۰
گزارش جالب فرانس پرس

همه راه های دور زدن روسیه با ایران

اتحادیه اروپا در مسیر «کریدور جنوب» قرار داد که مجموعه ای خط لوله ها انتقال گاز است که برای تامین نیاز کشورهای جنوب اتحادیه اروپا از طریق ترکیه ساخته شدند. گاز انتقالی از این مسیر از منابع جمهوری آذربایجان و یا کشورهای خاورمیانه از جمله ایران تامین می شود.
به گزارش «ميزنفت»، خبرگزاری فرانسه در خبری به قلم کریستین اسپیلمن از بروکسل نوشت :

با توجه به دورنمای توافق هسته ای با ایران که مسیر را برای لغو تحریم ها علیه تهران باز خواهد کرد، اتحادیه اروپا برای تنوع بخشی به منابع و ایمن کردن خود در مقابل تامین گاز از روسیه به گاز ایران می اندیشد، هرچند کارشناسان معتقدند این امر زمان زیادی طول خواهد کشید.
اتحادیه اروپا در مسیر «کریدور جنوب» قرار داد که مجموعه ای خط لوله ها انتقال گاز است که برای تامین نیاز کشورهای جنوب اتحادیه اروپا از طریق ترکیه ساخته شدند. گاز انتقالی از این مسیر از منابع جمهوری آذربایجان و یا کشورهای خاورمیانه از جمله ایران تامین می شود.

میگوئل آریاس کانته کمیسر انرژی اروپا در نشست وزرای اروپا در ریگا یادآور شد :«این موضوع یکی از اولویت های ماست.»

طرح کریدور جنوب که در سال ۲۰۱۹ عملیاتی خواهد شد قرار است سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز به بلغارستان و یونان منتقل کند. کمیسیون انرژی اروپا اذعان کرد :«این میزان کافی نخواهد بود.» یک مقام اروپایی روز جمعه اعلام کرد در صورتی تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته شود، «ظرفیت این خط لوله می تواند به ۴۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد.»

اروپا نا امیدانه به دنبال تنوع بخشی به منابع ،‌ تامین کنندگان و مسیرهای تامین منابع انرژی است. اروپا در سال ۲۰۱۴ ، پنجاه و سه درصد گاز مصرفی خود را به از ۴۰۰ میلیارد یورو وارد کرده است. این اتحادیه سالانه ۱۲۵ میلیارد مترمکعب گاز تنها از شرکت گازپروم روسیه می خرد و نیمی از آن از طریق خط لوله های انتقال گاز اوکراین به اروپا می رسد و این موضوع به منبع درآمدی برای این کشور تبدیل شده است.

اما انتقال از طریق اوکراین به دلیل اختلافات مالی مداوم میان گازپروم و شرکت نفت و گاز اوکراین ، موجب بروز اختلالاتی در این مسیر شده است. همچنین مناقشه در شرق اوکراین نیز موجب تشدید تنش ها در این خصوص شده است.

الکسی میلر رییس شرکت گازپروم روسیه تهدید کرد سال ۲۰۱۹ به انتقال گاز از طریق اوکراین پایان می دهد. وی به طرح خط لوله انتقال گاز سوت استریم به بلغارستان اشاره کرد که با عبور از زیر دریای سیاه ،‌اوکراین را دور می زند. اما این طرح نیز رها شد ، زیرا گازپروم از رعایت قوانین مربوط به رقابت اتحادیه اروپا امتناع کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در دسامبر ۲۰۱۴ طرح ترکیش استریم را کلید زد که قرار است با ظرفیت اعلام شده ۶۳ میلیارد مترمکعب، جایگزین طرح قبلی شود. ظرفیت اعلام شده دقیقا به اندازه گازی است که روسیه سالانه از طریق اوکراین به اروپا منتقل می کند. تحویل گاز در خط لوله جدید در ترکیه خوهد بود و اروپایی ها باید خود زیر ساخت های لازم برای انتقال گاز خریداری شده خود را از این کشور (ترکیه) به مقصد بسازند.
رقابت میان دو خط لوله انتقال گاز یعنی ترکیش استریم و کریدور جنوب ادامه دارد. طرف روسی معتقد است طرح اروپایی به دلیل عدم عرضه گاز هرگزموفق نخواهد شد.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز گفت:«یونان به این موضوع علاقه مند است اما هنوز قراردادی نهایی و امضاء نشده شده است.» مقام اروپایی افزود سرمایه گذاری های لازم «قابل توجه» هستند.

کارشناسان هشدار دادند با این حال باید اتحادیه اروپا از اندیشدن بیش از حد به گاز ایران خودداری کنند. جودی دمپسی از گروه اندیشکده کارنگی اروپا Carnegie Europe هشدار داد:«قطعا ایران یک جایگزین است، اما اروپایی ها باید از چیدن تمام تخم مرغ ها در یک سبد خودداری کنند.» به عقیده وی «ایران قادر به تامین تمام نیاز های اتحادیه اروپا نخواهد بود.»

دانیل گروس از مرکز مطالعات سیاسی اروپا (CEPS) نیز معتقد است :«این موضوع بسیار زمان بر خواهد بود و قبل از اینکه ایران بتواند جایگزین مستحکمی برای گازپروم بشود،‌ گاز روسیه مدت ها بهترین بازار خواهد بود.»
مقام اروپایی افزود:«موضوع رها کردن گاز روسیه نیست. اما نروژ در بیشترین ظرفیت است، ‌همچنین الجزایر نیز از نظر گازی ثروتمند است.چارچوب برای سرمایه گذاری به ویژه مالیات مشکل ایجاد می کند.»

این منبع خاطر نشان کرد :«منبع اصلی تنوع گاز طبیعی مایع است. اما بهای آن همیشه بالاتر از گاز طبیعی روسیه است.»
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب: 5885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *