۰
پالایشگاه خلیج فارس چه خواهد شد؟

صادرات بنزین در دست بانک ملت!

در حالی فرآیند اعطای وام صندوق توسعه ملی به این پروژه به شدت زمان‌بر بوده و همچنان به پایان نرسیده است که عدم النفع هر روز دیرکرد در راه اندازی این پروژه، ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورو است.
صادرات بنزین در دست بانک ملت!
حمیدرضا کمالجو / پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین طرح پالایشی در حال ساخت کشور است کهبا استفاده از خوراک روزانه ۳۶۰ هزار بشکه از میعانات گازی میدان پارس جنوبی،- حدود ۵۵ میلیون لیتر در روز فرآورده های نفتی سبک و با‌کیفیت بالاتولیدخواهد کرد. مشکلات تامین مالی، عدم پیگیری جدی وزارت نفت، ضعف‌های پیمانکاری و... از مهم‌ترین چالش‌های این پروژه پرفراز و نشیب در ۹ سال گذشته است. گستردگی مسائل مرتبط با احداث این طرح ملی و کلان صنعت نفت آنقدر زیاد است که از حوصله این سطور خارج است، اما طبق ادعای مدیران شرکت پالایش ستاره خلیج فارس، مهم‌ترین چالش فعلی پیشروی این پروژه،تامین منابع مالی از طریق وام تخصیصی صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک ملت است. فرآیندی که بیش از یک سال از آغاز پیگیری آن می‌گذرد و به گفته محمود شیری(مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و عضو هیئت مدیره شرکت پالایش ستاره خلیج فارس)در مراحل پایانی تزریق وام به پروژه قرار دارد. 

به نظر می‌رسد فرآیند اعطای وام صندوق توسعه ملی به این پروژه به شدت زمان‌بر بوده است واین در حالی است که راه اندازی هر چه سریعتر این پروژه هم نقش موثری در خودکفایی ایران در تامین بنزین موردنیاز خود دارد و همطبق گفته مدیرعامل شرکت تاپیکو به ازای هر روز دیرکرد،عدم النفع پروژه ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورو است.بنابراین تاخیر در اجرای این پروژه هزینه بسیار بالایی برای اقتصاد کشور خواهد داشت. 

حال سوال اساسی این است که مسئول پاسخگویی به این ضرر بزرگ اقتصادی چه گروهی خواهد بود؟ طولانی شدن فرآیند اخذ تضامین و اعطای وام توسط صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک ملت چگونه قابل توجیه است؟ نقش وزارت نفت در تسریع عملیات ساخت این مجموعه پالایشی چگونه اجرایی شده است؟ بعلاوه آیا احداث پروژه‌های ملی که منافع اقتصادی فراوانی برای کشور خواهند داشت، باید در گرو بروکراسی اداری دریافت وام صندوق توسعه ملی باشد؟
 
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 6200
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *