۰

شرکت‌های بزرگ نفتی و شیوه‌های تأمین مالی

رضا پاکدامن
امروزه تامین منابع مالی تبدیل به یکی از اساسی ترین مسائل شرکتهای کوچک و بزرگ کشور گردیده ، بطوری برای اکثر شرکتها این موضوع جنبه مرگ و زندگی داشته و به همین دلیل شرکتها غالباً خود را" به آب و آتش " زده و با این رویکرد شرکتهادر معرض ریسکهای بزرگ از ناحیه کلاهبردان حرفه ای ، و درسطح کلان نیز کشور شدیداً در آسیب پذیر و در معرض تهدیدهای دشمنان خارجی ازاین ناحیه ، قرار گرفته است.
شرکت‌های بزرگ نفتی و شیوه‌های تأمین مالی
به گزارش ميزنفت، باید دید آیا این معضل صرفاً برای کشور ما و صنعت نفت ما حادث شده و یا کشورهای دیگر نیز شرایط مشابه ای را تجربه کرده و برای برون رفت از این مشکل چه تدبیرهائی را اندیشیده اند.

برای پاسخ به این سوال، دو شرکت بزرگ نفتی ، روسنفت که هم اکنون بواسطه تحریم های سنگین غرب و شرکت برزیلی پتروبراس ، بواسطه افشای فساد گسترده مالی از نظرمالی و اعتباری ، درشرایط بحرانی قرار دارند برای مطالعه اجمالی انتخاب شده اند.


۱) شرکت پتروبراس

شرکت نفت دولتی برزیل Petrobras پتروبراس با ۱۳۳میلیارد دلار تعهد ، بالاترین رقم تعهد بین شرکتهای نفتی جهان را دارد. افشای فساد گسترده مالی در این شرکت نیز شوکبزرگیبه اعتبار این شرکت و دولت برزیل وارد کرده است. دولت برزیل برای برونرفت از این معضل سه شیوه را بطور جدی دنبال کرده است :


الف)فروش اوراق مشارکت داخلی

ب) فروش اوراق مشارکت ارزی

ج) تقویت دیپلماسی تجاری و استقراض از بانکهای خارجی


این شرکت قصد دارد از بازارهای داخلی با عرضه اوراق مشارکت بین ۳ تا ۴ میلیارد رئال جذب کند.
(۱۰Reais =۳.۲۱ USD)

شرکت پتروبراس در اوایل ماه ژوئن اعلام کرده برای تامین منابع مالی ، اوراق مشارکت یکصد ساله به ارزش۵/۲ میلیارد دلار انتشار خواهد داد. سود این اوراق مشارکت ۴۵/۸ درصد خواهد بود.

شرکت نفت مکزیک اولین شرکت نفتی درعرضه "اوراق قرن ( century bonds ) محسوب می شود. این شرکت از سال ۲۰۱۰ به بعد در پنج نوبت در خارج اوراق مشارکت قرن را به ارزهای مختلف بفروش رسانده و تاکنون موفق به جذب ۶ میلیارد دلار شده است.

همچنین شرکت پتروبراس قصد دارد طی سال میلادی جاری از بانک‌های چینی و برزیلی جمعاً ۶/۹ میلیارد دلار منابع مالی تامین کند.

در سفر اواخر ماه مه سالجاری ، نخست وزیر چین به برزیل توافقات مهمی بین دو کشور صورت گرفت. طی این سفر موافقتنامه تجاری بین دو کشور به ارزش ۵۳ میلیارد دلار به امضا ء رسید .همچنین دولت چین به تخصیص اعتباری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه صنعت برزیل موافقت کرد.

پنج میلیارد دلار از این مبلغ توسط بانک توسعه چین و جمعاً ۵ میلیارد دلار بقیه مشترکاً از سوی Export-Import Bank & Industrial and Commercial Bank of China ارائه خواهد شد.

سال گذشته بانک Bank of China در عرضه اوراق مشارکت شرکت پتروبراس به ارزش ۵/۸ میلیارد دلار مشارکت داشته است.


۲) شرکت روس نفت

پس از بحران اکراین ، کشور روسیه تحت تحریم های سنگین اقتصادی قرار گرفت .صنعت نفت این کشور که یکی از نقاط قوت و اتکاء اینکشور محسوب می شود نیز در معرض تحریم های شدید است.

شرکت روسنفت نیزدر این رابطه لطمات سنگینی متحمل شده است. این شرکت برای تامین منابع مالی مورد نیازتوجه ویژه ای به ظرفیتهای داخلی روسیه داشته است.

شرکت دولتی Rosneft قصد دارد درمجمع عمومی این شرکت که در ماه ژوئن برگزار می شود ، اخذ ۱۰ تریلیون روبل ( ۲۰۳ میلیارد دلار ) تسهیلات از بانکهای روسی Gazprombank & Russian Regional Development Bank & VTB را به تصویب برساند.

در سال مالی ۲۰۱۴ این شرکت ۴۷/۲ تریلیون روبل بدهی را به ثبت رسانده که عمدتاً ناشی از تملک سهم مشارکت TNK-BP به ارزش ۵۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ بوده ، که سررسید پرداخت ۵/۲۳ میلیارد دلار از آن در سال ۲۰۱۵ میلادی است. ($۱ = ۴۹.۱۴۰۰ roubles)

شرکت روس نفت قرار است بصورت روبل ، دلار ، یورو و ین از این سه بانک تسهیلات دریافت کند.

شرکت روس نفت برای جذب منابع مالی در دسامبر ۲۰۱۴ اوراق مشارکت به ارزش ۱۳ میلیارد دلار نیزصادر کرده بود.

این موضوع حکایت از توجه جدی غولهای نفتی دنیا اعم از دولتی و خصوصی در زمینه سرمایه گذاریهای هنگفت جدید در این صنعت استراتژیک ، علیرغم قرار داشتن در دوره قیمتهای پائین نفت دارد.


جمع بندی:

ابزارهائی که شرکتهای بزرگ نفتی مزبور برای تامین منابع مالی استفاده کرده و کشور ما نیز می تواند اقدامات مشابه ای برای خروج صنعت نفت از سردرگمی و کانالیزه شدن امیدها به شرکتهای نفتی خارجی !،صورت دهد، عبارتند از:


الف) استفاده از منابع بانکهای داخلی

نظر به اینکه بخش زیادی از هزینه های اجرای طرحهای نفتی بصورت ریالی است ، لازم است با مدیریت صحیح پلی بین طرحهای صنعتی و نفتی و منابع ریالی نظام بانکی کشور برقرار شود.

و در این راستا ، منابع ریالی و ارزی بانکها ایرانی بجای تمرکز بر بخش خدمات و تجارتهای زودبازده ، به سمت سرمایه گذاریهای صنعتی ازجمله صنعت نفت برای خلق ثروت ملی، تمرکز شود.


ب) استفاده از نقدینگی موجود در داخل کشور از طریق فروش اوراق مشارکت

در کشور ما در حال حاضر نقدینگی جامعه به ارقام نجومی رسیده ، در صورت عدم استفاده از این منابع در طرحهای صنعتی مولد وکارآفرین ، بغیر از تشدید وخامت حال اقتصاد کشور ، این حجم از نقدینگی تبعات منفی اقتصادی- اجتماعی و... زیادی به جامعه تحمیل خواهد کرد .

باید با تعریف طرح‌های نفتی "دارای توجیه اقتصادی" و ایجاد جاذبه اقتصادی برای آنها ،نقدینگی سرگردان جامعه را به سمت این صنعت استراتژیک و خالق ثروت هدایت کرد.


ج) تسهیلات بانکهای خارجی

کشور ما طی دهه گذشته نه تنها قادر به جذب منابع مالی خارجی برای صنایع زیربنائی خصوصاً انرژی و نفت نگردیده ، بلکه حتی دست صنایع داخلی از ثروت ملی بلوکه شده در بانکهای خارجی کوتاه بوده و این منابع غالباً صرف واردات کالاهای مصرفی می شود.

طی این دوره هیچ گونه توازنی بین سیاست خارجی ، سیاست وارداتی و سیاست صنعتی کشور برقرار نبوده است .

انتظار می رود از تسهیلات بانکهای خارجی و یا حداقل از منابع مالی متعلق به ایران نزد بانکهای کشورهای دوست مثل چین استفاده بهتری جهت تامین منافع ملی صورت گیرد.
يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب: 6684
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *