۰

تمرکز آمریکایی ها روی بازار نفت پس از توافق هسته ای

با پایان یافتن تحریمها، منابع مالی بیشتری در اختیار ایران نیز خواهد بود و فرصت هایی جدیدی برای تهران ایجاد خواهد شد که مقامات ایرانی نیز به آن برای بهبود وضع بخش های نفت و گاز امید بسته اند.
تمرکز آمریکایی ها روی بازار نفت پس از توافق هسته ای
به گزارش «ميزنفت»، یان کالیسکی  کارشناس ارشد موسسه تحقیقاتی وودرو ویلسون در نشستی در این اندیشکده آمریکایی درباره تاثیرات توافق هسته ای احتمالی بر بازارهای جهانی انرژی گفت:«بار دیگر خبرهای ایران در صدر خبرهای جهان قرار گرفته است. منتظر آن هستیم تا ببینیم نتیجه گفتگوهای هسته ای چه خواهد شد.

بی تردید، مسئله اصلی ناشی از این گفتگوها، موضوع هسته ای است اما این توافق هسته ای می تواند پیامدهای گسترده ای در حوزه انرژی برای ایران و منطقه به همراه داشته باشد. باید با نگاهی بلندمدت تر به تاثیرات توافق هسته ای بر بازارهای انرژی نگاه کرد. البته باید توجه داشت که هنوز مشخص نیست آیا توافق هسته ای حاصل خواهد شد یا خیر. ایران به شدت خواهان آن است که تحریمهای اعمال شده علیه این کشور برداشته شود. ایران امیدوار است سرمایه گذاری های جدیدی در بخش نفت و گاز این کشور انجام شود.

با پایان یافتن تحریمها، منابع مالی بیشتری در اختیار ایران نیز خواهد بود و فرصت هایی جدیدی برای تهران ایجاد خواهد شد که مقامات ایرانی نیز به آن برای بهبود وضع بخش های نفت و گاز امید بسته اند. به هرحال، اگر توافق هسته ای حاصل شود و تحریمهای ایران به صورت تدریجی برداشته شود، باید این سوال را مطرح کرد که چه مدت طول خواهد کشید تا ایران بتواند بار دیگر تولید نفت و گاز خود را به همان نقطه قبلی برساند و بتواند بار دیگر به سمت رشد تولیدات نفتی خود برود. سوال دیگری که باید پرسید این است که پاسخ و واکنش همسایگان ایران به این وضع چه خواهد بود؟

این کشورها شور و اشتیاق چندانی ندارند که ایران با تولید بالای نفتی بار دیگر به بازار انرژی جهانی بازگردد. در این میان باید به صورت ویژه به واکنش عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس توجه داشت. باید دید بازگشت مجدد ایران با تولید بالای نفتی به بازارهای جهانی برای عراق چه پیامدهایی خواهد داشت. مسئله دیگری که باید مدنظر داشت ارتباط بین جریانهای انرژی و مسائل ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و بازار انرژی جهانی است. با این اوصاف، می بینیم که مسائل و ابعاد بسیار مختلفی برای این مسئله مطرح است که جالب توجه است و بخش هایی از این معمای کلی به شمار می روند.»
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب: 7139
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *