکا نشان دهنده یک کاهش بی سابقه در سکوهای حفاری این کشور است و باعث شده که بهای نفت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه بازگردد زیرا فعالان بازار این امر را نشانه نتیجه بخش بودن استراتژی اوپک برای جلوگیری از توسعه نفت شیل آمریکا می‌دانند.

یکی از نمایندگان اوپک از حاشیه خلیج فارس گفت: قیمت پایین نفت در حال تاثیرگذاری روی سرمایه‌گذاری برخی شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل است. این امر روی عرضه نفت در بلند مدت تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: قیمت‌ها در حال تثبیت در محدوده ۴۰ تا ۴۵ دلار هستند، اما اقتصاد جهانی چندان قوی نیست و سهام بیش از حد بالا است.

دو نماینده دیگر اوپک معتقدند به دلیل تقاضای ضعیف در کنار دوران نگهداری و تعمیر پالایشگاهها در سه ماهه‌ اول و دوم ۲۰۱۵، نمی‌توانند کاهش قیمت نفت به سطوح ۳۰ تا ۳۵ دلار را رد کنند.

یکی از این نمایندگان افزود: قیمت‌ها در حال حاضر به دلیل اینکه در زمستان به سر می‌بریم بالا است.

همچنین نماینده دیگری از حاشیه خلیج فارس گفت:‌ تصور عمومی این است که قیمتها همچنان پایین‌تر از آنچه که همه می‌خواهند باقی خواهد ماند، زیرا عرضه بیش از حد در بازار وجود دارد. انتظار این است که این ذخایر تا قبل از نیمه اول امسال کاهش نخواهد یافت.

این نماینده افزود: تعدادی علایم خوب مثل تعطیلی برخی تولیدکنندگان در آمریکا و کانادا در بازار وجود دارد. بنابراین این به معنی این است که تصمیم اوپک در آخرین نشست این سازمان سیاست درستی بوده است. این تصمیم ممکن است برای برخی بیشتر از سایرین مشکل ساز باشد، اما در نهایت موثر خواهد بود.

اوپک در آخرین نشست خود در نوامبر گذشته با کاهش تولید به رغم درخواست برخی از اعضا مخالفت کرد.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان گفته بود که این سازمان به جای بالا بردن قیمتها باید از سهم بازار خود برابر تولیدکنندگان نفت شیل و دیگر رقبا دفاع کند.

تصمیم اوپک باعث شد که قیمت نفت از حدود ۷۱ دلار ظرف دو ماه در ۱۳ ژانویه به مرز ۴۵ دلار(پایین ترین قیمت شش سال اخیر) برسد. نفت برنت در معاملات امروز سه‌شنبه حدود ۵۵ دلار در هر بشکه معامله شد.

در حال حاضر برخی از مقامات اوپک از جمله عبدالله البدری دبیرکل این سازمان اعلام کرده اند که نفت به کف قیمت خود رسیده و افزایش آن احتمالا در شرف وقوع است.
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب: 5087
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *