۰
ادعای العربیه درباره میزان دارایی بلوکه شده ایران در هند

داستان 8 میلیارد دلار پول نفت

پایگاه اینترنتی العربیه اعلام کرد: ۸ میلیارد دلار پول نفت ایران، که طی سه سال گذشته به هند فروخته شده، در بانکهای هند بلوکه شده و دولت ایران در مورد نحوه استفاده از این منبع مالی با مشکل روبروست.
داستان 8 میلیارد دلار پول نفت
به گزارش «ميزنفت»، کشور هند یکی از مهم‌ترین مشتریان نفت ایران است که ۷ درصد نفت این کشور را خریداری می‌کند. از سال ۲۰۱۱ که تحریمهای بین المللی صادرات نفتی و سیستم بانکی ایران را هدف قرار دادند، هند در پرداخت پول نفت خریداری کرده از ایران با مشکل روبرو شده است. حجم مبادلات تجاری بین ایران و هند در سال گذشته حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود. 

هند نیمی از ارزش نفت خریداری شده از ایران را به روپیه، واحد پولی هند، پرداخت می‌کند، که در یک بانک هندی در ایالت کلکته سپرده گذاری شده است. 

دولت ایران می‌تواند با این پول اقدام به خرید کالا و خدمات هندی کند و به همین دلیل واردات برنج هندی در سالهای اخیر سه برابر و فولاد هندی بیش ۲. ۵ برابر شده است در حالیکه هند خرید نفت خود از ایران را ۲۸ درصد کاهش داده است. 

به دلیل کاهش ارزش روپیه، ایران حدود ۳۰ درصد از ارزش پولهای بلوکه شده خود در بانکهای هند را از دست داده است. 

اکنون ایران قصد دارد تا از دلارهای نفتی بلوکه شده خود در هند برای خرید از یک کشور ثالث استفاده کند اما این اقدام منوط به موافقت دولت هند است و برای چنین نقل و انتقالی بانک مرکزی هند ۱۵ درصد کارمزد از ایران طلب می‌کند.
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 5550
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *