۰

تلاش برای احیای قرارداد گازی ایران و سوئیس

نائب رئیس اتاق ایران و سوئیس معتقد است درصورت توافق نهایی کشورمان و ۱+۵، ایران می‌تواند در طولانی مدت امنیت انرژی کشور سوئیس به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضا اتحادیه اروپا را تامین کند.
تلاش برای احیای قرارداد گازی ایران و سوئیس
به گزارش «ميزنفت»، شریف نظام مافی در گفت‌وگو با فارس در مورد پیگیری های انجام شده برای گسترش رابطه ایران و سوئیس اظهار داشت: سوئیس اکنون مشتری گاز روسیه است، اما چالش‌های کنونی در اوکراین و روسیه سبب شده تا امنیت انرژی با مشکلاتی رو به رو شود یعنی به نظر می‌رسد که کشورها نمی‌توانند روی انرژی روسیه برای چند سال آینده حساب بازکنند، ولی در صورت حل شدن مسائل سیاسی و دیپلماتیک ایران می‌تواند تامین کننده انرژی گازی این کشور باشد؛ نکته ای که سوئیسی‌ها هم به آن علاقه دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیش از این نیز سوئیس و ایران قراردادی برای تامین گاز امضا کرده بودند، گفت: اما به دلیل ماجراهای سیاسی هیچ وقت این قرارداد اجرایی نشده است و به نظرم با گسترش تعاملات کنونی، ایران می‌تواند نقش کلیدی در مورد تامین درازمدت و با امنیت انرژی برای نیازهای سوئیس بازی کند.

نظام مافی با اشاره به گسترش روابط بین فعالان اقتصادی ایران و سوئیس در یک سال گذشته و بعد از شروع کار دولت جدید تصریح کرد: می‌توان گفت در یک سال و نیم اخیر تعاملات اقتصادی ایران و سوئیس خیلی راحت‌ تر شده ، اما هنوز این ارتباط عادی نشده است. هنوز بسیاری از گام ها باید برداشته شود و مشکلات زیادی وجود دارند که اجازه نمی‌دهد دو کشور به سادگی با هم تجارت کنند. ولی نهایتا ما توانستیم با کمک سفارت سوئیس و مدیران اتاق ایران، اتاق مشترک ایران و سوئیس را تاسیس کنیم و این اقدام مورد استقبال تعداد زیادی از شرکت های سوئیسی و ایرانی هم قرار گرفت و به این اتاق ملحق شدند.

وی خاطرنشان کرد: سوئیس کشوری است که از لحاظ اقتصادی مکمل کشور ما است؛ یعنی کالاهایی که آنها تولید می‌‌کنند ما در صنعت‌ مان نیاز داریم و بالعکس.

نایب رئیس اتاق ایران و سوئیس درباره ظرفت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه گذاری شرکت‌های سوئیسی در ایران تصریح کرد: کشور سوئیس ظرفیت‌های بسیار بالایی برای ما دارد و فکر می‌کنم در صنایع داروسازی و صنایع غذایی شرکت‌های سوئیسی می توانند سرمایه گذاری های خوبی در ایران انجام دهند.

به گفته نظام مافی، سوئیس در صنایع داروسازی جزو پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است و برندهای بسیار بزرگ و موفقی در این کشور وجود دارد که با نگاه بسیار مثبت به اقتصاد و پتانسیل بازار ایران نگاه می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز تا حدودی در ایران حضور دارند ولی برنامه ریزی آنها این است که بتوانند کار خود را در ایران گسترش دهند و حتی در آینده کارخانه در ایران داشته باشند و محصول تولید کنند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۱۱۲۰۰۰۱۱۰۵#sthash.۰۶fa۱Fjf.dpuf
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 5161
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *