۰

آیا داعش دیگر نفتی برای قاچاق در اختیار ندارد؟

عمران خان از نویسندگان خبرگزاری الجزیره در نوشتاری به موضوع قاچاق نفت توسط داعش و پیامدهای از دست دادن برخی میادین نفتی در عراق برای این گروه پرداخته است.
آیا داعش دیگر نفتی برای قاچاق در اختیار ندارد؟
به گزارش «ميزنفت» به نقل از شفقنا،  وی نوشته با کنترل شهر نفتی بیجی در عراق توسط ارتش و نیروهای مردمی این کشور، یکی از عمده ترین منابع مالی داعش که همانا قاچاق نفت مردم عراق بوده از میان رفته است اما این گروه تروریستی همچنان میادین نفتی را در جنوب موصل ودر نقاط مختلف استان نینوا در اختیار دارد و هنوز به صدور قاچاقی نفت ادامه می دهد. 

داعشی ها زمانی تا ۱۰ هزار بشکه نفت را از میادین نفتی عراق استخراج می کردند و از طریق رقه در سوریه به شهر عین تاب (واژه عربی برای شهر قاضی آنتپ ترکیه) می رساندند و آنجا به دست قاچاقچی های ترک و غیرترک تحویل می دادند. در این شهر، کسی نفت را بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه از داعشی ها نمی خرد و آنها به همین پول هم راضی اند. 

هشام البریفکانی از اعضای شورای انرژی استان نینوا می گوید ما می دانیم که داعش از سوریه و البته ترکیه برای قاچاق نفت ما استفاده می کند. 

اما این همه ماجرا نیست؛ با حملات شدید ارتش و نیروهای مردمی عراقی از میزان درآمد داعش حاصل از قاچاق نفت این کشور به شدت کاسته شده است. مقامات امنیتی عراقی می گویند خبر دارند که ۱۰ هزار بشکه ای که داعش روزانه از میادین نفتی عراق می دزدید اکنون به ۲ هزار بشکه رسیده است. 

ارتش عراق می گوید: اولویت اصلی اش بازپس گیری میادین نفتی در استان های صلاح الدین و نینوا از دست داعش است. 

ضربه اصلی به دزدی نفت داعش، از زمان کنترل مجدد تکریت به دست ارتش عراق زده شد. با گرفتن تکریت بسیاری از راه های اصلی ورود به سوریه بسته شد و داعشی ها دیگر نمی توانند به راحتی نفت را قاچاق کنند. به همین خاطر داعشی ها به سوی شمال عراق روی آورده اند اما مشکل حل نشده است. 

منابع امنیتی عراقی می گویند تلاش کرده اند از ورود و خروج تانکرها از نقاط مختلف به موصل جلوگیری کنند. این موضوع فشار سختی به داعش وارد کرده به طوریکه پیشمرگه ها می گویند تعداد تانکرهای قاچاق نفت به شدت کاسته شده است. 

اما در این میان ترک ها همچنان نقش مرموزی ایفا می کنند. عراق تاکنون هیچ واکنش مثبتی ازترک ها برای مقابله با قاچاق نفت داعش ندیده است. هنوز نفت ارزان قیمت تروریست ها به مذاق ترک ها خوش می آید. 

اما عراقی ها همچنان به نبرد نفتی با داعش ادامه می دهند و می خواهند ۲۵۰ هزار دلاری را که داعشی ها از آنها می دزدند قطع کنند. آنها برای این کار حتی مجازات مرگ را برای خریداران نفت از داعش در نظر گرفته اند.
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 7322
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *