۰
لاهه ایران را محکوم کرد

ضربه میرکاظمی به بیت المال

به دنبال شکایت شرکت بین المللی کاسپین اویل از شرکت نیکو وابسته به شرکت ملی نفت، بابت عدم اجرای قرارداد سوآپ نفت جمهوری آذربایجان، که در زمان وزارت مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد، امضا شده است، شرکت نفت نیکو به 5.5 میلیون دلار پرداخت خسارت محکوم شده است.
ضربه میرکاظمی به بیت المال
یک منبع آگاه در این رابطه به خبرنگار بولتن نیوز گفت: در زمان وزارت آقای میرکاظمی، قرارداد سوآپ نفت جمهوری آذربایجان برای تحویل نفت خام در خلیج فارس، امضا شد اما به دلیل عدم اجرای آن، شرکت کاسپین اویل به دادگاه لاهه شکایت کرد و درخواست ۹۷ میلیون دلار خسارت کرد.

وی افزود: پس از بررسی دادگاه و دفاعیات وکلا و هزینه های مختلفی که برای دفاع دردادگاه پرداخته شد، سرانجام دادگاه شرکت ایرانی را به ۵.۵ میلیون دلار پرداخت خسارت عدم اجرای قرارداد سوآپ نفت محکوم کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر رقم جریمه خالص ۵.۵ میلیون دلاری، سایر هزینه های دادرسی، وکلا، اتاق بازرگانی بین المللی و... را نیز طرف محکوم یعنی شرکت ایرانی باید پرداخت نماید و از این بابت نیز حدود ۳ تا ۴ میلیون دلار باید خسارت و هزینه دادرسی، پرداخت کنیم و روی هم رفته باید حدود ۸ تا ۹ میلیون دلار خسارت عدم اجرای این قرارداد شرکت کاسپین اویل پرداخت شود.
این منبع آگاه همچنین تاکید کرد: نکته مهم دیگر، عدم النفعی است که ایران به خاطر عدم اجرای قرارداد سوآپ نفت متحمل شده و بابت عدم اجرای این قرارداد که ۳ سال پیش بسته شده اما مقامات وقت وزارت نفت ایران از اجرای آن جلوگیری کرده اند، ایران از منافع چند ده یا چند صد میلیون دلاری چشم پوشی کرده است.

در حالی که اگر این قرارداد اجرایی می شد، سابقه روشن و زمینه جلب اعتماد بزرگی برای همکاری با سایر کشورهای شمال ایران و شرکت های نفت وگاز برای سوآپ نفت وگاز ترکمنستان، و....ایجاد می کرد.

وی افزود: وقتی با کشورهای همسایه ایران چنین قراردادی بسته شود در سایر همکاری ها وتوافقات از جمله خرید گاز ترکمنستان توسط ایران و... روابط و قدرت چانه زنی و نفوذ کلام بهتری ایجاد می شد و این کشور در مورد صادرات گاز خود به ایران، کشور ما را تحت فشار برای افزایش قیمت و... قرار نمی دادند و در سایر زمینه ها نیز شرایط برای همکاری و قدرت رقابتی و چانه زنی مناسب ایران فراهم می شود

همچنین برنامه سوآپ نفت و گاز به صورت گسترده تری اجرا می شد ودرآمدهای قابل توجهی برای کشور ایجاد می کرد.

این منبع آگاه با اشاره به سایر شکایت های صورت گرفته بابت عدم اجرای قرارداد در زمان دولت قبلی گفت: شرکت نیکو با مذاکرات و هزینه های مختلف توانسته است بسیاری از شکایت ها را پس بگیرد در حالی که این شکایت ها نیز عدم النفع و هزینه های سیاسی اقتصادی به خاطر عدم اجرای قراردادها ایجاد کرده است و اگر این قراردادها اجرایی می شد منافع گسترده ای بابت سوآپ نفت و سایر موارد نصیب اقتصاد و صنعت نفت وگاز کشور می کرد.

ما باید این درآمد راحت را کسب می کردیم و از موقعیت ترانزیتی کشورمان بهره می بردیم و ارتباطات با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان و.... را تقویت می کردیم و با شرکت های بین المللی همکاری گسترده ای ایجاد می کردیم نه این که به دلایل نامشخص از اجرای قرارداد سوآپ نفت و همکاری با کشورهای همسایه پرهیز کنیم!
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 641
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *