۰

تسلیم شدن کامل ایران خیالی بیش نیست

«جان کری» در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا، منتقدین «برجام» را مورد اعتراض قرار داد و کسانی را که فکر می کنند دولت «اوباما» نتوانسته است به توافق بهتر دست یابد را «متوهم» و «ساده لوح» خطاب کرد.
تسلیم شدن کامل ایران خیالی بیش نیست
به گزارش«ميزنفت»،به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در اولین جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا و در دفاع از توافق هسته ای ۱۴ جولای موسوم به برجام گفت: جایگزین توافق هسته ای حاصله چیزی نیست که ما در تبلیغات تلویزیونی شاهد آن هستیم.

وی که برای متقاعد ساختن کنگره چند روزی است به سختی در تلاش است، مدعی شد: توافق حاضر همان توافق بهتر است.

وی افزود: تسلیم شدن کامل ایران خیالی بیش نیست.

وی گفت: من از شرکایمان در گروه ۱+۵ با ایران قدردانی می کنم. آنها درک بسیار خوبی از این مسئله و چالشهای مطرح دارند. این کشورها در کنار آلمان در قالب گروه ۱+۵، همکاری و همگی کمک کردند.

وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: همه آنها بخشی از این بحثها بودند. لذا فقط به این نباید نگاه کنیم که ما چه مذاکراتی داشتیم بلکه به اقدامات جامعه بین المللی و ۱+۵ تحت نظر سازمان ملل متحد در این مذاکرات نگاه می کنیم. آنها ابله نیستند.

وی مدعی شد: تحریمهای ایران نقش بسیار سازنده ای در آوردن ایران به سر میز مذاکرات ایفا کردند و به صراحت مشخص کرد که ما می خواهیم مذاکرات جدی و سازنده ای با ایران داشته باشیم.

کری افزود: از روزی که این گفتگوها آغاز شد ما به صراحت اعلام کردیم که هیچ چیزی کمتر از توافق خوب را نخواهیم پذیرفت. ما به صراحت از همان ابتدا مشخص کردیم منظورمان چیست یعنی توافقی که همه چهار مسیر دستیابی به بمب اتمی را مسدود کند یعنی دو مسیر از طریق اورانیوم و یک مسیر فراوری پلوتونیوم و یک مسیر مخفی.

وی گفت: طرح اعلام شده در وین، همان توافقی است که سبب بسته شدن مسیرهای مذکور می شود و به ما تضمین هایی می دهد تا در کل حیات ان پی تی، مشارکت ایران بوجود بیاید و ما بدانیم ایران چه کارهایی انجام می دهد.

کری در ادامه تصریح کرد: هیچکس در دولت آمریکا در خصوص برچیدن کامل برنامه هسته ای ایران سخنی نگفته است. وقتی این سخنان گفته شد تعداد سانتریفیوژهای ایران از ۱۶۳ عدد به ۱۹ هزار عدد رسید.

کری افزود: براساس این توافق، ایران موافقت کرده است نود و هشت درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش را به صورت داوطلبانه برچیند و نابود کند و دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده خودش را برچیند و قلب رئاکتور آب سنگین خودش را خارج کند و آن را با سیمان پرکند.

وی گفت: ایران موافقت کرده است از تولید و استحصال اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و پلوتونیوم قابل استفاده برای ساخت تسلیحات هسته ای دست کم برای مدت پانزده سال خودداری کند. اگر ایران انجام این کارها را آغاز کند ما بلافاصله متوجه خواهیم شد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: ایران پذیرفته پروتکل الحاقی را بپذیرد. پیش از آن که تحریمهای سازمان ملل متحد در پایان این فرایند، برداشته شود، ایران باید پروتکل الحاقی را تصویب کند. ایران باید پروتکل الحاقی را از طریق مجلس تصویب کند. ایران موافقت کرده است از روز اول اجرای توافق به پروتکل الحاقی پایبند باشد.

وی یادآور شد: اگر کنگره توافقنامه را رد کند، چراغ سبزی به ایران برای گسترش غنی سازی اورانیوم و نصب دستگاه های جدید سانتریفوژ بدون هیچ نظارتی است. این کار کنگره باعث از بین رفتن اقدامات داوطلبانه ایران می شود.

وزیرخارجه امریکا تصریح کرد: نمی توان این موضوع را نفی کرد که ایران توانایی غنی سازی اورانیوم را به دست آورده است.

وی افزود: زمانی که مذاکره با ایران را آغاز کردیم نوزده هزار دستگاه سانتریفوژ و مواد لازم برای تولید ده تا دوازده بمب هسته ای را در اختیار داشت.

کری گفت: تنها گزینه دستیابی به راه حل جامع، گفتگوی دیپلماتیک با ایران است. ارتش آمریکا نیز به ما گفته اند که اقدام نظامی علیه ایران سودی نخواهد داشت.

گفتنی است در این جلسه، «ارنست مونیز» وزیر انرژی و «جک لو» وزیر خزانه داری آمریکا جان کری را همراهی کرده اند.

منبع:مهر
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۲۷
کد مطلب: 7414
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *