۰

مذاکرات کرسنت از سر گرفته شد!

القدس العربی نوشت: پس از امضای توافق هسته ای، تهران و ابوظبی به راه حلی برای پایان دادن به درگیری چهارده ساله میان دو کشور بر سر صادرات گاز طبیعی ایران به این کشور نزدیک شدند.
مذاکرات کرسنت از سر گرفته شد!
به گزارش «ميزنفت» القدس العربیه نوشت: اخیرا پس از امضای توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج به اضافه یک، تهران و ابوظبی به راه حلی برای پایان دادن به درگیری 14 ساله میان دو کشور بر سر صادرات گاز طبیعی ایران به امارات، نزدیک شدند.

به نوشته القدس العربی، ایران و شش قدرت جهانی (گروه پنج به اضافه یک) در ژوئیه گذشته به توافقی رسیدند که زمینه را برای کاهش تحریم های اعمال شده علیه ایران و افزایش صادرات نفتی این کشور فراهم می کند. اخیرا پس از گزارشهای مطبوعاتی ایران مبنی بر انجام مذاکراتی به منظور صادرات گاز طبیعی به امارات، صحبت ها درباره اقدام امارات به واردات گاز از ایران بار دیگر بر سر زبانها افتاده است.

القدس العربی نوشت: خبرگزاری فارس ایران فوریه گذشته به نقل از یکی از مسئولان بخش نفت و گاز ایران که به اسم وی اشاره ای نکرده بود، نوشت: تهران مذاکراتی را با شرکت نفتی الهلال امارات (شرکت خصوصی) برای به جریان انداختن توافقنامه صادرات گاز طبیعی ایران که در سال 2001 بین دو کشور امضا شده، آغاز کرد.

به نوشته این روزنامه، این منابع (منابع مورد استناد روزنامه) که به علت حساس بودن جایگاه شان، نخواستند هویت شان فاش شود، در اظهاراتی گفتند: امکان دستیابی به راه حلی مورد انتظار، وجود دارد و این نتیجه مطلوب دو طرف است. این منابع افزودند: امضای توافق هسته ای، زمینه را برای پایان دادن به این درگیری در نزدیکترین زمان ممکن مهیا می کند.

این منابع همچنین فضای حاکم بر مذاکرات کنونی را «مثبت» ارزیابی کردند اما در عین حال از پیش بینی نتیجه مذاکرات یا تعیین تاریخی مشخص برای آغاز اجرای توافق در این زمینه خودداری کردند.

این در حالی است که یکی از مسئولان بخش دولتی و خصوصی امارات قبلا به خبرگزاری آناتولی گفته بود: به نظر می رسد که سخن گفتن درباره واردات گاز طبیعی ایران به کشورش هنوز زود باشد و نیاز به زمان بیشتری دارد.

به نوشته این روزنامه، شرکت ملی نفت ایران در سال 2001 قراردادی را با شرکت نفت الهلال امارات امضا کرده که به موجب آن، ایران از سال 2005، به مدت 25 سال، روزانه 17 میلیون متر مکعب گاز از میدان گازی «سلمان» ایران در خلیج (فارس) به امارات صادر کند.

بر پایه این توافق، بهای گاز فروخته شده، در آن زمان بر اساس معادله قیمتی بهای نفت، تعیین شد اما بعدها با افزایش قیمت های جهانی در کنار درخواست برخی طرف های ایرانی برای تجدید نظر در قیمت گاز، باعث بروز بحث و جدل هایی بر سر این توافق شد که در نتیجه، اجرای آن متوقف شد.

شرکت نفت الهلال امارات که مقر آن در شارجه است، در ژوئیه سال 2009، به داوری بین المللی در این زمینه متوسل شد که پس از آن، در آگوست سال 2014 اعلام کرد که حکم به نفع وی صادر شده است.

این شرکت در آن زمان اعلام کرده بود که دادگاه بین المللی، توافق را درست و سالم و الزام آور برای دو طرف دانسته و ایران را به پرداخت هجده میلیارد دلار غرامت محکوم کرد.
امارات در پنج سال گذشته در نتیجه افزایش متوسط تقاضای داخلی به علت رشد جمعیت و پیشرفت سریع بخش صنعتی، به وارد کننده گاز تبدیل شده است.

ایران نیز پس از روسیه، دارنده دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است به طوری که این ذخایر، حدود 36 تریلیون و 850 میلیارد متر مکعب برآورد می شود.
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 7896
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *