۰

آماری از استخراج نفت خزر توسط بی پی در سال 2015

شرکت نفتی انگلیسی بی پی (بریتیش پترولیوم) اعلام کرد در نیمه اول سال 2015 میلادی 16 میلیون تن معادل 116 میلیون بشکه نفت از حوزه نفتی آذری-چراغ-گونشلی در دریای خزر استخراج کرده است.
آماری از استخراج نفت خزر توسط بی پی در سال 2015
به گزارش «ميزنفت» به نقل از خبرگزاری ترند ، شعبه بی پی در جمهوری آذربایجان اعلام کرد این شرکت در سال 2014 میلادی از این حوزه ، 5/31 میلیون تن (معادل 233 میلیون بشکه ) نفت استخراج کرده بود. میزان استخراج نفت بی پی از حوزه آذری-چراغ-گونشلی در سال 2013 میلادی 2/32 میلیون تن (معادل 239 میلیون بشکه) بوده است. 

بی پی اعلام کرده است در نیمه اول سال جاری میلادی هزینه های زیرساختی این شرکت و شرکایش در حوزه آذری-چراغ-گونشلی 949 میلیون دلار و هزینه های عملیاتی آن ، طی همین مدت 359 میلیون دلار بوده است. 

شرکت انگلیسی بی پی و شرکای آن امتیاز استخراج نفت از این حوزه نفتی دریای خزر را که میزان ذخایر آن یک میلیارد تن نفت تخمین زده شده است ، از سال 1994 براساس قراردادی با دولت جمهوری آذربایجان به دست آورده اند. 

مفاد این قرارداد به عنوان «اسرار تجاری»محرمانه نگه داشته شده است اما کارشناسان اقتصادی در جمهوری آذربایجان می گویند سهم این کشور از درآمدهای نفتی حاصل از استخراج نفت از حوزه های خزر فقط 15 درصد می باشد و بخش اعظم درآمدهای نفتی این کشور، عاید شرکت بی پی انگلیس و شرکایش می شود. 

اخیرا، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان با تاکید بر ضرورت قطع وابستگی اقتصاد این کشور به نفت، تاکید کرد که جمهوری آذربایجان باید عامل نفت را در اقتصاد کنار بگذارد. 
 
سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 7936
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *