۰

حمله روسیه به بازارهای عربستان

با افزایش ۲۵ درصدی صادرات روسیه به ۳ کشور عمده مصرف کننده نفت آسیا، عربستان سهم خود را از بازارهای منطقه از دست داده‌ است.
حمله روسیه به بازارهای عربستان
به گزارش «ميزنفت» به نقل از راشاتودی، صادرات نفت روسیه به چین، ژاپن و کره جنوبی ۲۵ درصد افزایش یافته است که شاید این مساله باعث نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان از کاهش سهم نفت آنها در این بازارها شود.

براساس آمارهای دولتی، سهم روسیه از بازارهای آسیایی ۸.۷ درصد شده که نسبت به ۷.۲ درصد سال ۲۰۱۳ افزایش یافته است کل واردات چین، ژاپن و کره جنوبی که بزرگ‌ترین مصرف کنندگان منطقه هستند در سال ۲۰۱۴ به ۵۹۲ میلیون تن رسید براساس این گزارش در عوض با کهش میزان صادرات عربستان سعودی، از ۱۴۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۳ به ۱۴۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۴ رسیده است، سهم قطر به ۷.۴ درصد یعنی حدود ۳۰ میلیون تن و سهم قطر به ۷ درصد کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی برای این که بتواند سهم خود را در بازارهای جهانی حفظ کند تخفیف ویژه‌ای به خریداران نفتی خود در نظر گرفت.

در حال حاضر تولید کنندگان بزرگ نفتی جهان بر روی بازارهای آسیایی تمرکز کرده‌اند به دلیل این که بازارهای اروپا با تقویت نفت شیل ضعیف‌تر شده است.

بر اساس آمارهای آژانس‌ بین‌المللی انرژی تولید کنندگان نفت آسیا احتمالا در سال ۲۰۱۵ بازارهای نفت آمریکا را هم نشانه‌گیری کنند. از آنجایی که روسیه میزان عرضه نفت خود را در آسیا افزایش داده این کمک می‌کنند که این کشور به مشکلات به وجود آمده از تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت غلبه کند.

بر همین اساس میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک به این شرح است. عربستان روزانه ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه، امارت متحده عربی ۳ میلیون ۲۲۹ هزار بشکه‌، ایران ۳ میلیون و ۱۹۲ هزار بشکه، عراق ۳ میلیون ۵۷ هزار بشکه ، کویت ۲ میلیون ۸۱۱ هزار بشکه، ونزوئلا ۲ میلیون ۴۸۹ هزار بشکه، نیجریه ۲ میلیون و ۳۷۱ هزار بشکه، قطر ۲ میلیون و ۶۷ هزار بشکه، آنگولا ۱ میلیون و ۸۸۹ هزار بشکه، الجزایر ۱ میلیون و ۷۶۲ هزار بشکه، لیبی ۹۸۳ هزار بشکه و اکوادور ۵۲۷ هزار بشکه است. سهم ۱۲ کشور عضو اوپک از تولید نفت جهان ۴۳.۴ درصد است. کشورهای غیر عضو اوپک هم تولیدی به این شرح دارند.

آمریکا روزانه ۱۲ میلیون و ۳۴۲ هزار بشکه، روسیه ۱۰ میلیون و ۵۳۳ هزار بشکه، چین ۴ میلیون و ۴۵۹ هزار بشکه، کانادا ۴ میلیون و ۷۳ هزار بشکه، مکزیک ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار بشکه، برزیل ۲ میلیون و ۶۹۳ هزار بشکه، نروژ ۱ میلیون و ۸۲۶ هزار بشکه، قزاقستان ۱ میلیون و ۶۵۸ هزار بشکه و کلمبیا ۱ میلیون و ۲۸ هزار بشکه دارند. بنابراین با توجه به این آمارها ۹ کشور غیر عضو اوپک معادل ۵۶.۶ درصد تولید نفت جهان را در اختیار دارند.
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب: 5320
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *