۰
گزارش وال استريت ديلي

چرا چین به «صلح» اضافه شد؟

این بخشندگی چین در قبال پاکستان در واقع بخشی از طرح موسوم به کمربند اقتصادی جاده ابریشم است. هدف این طرح توسعه ثبات منطقه ای گسترش جایگاه و حضور اقتصادی چین و تقویت صادرات صنعتی این کشور است.
چرا چین به «صلح» اضافه شد؟
به گزارش «ميزنفت»،وال استریت دیلی در گزارشی به قلم تیم ماوریک نوشت توافق انرژی میان پاکستان و ایران که اخیرا چین به آن اضافه شده است و دو دهه از مطرح شدن اولیه آن می گذرد به نظر می رسد درنهایت در حال به نتیجه رسیدن است. 

این خط انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان کشیده خواهد شد. این خط لوله موسوم به خط لوله صلح، ایران و پاکستان، دوکشوری را که اغلب دچار اختلاف هستند وارد شراکتی خواهد کرد که برای هر دو کشور مفید خواهد بود. 

چین نیز بخشی از این توافق خواهد بود. در واقع چین درحال تامین 85 درصد از بودجه این پروژه است. این کشور در حال پرداخت بودجه دو میلیارد دلاری بخش 485 مایلی این خط لوله در پاکستان است. 
 
مدیریت این پروژه را یک شرکت زیر مجموعه شرکت ملی نفت چین به عهده خواهد داشت و تکمیل آن حدود دو سال زمان خواهد برد.
 
زمانی که این پروژه تکمیل شود منافع زیادی برای پاکستان خواهد داشت. این خط لوله گاز طبیعی لازم برای تامین سوخت تولید تا 4500 مگاوات برق را فراهم خواهد کرد. البته همه چیز به این بستگی دارد که تحریم های ایران لغو شود. 

جزییات مربوط به خط لوله صلح زمانی مورد توافق قرار گرفت که شی جینپینگ رییس جمهور چین برای نهایی کردن بسته 46 میلیارد دلاری احداث تاسیسات زیربنایی موسوم به کوریدور اقتصادی چین و پاکستان به اسلام آباد سفر کرد. 

این 46 میلیارد دلار نزدیک به سه برابر سرمایه گذاری مستقیم خارجی است که پاکستان از سال 2008 تاکنون دریافت کرده بود و همچنین کمک های قبلی آمریکا به پاکستان در برابر آن بسیار کم به نظر می رسند. این بسته همچنین شامل دو پروژه انرژی دیگر، کابل فیبر نوری متصل کننده دو کشور، جاده ها و نیز خطوط راه آهن است. 

بخش اصلی این کوریدور توسعه بندر گوادر از جمله احداث یک فرودگاه است. این بندر در پاکستان انتقال کالا به غرب چین را که از بخشهای فعال چین در شرق این کشور بسیار دور است، ممکن خواهد کرد. این خطوط ارتباطی همچنین دسترسی چین به اقیانوس هند و بازارهای کلیدی صادرات در آسیای مرکزی و جنوب آسیا را فراهم خواهد کرد. 

با این حال همه چیز به این مسئله بستگی دارد که آیا پاکستان می تواند فعالیت های تروریستی در این کشور را محدود کند یا خیر. 21 آوریل دولت پاکستان اعلام کرد قرار است یک نیروی امنیتی 12 هزار نفری را برای حفاظت از کارگران چینی در این کشور به خدمت بگیرد. 

این بخشندگی چین در قبال پاکستان در واقع بخشی از طرح موسوم به کمربند اقتصادی جاده ابریشم است. هدف این طرح توسعه ثبات منطقه ای گسترش جایگاه و حضور اقتصادی چین و تقویت صادرات صنعتی این کشور است. 

هدف از این طرح مرتبط کردن جمعیت 4 میلیارد و 400 میلیون نفری در آسیا و سپس گسترش آن به محلهایی مانند ترکیه و روسیه است. با این حال کانون این طرح بزرگ کشورهای حاشیه یا نزدیک اقیانوس هند هستند و بنابراین طرح دو میلیارد دلاری خط لوله صلح و دیگر هزینه های مربوط به تاسیسات زیربنایی در پاکستان به گونه ای به این طرح مربوط می شود. 

چین در حال استفاده از ذخیره عظیم 3 تریلیون و 700 میلیارد دلاری ارزی خود برای تزریق دستکم 62 میلیارد دلار به بانکهای مادر برای اجرای این طرح بزرگ است این بانکها شامل بانک صادرات و واردات چین، بانک توسعه چین و بانک توسه کشاورزی چین است. 

جالب این است که استراتژی جاده ابریشم را پیش از این در سال 2011 میلادی هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده بود تا بتواند از طریق مناسبات اقتصادی و دیگر روابط کشورهای آسیای مرکزی را به یکدیگر نزدیک تر کند. 

 با این حال این ایده بی نتیجه به حال خود رها شد اما چین آن را پیگیری کرد و گسترش دارد و در حال توسعه آن است. این درست روندی است که چین همزمان در نقاط دیگر جهان در حال اجرای آن است و موجب به حاشیه رانده شدن آمریکا شده است.
شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب: 6026
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *