۰
رويترز:

آسيا آماده خريد نفت بيشتر از ايران

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: انتظار می رود پالایشگاه های آسیایی به محض این که خبری درباره زمان لغو تحریم ها دریافت کنند، نفت خام بیشتری از ایران بخرند زیرا انتظار دارند تهران که تلاش می کند سهم خود را در یک بازار اشباع باز به دست بیاورد، قیمت نفت خود را به طور رقابتی تعیین کند.
آسيا آماده خريد نفت بيشتر از ايران
به گزارش «ميزنفت» در این گزارش آمده است:
قدرت های جهان و ایران در نهایت روز سه شنبه پس از بیش از ۲۰ ماه گفتگو، به یک توافق دست یافتند و زمینه را برای لغو نهایی تحریم ها علیه صادرات نفت ایران به ازای محدود شدن برنامه هسته ای این کشور هموار کردند.

ایران اعلام کرده مقصد اصلی این کشور برای فروش نفت خام خود، آسیا است که این عجیب نیست زیرا چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بزرگ ترین مشتریان آن هستند.

از زمان تشدید تحریم ها در اوایل سال ۲۰۱۲، این چهار کشور برخی مواقع تنها مشتریان نفت خام ایران بوده اند.

توافق هسته ای روز سه شنبه منجر به موجی از تحقیقات پالایشگاه ها و دولت های آسیایی شد تا مشخص شود که آنها چه زمانی اجازه خواهند یافت نفت بیشتری از ایران وارد کنند.
یک مقام وزارت نفت هند اعلام کرد: «اگر توافق هسته ای اجازه دهد، ما خریدهای خود را افزایش خواهیم داد».

وی افزود: «پالایشگاه هایی همچون " اچ ام ای ال " هستند که می خواهند نفت ایران را بخرند».
بی کی نامدئو، که ریاست پالایشگاه ها در «شرکت نفت خام هندوستان» را برعهده دارد، اعلام کرد: «اگر پس از توافق، بیمه برای پالایشگاه های ما در دسترس باشد و ایران به ارائه تخفیف در خصوص فروش نفت و حمل با کشتی ادامه دهد، ما خرید نفت ایران را بررسی خواهیم کرد».

با این حال، برای اینکه ایران بتواند صادرات نفت خود را افزایش دهد، به رهایی از اقداماتی نیاز دارد که دسترسی اش را به انتقال جهانی پول مسدود می کند و تحریم هایی که جلوی حمل نفت ایران توسط کشتی ها و بیمه شدن پالایشگاه ها را می گیرد.

تحلیلگران «گلدمن ساکس» در یادداشتی اعلام کردند: «افزایش صادرات نفت ایران فقط می تواند زمانی، احتمالا در اوایل سال۲۰۱۶، روی دهد که تحریم ها کاهش می یابد».

آسیا در ماه مه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد که بالاترین در سال جاری میلادی است به طوری که چین، خریدار اصلی، هم اکنون بیش از میزان قبل از تحریم ها، وارد می کند.
با این حال، به گفته پالایشگاه های آسیایی، ایران مجبور خواهد بود در یک بازار اشباع رقابت کند جایی که نفت ارزان تر و بهتری وجود دارد هر چند که نشانه هایی وجود دارد که این کشور می تواند مشتریان جدیدی را که تلاش می کنند به منابع عرضه خود تنوع ببخشند، جذب کند.

بازرگان یک پالایشگاه در شمال آسیا که از ماه ژوئن واردات خود را از ایران متوقف کرد، اعلام کرد این شرکت همچنان در حال پرس و جو از دولت خود است که آیا می تواند در سه ماهه چهارم، واردات خود را افزایش دهد.
تجار اعلام کردند نفت خام ایران از نفت دیگر تولیدکنندگان خاورمیانه، که همچنین برای حفظ سهم خود در بازار در آسیا رقابت می کنند، گران تر شده است.

آسیا همچنین نفت خام با کیفیت بهتری از آفریقا و آمریکای لاتین با قیمت های پایین به علت کاهش تقاضای آمریکا، خریداری می کند.

تاجر یک پالایشگاه مستقل چینی اعلام کرد: «ما علاقه مند هستیم ولی این (نفت ایران) ارزان نیست بنابر این ما منتظر خواهیم ماند تا ببینیم (چه اتفاقی می افتد)».

در کره جنوبی، یک منبع در یکی از دو پالایشگاهی که نفت خام ایران را وارد می کند، اعلام کرد شرکت وی در انتظار جزئیات توافق است ولی عرضه نفت خام بیشتر می تواند در بلند مدت به بهبود اوضاع کمک کند.
«اس کی انرژی»، پالایشگاه اصلی کره جنوبی، اعلام کرد زمانی که تحریم ها لغو شود، نفت ایران را وارد خواهد کرد.

منابع تجاری اعلام کردند گفتگوها در خصوص شرایط عرضه سال آینده در سه ماهه چهارم که پالایشگاه ها برنامه های پالایشی خود را برای سال ۲۰۱۶ نهایی می کنند، آغاز خواهد شد.

بازرگان پالایشگاه شمال آسیا اعلام کرد شرکتش احتمالا به تدریج واردات نفت خام ایران را به میزان قبل از تحریم ها باز خواهد گرداند هر چند که هر گونه افزایش بیشتر منوط به نیازهای پالایشگاهی اش خواهد بود.
با این حال، منابع پالایشگاهی اعلام کردند بعید است ژاپن واردات سالانه نفت خام ایران را افزایش دهد زیرا قیمت ها با توجه به کیفیت نفت نسبتا گران است و تقاضای داخلی در حال کاهش است.
پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 7243
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *