۰
چرا کسی به دادگاه نمی رود؟

دکل در مکزیک، نفت در خواب

دكلي كه قرار بود به آب‌هاي ايران بيايد و در فاز۱۴ پارس جنوبي به حفر چاه مشغول باشد اين روزها در خليج مكزيك به سر مي‌برد و مسئولان بي‌توجه به پيگيري ميليون‌ها دلار پول پرداخت شده در اين پرونده، فقط تأييد مي‌كنند و بس؛ نمونه ساده آن اظهارات روز گذشته بيژن نامدار زنگنه.
دکل در مکزیک، نفت در خواب
به گزارش «ميزنفت»،وزير نفت روز گذشته در پاسخ به پرسشي در باره دكل گم شده ايراني گفت: موضوع مفقود شدن دكل نفتي متعلق به ايران واقعيت دارد و با پيگيري و شكايت ما پرونده‌اي در اين خصوص تشكيل شده است. اين در حالي است كه نشانه‌هاي روشني از عزم وزارت نفت براي بازپس‌گيري اين دكل يا پول پرداخت شده در اين ميان نيست.

شركت تأسيسات دريايي ايران به عنوان متضرر معامله دكل GSP FORTUNA، دادگاه تشكيل شده در لاهه را رها كرده است و پيشنهادهاي مديرعامل سابق اين شركت براي به سرانجام رساندن اين پرونده را كنار گذاشته و قصد دارد رأساً وارد اين پرونده شود. نكته جالب در اين ميان برخورد وزارت نفت با اين پرونده است؛ از آنجا كه وزارت نفت اين روزها به بهترين شكل موجود از هر تخلف كوچكي در دولت گذشته «كوه» ساخته و آن را با قدرت رسانه‌اي خود «بولد» مي‌كند ماه‌هاست به اين پرونده ورود نكرده و ترجيح داده‌اند آن را مسكوت بگذارند. اين در حالي است كه شنيده مي‌شود كومانسكو، مديرعامل شركت GSP و يكي از طرف‌هاي دعواي حقوقي ايران در لندن، يكي از شركاي غير‌رسمي آقاي «م» است كه همين دوستي و اشتراك منافع باعث شده است تا چندان به اين موضوع پرداخته نشود و هجمه‌هايي كه همواره عليه دولت گذشته صورت مي‌گرفت اين بار براي مصلحت خاموش ماند.


*ماجراي خريد دكل چه بود؟
رضا مضطفوی طباطبایی و فرزند عطالله مهاجرانی با يكي از مديران شركت نفت و گاز پارس، موضوع دكل دريايي براي حضور در فاز ۱۴ را مطرح مي‌كنند كه حاضرند آن را براي شركت تأسيسات دريايي خريداري كنند. با ورود اين پيشنهاد به تأسيسات دريايي، گروهي مأمور بررسي اين دكل مي‌شوند آن هم در شرايطي كه اين شركت به دليل تحريم‌هاي بين‌المللي دسترسي به منابع ارزي و طلب‌هاي خود را از دست داده بود، با توجه به اطلاعات واصله از فروشنده اصلي شركت GSP، يكي از اقوام نزديك رضا مصطفوی طباطبایی به عنوان طرف مذاكره‌كننده از سوي اين دلال نفتي به عنوان پوشش به مذاكره با مالكان دكل و مسئولان تأسيسات دريايي مي‌نشيند.

باتوجه به موضع گابريل كومانسكو مديرعامل شركت رومانيايي GSP مبني بر مشكلات اين شركت براي دور زدن تحريم‌ها و معامله با ايران، دلال معروف با مطرح نمودن شركت DEAN، عمر كامل‌السواده اردني را به عنوان همه‌كاره اين شركت به جلو مي‌اندازد. با پرداخت قسط اول، اقساط دوم و سوم نيز واريز شد اما خبري از دكل نبود، عمر كامل السواده، شركت DEAN و طباطبایی به يكباره ناپديد شدند و به گروهي كه از ايران براي بازديد از دكل عازم تركيه شده بودند نيز اجازه ورود به سايت داده نمي‌شد!

در همين روزها بود كه موضوع شكايت شركت GSP از شركت DEAN به دليل ناتواني اين شركت در بازپرداخت پول دكل رسانه‌اي شد؛ شكايتي كه در لندن بررسي مي‌شد و دادگاه مشغول بررسي اين پرونده بود. با عيان شدن ماجرا، دلال‌ها به يكباره ظاهر شدند و به مسئولان تأسيسات دريايي تأكيد كردند كه براي پيروز شدن در دادگاه، بايد مبلغ ۱۷ ميليون دلار ديگر به حساب DEAN واريز شود تا وكلاي اين شركت در دادگاه توان مالي خود و پول دكل را به اثبات برسانند كه در صورت تحقق چنين موضوعي، دكل به ايران منتقل خواهد شد.

با پرداخت ۸۷ ميليون دلار به حساب اين شركت در چهار قسط، طباطبایی و DEAN اعلام مي‌كنند كه پرونده در خصوص پيش‌پرداخت در دادگاه مطرح است ولي هيچ‌گونه آمار و اطلاعات رسمي ارائه نمي‌دهند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اين پرونده همچنان در دادگاه لندن در جريان است اما صدور هرگونه رأيي، ارتباطي به ايران نداشته و مشخص نيست كه دكلي به DEAN و پس از آن به تأسيسات دريايي تحويل داده شود يا خير؟!ر.م.ط و شركت DEAN تا ماه‌ها بعد مي‌گفتند كه ۷۳ ميليون دلار به اضافه ۱۴ ميليون دلار پيش‌پرداخت دادگاه لندن كه ظاهراً به شركت DEAN پرداخت شده، با رأي دادگاه بلوكه شده است. اين در حالي است كه رسانه‌هاي خارجي خبر داده‌اند اين دكل در فوريه سال ۲۰۱۴ عازم خليج مكزيك شده و هم‌‌اينك مشغول عمليات حفاري است. GSP FORTUNA به جاي تحويل به ايران در ابتدا به امارات منتقل و سپس به خليج مكزيك منتقل شد تا قرارداد ۸۹۴ روزه شركت پمكس و شركت GSP را اجرايي كند.
چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۶
کد مطلب: 6865
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *