۰

انتقاد مدیرعامل روسنفت از عملکرد اوپک و آمریکا

مدیر عامل شرکت بزرگ انرژی روسنفت روسیه روز سه‌ شنبه (٢١ بهمن ماه) از عملکرد اوپک و آمریکا در قبال کاهش قیمتهای نفت در بازارهای جهانی انتقاد کرد.
انتقاد مدیرعامل روسنفت از عملکرد اوپک و آمریکا
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  رویترز، ایگور سچین روز سه‌شنبه در جریان دیدار کم‌ سابقه خود از لندن، با هدف قرار دادن سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و آمریکا، از اقدام عاملان کاهش قیمتهای نفت که اقتصاد روسیه را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، انتقاد کرد. 

سچین ضمن انتقاد از کاهش قیمتهای نفت ناشی از سیاستهای دولت آمریکا، اعلام کرد» اوپک در کاهش ندادن سقف تولید نفت خود مرتکب اشتباه شده است.

با عرضه فراوان شیل اویل آمریکا و کاهش تقاضا، قیمتهای نفت از ماه ژوئن تاکنون بیش از ٥٠ درصد کاهش یافته است. پس از تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سهم خود در بازار و کاهش ندادن سقف تولید به منظور حمایت از قیمتها، افت قیمتهای نفت روند پرشتابتری در پیش گرفت.

وی تصریح کرد: اوپک قدرت خود را از دست داده و قدام اوپک در جهت کاهش قیمتها سبب بر هم زدن ثبات در بازار شده است.

سچین که به دلیل بحران اوکراین هدف تحریمهای غرب قرار گرفته است، گفت: کاهش شدید قیمتهای نفت را نمی‌توان تنها با عوامل عرضه و تقاضا توضیح داد و ممکن است عوامل تأثیرگذار دیگری نیز دخیل باشند.

مدیر عامل روسنفت با حمایت از شماری از سیاستمداران آمریکایی برای لغو ممنوعیت صادرات نفت خام این کشور، گفت : ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا اقدامی در جهت حمایت از صنایع داخلی به شمار می‌رود که سبب ایجاد اختلال در بازار شده است.

سچین سپس از نقش بازارهای معاملات آتی لندن و نیویورک که به تعیین قیمتهای جهانی نفت کمک می‌کنند، انتقاد کرد زیرا حجم معاملات صورت گرفته در این بازارها در دهه گذشته افزایش یافته است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای قیمتهای نفت، گفت: ما باید نفوذ عوامل مالی را کنترل کنیم. لازم است که سهم حجم فیزیکی نفت (در مقابل حجم معاملات آتی) را ١٠ تا ١٥ درصد افزایش و مکانهای معاملاتی نفت خام را در منطقه توسعه دهیم.

بر اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه هشدار داد که روسیه ممکن است به دلیل کاهش قیمتهای نفت، تحریمهای بین‌المللی و افت ارزش روبل، با شرایط سختی روبرو شود که در این صورت تولید نفت این کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اظهارنظر روز سه‌شنبه سچین درباره اوپک می‌تواند شکاف میان روسیه و این گروه را بیشتر کند. اوپک در گذشته از مسکو خواسته بود تا به منظور حمایت از قیمتها، به همراه این سازمان تولید خود را کاهش دهد اما این کشور هیچگاه این پیشنهاد را نپذیرفته است.

وی افزود که به دلیل وجود شرکتهای خصوصی در صنعت انرژی روسیه، این کشور هیچگاه نمی‌تواند به اوپک بپیوندد.

با وجود این که سهام روسنفت در بازار بورس ارائه شده است، بیش از ٥٠ درصد از سهام این شرکت در اختیار دولت روسیه قرار دارد.

سچین با اشاره‌‌ای اندک به عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، از نفوذ اعضای قدرتمندتر اوپک بر سیاستهای این سازمان و تصمیم ماه نوامبر آن برای حفظ سقف تولید نفت با وجود مخالفت اعضای کم‌نفوذتر انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: اتحاد میان اعضای اوپک از میان رفته است و در بعضی موارد منافع برخی از اعضای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

بنا بر این گزارش، وزرای اوپک از عرضه بیش از حد نفت از سوی تولیدکنندگان غیراوپک از جمله روسیه، مکزیک، قزاقستان و آمریکا به بازارهای جهانی انتقاد کرده‌اند.

برخی از وزرای اوپک به این گروه پیشنهاد داده‌اند که با اقدام تولیدکنندگان غیراوپک مانند روسیه، برای برقراری توازن در بازار وارد عمل شود.

با این حال، سچین با اشاره به نظر آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر تحت تأثیر قرار گرفتن تولید شیل اویل آمریکا، پیش‌ بینی کرد که کاهش قیمتهای نفت می‌تواند تا پایان سال جاری به برقراری توازن در بازار کمک کند.

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 5181
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *