۰
بازار نفت در هفته ای که گذشت

جنگ سهميه‌ها برای اخذ گارانتی بازار!

كليد افزايش قيمت نفت پس از مرگ ملك عبدالله زده شد، هر چند ناچيز – يك دلار- بود و روند آن ادامه داشت، طوري كه خود را به بالاي 50 دلار كشاند. صعود قيمت نفت به دلايل تعطيل شدن برخي فعاليت‌هاي توليدي در امريكا و ساير نقاط جهان روز گذشته نيز مثبت شد و به رقم دلار در هر بشكه رسيد.
جنگ سهميه‌ها برای اخذ گارانتی بازار!
به گزارش «ميزنفت»، با وجود افزايش نسبي قيمت نفت طي دو هفته گذشته و نزديك شدن به 60 دلار، «جنگ سهميه‌ها» در بازارها ميان سه قطب اصلي اوپك در حال توقف روند افزايش قيمت نفت است

كليد افزايش قيمت نفت پس از مرگ ملك عبدالله زده شد، هر چند ناچيز – يك دلار- بود و روند آن ادامه داشت، طوري كه خود را به بالاي 50 دلار كشاند. صعود قيمت نفت به دلايل تعطيل شدن برخي فعاليت‌هاي توليدي در امريكا و ساير نقاط جهان روز گذشته نيز مثبت شد و به رقم دلار در هر بشكه رسيد. 

با اين وجود عربستان، قيمت نفت خام خود را براي تحويل در ماه مارس 2015 در بازارهاي آسيايي 90 سنت كاهش داد كه بزرگ‌ترين مقدار تخفيف اين كشور در 14 سال گذشته بوده است. تحليلگران بر اين باورند اين اقدام عربستان در راستاي تلاش اين كشور براي به دست آوردن سهم بيشتر در بازارهاي نفتي جهان است. 

پيش از اين، عربستان در ماه نوامبر 2014 قيمت فروش نفت خود را در بازارهاي امريكا كاهش داده بود تا بتواند سهم خود را در بازارهاي اين كشور حفظ كند. 

اين اقدام همزمان با حفظ سطح توليد نفت در سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) بود كه منجر به سقوط 60درصدي قيمت‌هاي جهاني نفت شد. 

عربستان بارها اعلام كرده است توليد نفت خام خود را حتي اگر قيمت‌هاي جهاني به بشكه‌اي 20 ‌دلار سقوط كند نيز ادامه مي‌دهد. 

در مقابل اين تخفيف استثنايي عربستان، ايران و عراق‌ پس از عربستان، قيمت نفت خود را براي تحويل در ماه مارس در بازار آسيا كاهش دادند تا جنگ سهميه‌ها بالا بگيرد. 

شركت بازاريابي نفت عراق دو روز پيش اعلام كرد، نفت سبك بصره عراق چهار دلار و 10 سنت ارزان‌تر از شاخص نفتي خاورميانه به فروش خواهد رسيد كه پايين‌ترين رقم دست‌كم از سال 2003 تاكنون است. 

همچنين به گفته منابع آگاه در شركت ملي نفت ايران كه نخواستند نامشان فاش شود، اين شركت نيز قيمت رسمي نفت سبك خود براي ماه مارس را دو دلار و ۱۰ سنت پايين‌تر از قيمت شاخص نفتي خاورميانه عرضه مي‌كند كه پايين‌ترين رقم دست‌كم از مارس 2000 تاكنون است. 

آنطور كه پيداست توليد‌كنندگان نفت در خاورميانه به شدت در حال رقابت با محموله‌هاي نفتي ارسالي از امريكاي‌لاتين، آفريقا و روسيه به بازار آسيا هستند. قيمت نفت طي شش ماه گذشته و با افزايش توليد نفت امريكا و اوپك، حدود 45 درصد كاهش يافته است. 

قطعاً اين اقدام كشورهاي عضو اوپك كه ماهيت تصميم‌گيري جمعي را فراموش كرده‌اند به ضرر منافع اين سازمان تمام خواهد شد، به همين دليل است كه آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش اخير خود اوپك را تاريخ مصرف گذشته خطاب كرده و بر اين باور است كه قدرت نفتي جهان به دليل اختلاف اعضا از اوپك به مصرف كننده‌ها منتقل شده است. 

همچنين اين آژانس پيش‌بيني كرد قيمت هر بشكه نفت خام تا سال 2020 به 73 دلار خواهد رسيد، اين آژانس كه به كشورهاي مصرف‌كننده نفت مشاوره مي‌دهد، افزود: تقاضاي متوسط و شرايط اقتصادي نه چندان پويا باعث مي‌شود بهاي نفت به سطوح قبل از سقوط قيمت بازنگردد. 

آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش خود درباره وضعيت بازار نفت در ميان مدت نوشت: تعادل نسبي در بازار نفت به شكلي محدود برقرار خواهد شد و بهاي نفت در سطحي بالاتر از قيمت‌هاي فعلي تثبيت خواهد شد اما قيمت‌ها از سطوح سه سال گذشته بسيار پايين‌تر خواهد بود. 

آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني كرد متوسط قيمت نفت در سال جاري 55 دلار در هر بشكه خواهد بود و در سال 2020 به 73  دلار خواهد رسيد. 

آژانس افزود: از حالا به بعد بازار در ميان‌مدت با كاهش توليد مواجه خواهد بود كه در نتيجه تصميم شركت‌هاي بزرگ نفتي براي كاهش سرمايه‌گذاري به دليل سقوط قيمت‌ها و سود‌ده نبودن پروژه‌هاي نفتي است. 

افزايش تقاضا در شش سال آينده بسيار سريع‌تر از عرضه خواهد بود؛ موضوعي كه به افزايش قيمت منجر خواهد شد اما در مجموع با توجه به پويا نبودن وضعيت اقتصادي، تقاضا كمتر از پيش‌بيني‌ها خواهد بود. 

افزايش تقاضا به صورت متوسط يك‌ميليون و 100هزار بشكه در روز خواهد بود و از 92 ميليون و 400 هزار بشكه در سال 2014 به 99 ميليون و 100 هزار بشكه در سال 2020 خواهد رسيد. 

اين در حالي است كه بنا بر پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي، توليد نفت در اين دوره روزانه 860 هزار بشكه افزايش خواهد يافت كه از رشد روزانه يك‌ميليون و 800 هزار بشكه‌اي در سال 2014 كمتر خواهد بود. 

دو‌سوم اين افزايش توليد از سوي اعضاي سازمان كشورهاي صادر‌كننده نفت(اوپك) خواهد بود. بر اين اساس توليد اوپك از 56 ميليون و 600هزار بشكه در سال گذشته به 60 ميليون بشكه در سال 2020 خواهد رسيد. 

توليد نفت شيل نيز از سال 2017 افزايش مي‌يابد و از روزانه 3 ميليون و 600 هزار بشكه در سال 2014 به روزانه 5 ميليون و 200 هزار بشكه در سال 2020مي‌رسد. 

گرچه گزارش آژانس بين‌المللي انرژي چندان قابل تأييد نيست اما آنچه مسلم است اينكه افزايش تقاضا طي سال‌هاي آتي است، لذا كشورهاي توليد‌كننده نفت خام جهان، به دنبال تثبيت نقش خود در بازارهاي نفت هستند تا بتوانند در آينده با اطمينان خاطر بيشتري به توليد و صادرات نفت بپردازند. 

منبع: جوان
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 5206
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *