۰
گزارش تایم از رابطه انرژی ایران و اروپا

اتحاد ایران و آذربایجان؟

ناطق علی اف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان می گوید خط لوله انتقال گاز که مبداء آن در این کشور است می تواند سوخت را از ایران و دیگر کشورهای همسایه هم در خاورمیانه و هم در آسیای مرکزی از طریق خط لوله « ترنس آناتولین Trans-Anatolian » ( خط لوله ای که از جمهوری آذربایجان شروع می شود و با عبور از گرجستان و ترکیه به اروپا می رسد ) به اروپا منتقل کند.
اتحاد ایران و آذربایجان؟
به گزارش «ميزنفت»، مجله تایم به نقل از وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نوشت، ایران توانایی ایفای نقش در تامین انرژی اروپا را دارد خصوصا که همکاری این کشور با جهان خوب و با ما در حال بهتر شدن است.

پایگاه اینترنتی مجله تایم در گزارشی با این عنوان که « آیا ایران می تواند در تامین انرژی اروپا نقش داشته باشد ؟ » نوشت: ناطق علی اف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان می گوید خط لوله انتقال گاز که مبداء آن در این کشور است می تواند سوخت را از ایران و دیگر کشورهای همسایه هم در خاورمیانه و هم در آسیای مرکزی از طریق خط لوله « ترنس آناتولین Trans-Anatolian » ( خط لوله ای که از جمهوری آذربایجان شروع می شود و با عبور از گرجستان و ترکیه به اروپا می رسد ) به اروپا منتقل کند.

علی اف در کنفرانس نفت و گاز دریای خزر که سوم ژوئن در باکو برگزار شد، گفت: گاز از ترکمنستان، ایران، عراق و همچنین از اسرائیل و قبرس می تواند به این دالان گازی جنوبی متصل شود و جمهوری آذربایجان نیز تلاش هایی جدی را در این زمینه آغاز کرده است.

وی از آنجا که اروپا به دنبال راه های جایگزین تامین گاز به جای روسیه است، بیش از گذشته بر جمهوری آذربایجان متمرکز شده است، زیرا این کشور می تواند یک منبع جدید تامین انرژی برای اروپا باشد و مسیرهای تامین انرژی جدیدی در اختیار اروپا قرار دهد.

علی اف تصریح کرد با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۴ ، ۴۲ میلیون تن نفت و ۲۹ میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده است می تواند به یک منبع مهم تامین انرژی برای غرب تبدیل شود.

وی گفت جمهوری آذربایجان با نگاه به آینده قصد دارد این سطح از تولید نفت را حفظ کند یا حتی میزان آن را به ۴۵ میلیون تن در سال افزایش دهد. این کشور همچنین قصد دارد میزان تولید گاز خود را نیز به دو برابر افزایش دهد.

وی با اشاره به نگرانی روزافزون اروپا در مورد وابستگی به تحویل گاز از روسیه از طریق خط لوله ای که از اوکراین می گذرد افزود، اختلاف های سیاسی و همچنین اختلاف برسر قیمت بین کیف و مسکو باعث شده است انتقال گاز به اروپا طی نه سال گذشته سه مرتبه با وقفه روبرو شود. اروپا حدود ۹۰ درصد از نفت مورد نیاز خود ، ۶۰ درصد از گاز مورد نیاز خود و همچنین ۴۲ درصد از زغال سنگ مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند.

وی تاکید کرد، ایران با منابع عظیم انرژی می تواند نقش مهمی در تامین گاز اروپا ایفا کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران یک ماه قبل گفت ایران آماده است تا در صورت لغو تحریم های غرب علیه این کشور در نتیجه مذاکرات تهران با گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) به طرح های نفتی و گازی جمهوری آذربایجان ملحق شود.

وی افزود :« همکاری ایران با جهان همیشه خوب بوده است. اما آنها همیشه به ما بی مهری کرده اند. با این حال آنها اکنون در حال بازگشت به همکاری با ما هستند.»

محسن پاک آئین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان سوم ژوئن گفت، دولت ایران در حال بررسی دعوت از این کشور برای پیوستن به خط لوله انتقال گاز ترنس آناتولین به عنوان بخشی از برنامه های تهران به منظور حضور قوی در بازار گاز جهان است.
جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۱۳
کد مطلب: 6561
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *