۰

ایران بخشی از پول نفت صادراتی به چین را نقد می‌گیرد

بر اساس توافق جدید ایران و چین قرار است پکن بخشی از پول نفت صادراتی ایران را نقدا پرداخت کند تا صرف خرید کالا از کشورهای ثالث شود.
ایران بخشی از پول نفت صادراتی به چین را نقد می‌گیرد
به گزارش «ميزنفت» به نقل از پایگاه خبری برکینگ انرژی، قراردادهای نفت و گاز بین ایران و چین قرار است شاهد تغییراتی باشد. ایران و چین توافق کرده اند که چین پول نفت و گازی را که از ایران خریداری می کند، نقدی پرداخت کند. 

چین در حال حاضر بزرگترین مشتری نفت ایران است و روزانه ۴۴۰ هزار بشکه نفت از تهران خریداری می کند، اما ایران به جای دریافت پول نقد، از چین کالا خریداری می کند. 

دو طرف توافق کرده اند تا بخشی از پول نفت صادراتی ایران به هند به صورت نقدی باشد و این پول به کشوری ثالث انتقال یابد تا صرف خرید کالا شود. 

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این باره گفت: «ما می خواهیم بخشی از درآمدهای صادراتی به دیگر کشورها نظیر کره جنوبی و ژاپن انتقال یابد تا صرف واردات از آن کشورها یا دریافت به صورت نقدی شود. از این رو، مشورت هایی صورت گرفته و توافقی در این زمینه به دست آمده است.» 

وی افزود: «بر اساس توافق جدیدی که با مقامات چینی به دست آمده، تصمیم بر این شده که پس از کسر کمیسیون، مابقی درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز به ایران برگردد.» 

وی اضافه کرد، بدون تعیین ارزی که دو کشور با آن تجارت کنند، مشکلی در زمینه پرداخت درآمدهای نفتی از سوی چینی ها وجود ندارد. نفت خام به دلار آمریکا قیمت گذاری شده، اما چین هر از چندی اعلام کرده که تمایل دارد شاهد مطرح شدن یوان به عنوان بخشی از سبد ارزهای جهانی باشد... ایران نیز به نوبه خود از استفاده از ارزهای دیگر برای پرداخت پول نفت حمایت کرده تا خود را از نفوذ واشنگتن دور کند. 

این در حالی است که ایران مشغول مذاکره با گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافقی جامع در خصوص اختلافات مربوط به برنامه هسته ای تهران است. دو طرف تاریخ ۳۰ ژوئن را ضرب الاجل رسیدن به توافق اعلام کرده اند.

منبع: تسنیم
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 6647
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *