ماجرای حمله نظامی عراق به کویت

پر هزینه ترین جنگ سهمیه!

28 ارديبهشت 1394 ساعت 12:59

طارق عزیز یکی از چهره های نزدیک به صدام حسین در زمان حمله به کویت در پیامی تلویزیونی اعلام کرد :«کویت سالانه ۱۴ میلیارد دلار به اقتصاد عراق ضربه وارد کرده است و بزرگترین دشمن عراق محسوب می شود.»


به گزارش «ميزنفت»، در دهه ۹۰ میلادی و پس از پایان جنگ میان ایران و عراق، ثبات در منطقه حاکم شد و  دو کشور برای پس گرفتن سهم خود از بازار، چانه زنی های خود ار آغاز کردند به ویژه عراق که با بحران مالی بزرگی رو به رو بود.

در همین وضعیت، برخی کشورهای عضو اوپک به طور مخفیانه و گاها رسمی، سهمیه ها را فراموش کردند و با حداکثر توان تولید کردند. 

در میان این اعضا کویت و امارات دو متحد عربستان در اوپک نقش برجسته ای داشتند به نحوی که به ترتیب ۲۷۰ و ۶۰۰ هزار بشکه بیشتر از تعهد خود نفت تولید می کردند. همین موضوع موجب دعوای لفظی عربستان با این دو کشور شد و عراق نیز از سوی دیگر، هشدارهای جدی خود را به مقامات این کشورها رساند. 

سعدون حمادی، با حکم ویژه ای که از صدام دریافت کرد به کویت و امارت سفر کرد و علنا به این کشورها هشدار داد در صورت پایبند نبودن ان ها به سهمیه ها، با واکنش نظامی بغداد مواجه خواهند بود.

عراق برای نشان دادن جدیت خود در این باره، ۳۰ هزار نفر از نظامیان خود را در مرز کویت مستقر کرد اما این دو کشور هشدارهای عراق را به مانور قدرت این کشور تعبیر کردند. در این میان عربستان به شدت این دو کشور را شماتت می کرد و در نشست جولای اوپک در سال ۱۹۹۰بسیار منفعل بود و کنترل جلسه در اختیار عراق و ایران بود. 

کویت اما در این جلسه از افزایش تولید خود دفاع می کرد و نهایت کار را به جایی رساند که حوزه نفتی «رومیله» بهانه ای شد برای حمله نظامی عراق به کویت. طارق عزیز یکی از چهره های نزدیک به صدام حسین در زمان حمله به کویت در پیامی تلویزیونی اعلام کرد :«کویت سالانه ۱۴ میلیارد دلار به اقتصاد عراق ضربه وارد کرده است و بزرگترین شدمن عراق محسوب می شود.» 

عدم پایبندی کویت به سهمیه ها باعث به آتش کشیده شدن ۷۰۰ حلقه چاه نفت این کشور شد، اختیار تولید نفت این کشور به مدت ۲۰۵ روز در اختیار عراق بود اما عربستان و امارات با تامین هزینه ۶۱ میلیارد دلاری جنگ امریکا و عراق ، صدام را از مرزهای خود دور کرد و متحد استراتژیک خود را به اوپک برگرداند تا سناریوی عدم پایبندی به سهمیه ها بازهم تکرار شود. 



کد مطلب: 6291

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/6291/پر-هزینه-ترین-جنگ-سهمیه

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir