۰

لاوروف: آمریکا با بشاراسد برای مبارزه با داعش همکاری کند

سرگیی لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید آمریکا باید با بشار اسد رییس جمهور سوریه علیه داعش همکاری کند و این امر مستلزم ائتلافی بین المللی است که تکفیری ها را «دشمن مشترک» به شمار آورد.
لاوروف: آمریکا با بشاراسد برای مبارزه با داعش همکاری کند
 
 
 به گزارش«ميزنفت» به نقل از رویترز، لاوروف روز یکشنبه با اعلام این موضع از دو نشست خود با جان کری وزیر خارجه آمریکا در میان تماس های فشرده دیپلماتیک در سطوح عالی سخن گفت.
وزیر خارجه روسیه در گفتگو با تلویزیون روسیه افزود: شرکای آمریکایی ما وبرخی کشورهای منطقه با اصرار نمی خواهند به شراکت بشار اسد (در مبارزه با تروریسم) اعتراف کنند؛ امری که برای خود من مایه تعجب است.
لاوروف تصریح کرد: اسد در تخریب سلاح های شیمیایی یک شریک مشروع بود اما (از نظر دولت های یاد شده) در مبارزه با تروریسم چنین شریکی به شمار نمی آید.
وزیر خارجه روسیه گفت که به جان کری گفته است حملات هوایی ائتلاف ضد داعش در سوریه می تواند مواضعی اشتباه را مورد هدف قرار دهد و این اوضاع را وخیم تر خواهد کرد.
وی درباره ائتلاف جدید ضد داعش توضیح داد: ائتلاف پیشنهادی روسیه همه کسانی را دربر خواهد گرفت که واقعا در میدان جنگ می جنگند؛ همه کسانی که واقعا با داعش درگیرند.
لاوروف از ارتش های عراق و سوریه در کنار بعضی از مخالفان سوریه که نماینده بخشی از سوری ها هستند به عنوان مصداق های این معارضان واقعی داعش نام برد.
روسیه در یک هفته اخیر تلاش های دیپلماتیک گسترده ای را برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه به عمل آورده و مقام های روس تلاش می کنند طرح پیشنهادی رییس جمهوری این کشور را برای این منظور و برقراری صلح و آرامش در این کشور خاورمیانه تحقق بخشند.
به گزارش ایرنا، طرح پیشنهادی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه برای نخستین بار یک ماه پیش در جریان سفر «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه به مسکو مطرح شد و دمشق آن را تایید کرد. این طرح شامل همکاری کشورهای منطقه خاورمیانه در وهله اول همسایگان سوریه و نیز مشارکت کشورهای ایران و عربستان در حل مسایل سوریه و مبارزه با گروه های تروریستی در این کشور می شود.
روسیه به دنبال تایید طرح پیشنهادی خود از طرف دولت سوریه، به رایزنی با ایران در مساله سوریه پرداخت و مقام های دو کشور در یک هفته مذاکرات مفصلی را در این مورد انجام دادند و برای این منظور «میخاییل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه به تهران سفر کرد.
بوگدانف در تهران با «حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد و دو طرف ضمن بررسی اوضاع خاورمیانه و در وهله اول مساله سوریه ، طرح پیشنهادی پوتین را بررسی و در مورد آن مذاکره کردند.
در این دیدار طرف ایرانی نیز طرح خود برای پایان دادن به مناقشه مسلحانه در سوریه را ارایه کرد که پایه و مبنای آن را مذاکرات طرف های مناقشه شامل دولت سوریه و گروه های معارض سوری تشکیل می دهد.
روسیه امیدوار است با حل و فصل سیاسی مساله سوریه از افزایش تحرکات آمریکا و همپیمانانش در منطقه خاورمیانه جلوگیری و در این اقدامات مسکو به مشارکت نزدیک و تشریک مساعی ایران امیدوار است.



منبع:ایرنا
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۰
کد مطلب: 7913
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *