۰
بزرگترین قرارداد نظامی امریکا با قطر گاری

سه ضلعی نفت، خاورمیانه و سلاح

سه ضلعی نفت، خاورمیانه و سلاح
به گزارش «ميزنفت»، هاآرتص نوشت ادامه ناآرامی و درگیری ها در خاورمیانه، منافع اقتصادی آمریکا را تامین می کند و به همین علت نباید انتظار داشت واشنگتن برای برقراری ثبات دائمی در این منطقه تلاش کند. 

رفتار های قدرت های جهانی به ویژه آمریکا در مقابل ایران تعجب آور نیست زیرا صلح در خاورمیانه دشمن شماره یک کارخانه های تولید سلاح آمریکا است. شرایطی که ایران کشورهای ثروتمند عربی را تهدید می کند، منافع اقتصادی کشورهای قدرتمند به طور کلی و به ویژه آمریکا تامین خواهد شد.
بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، در سال ۲۰۱۲ در حدود نیمی از صد شرکت بزرگ تولید و خدمات نظامی جهان، آمریکایی بودند. از میان بیست شرکت بزرگ فروش سلاح در دنیا چهارده شرکت نخست آمریکایی بودند. این چهارده شرکت سالانه دهها میلیارد دلار سلاح می فروشند و برای صدها هزار آمریکایی اشتغالزایی می کنند.
 
خاورمیانه غنی از نفت و گاز یکی از مهمترین بازارهای باقوه برای صنعت نظامی محسوب می شود. بر اساس گزارش های خبری، بزرگ ترین قرارداد نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۴ به ارزش یازده میلیارد دلار با قطر منعقد شده است. 

قطر نیز سالها است که مقادیر بسیار زیادی پول برای اخوان المسلمین و دیگر سازمان های نظیر آن در خاورمیانه هزینه می کند و همچنین سلاح در اختیار آنها قرار می دهد. در سال ۲۰۱۱ پس از ظهور بهار عربی در خاورمیانه شرکت بزرگ تسلیحاتی لاکهید مارتین دفتری در دوحه پایتخت قطر افتتاح کرد. 

این روزنامه نوشت در اسرائیل بحث های زیادی درباره ارتباط دولت با شرکت های بزرگ تسلیحاتی مطرح شده است. در آمریکا نیز باید چنین بحث هایی مطرح شود. در گزارش موسسه سیاست جهانی آمده است در فصل انتخاباتی سال ۲۰۰۴ جورج بوش و جان کری نامزدهای جمهوری خواه و دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری به ترتیب دو گیرنده بالای سهم از سازمان ها و افراد مرتبط با صنایع نظامی آمریکا بودند. 

بعلاوه جان کری به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا در میان قانونگذاران آمریکایی بود که بیشترین سرمایه گذاری را در شرکت هایی داشت که با وزارت دفاع این کشور قرارداد داشتند و سود بسیاری از این سرمایه گذاری نصیبش شد. به همین علت جای تعجب نیست که وی در منصب کنونی اش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کند قطر را برای میانجیگری میان اسرائیل و فلسطین تحت فشار قرار دهد. 

باید خاطر نشان کرد که قطر یکی از بزرگ ترین پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود. به عبارت دیگر خاورمیانه یکی از مهمترین مناطق تامین کننده منافع اقتصادی آمریکا محسوب می شود.
سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 6065
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *