۰

ترکیه: نفت کردستان را ما می فروشیم

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد این کشور نقشی کلیدی در انتقال نقت دولت منطقه ای کردستان به بازارهای بین المللی ایفا می کند.
ترکیه: نفت کردستان را ما می فروشیم
به گزارش «ميزنفت» به نقل از آناتولی، تانر ییلدیز  وزیر انرژی ترکیه در منطقه کردستان به خبرنگاران گفت که در صورتی که دولت ترکیه در این زمینه همکاری نمی کرد انتقال نفت منطقه کردستان به بازارهای بین المللی محقق نمی شد زیرا دولت مرکزی در بغداد اجازه چنین کاری را نمی دهد.

ییلدیز با اشاره به روابط ترکیه با دولت منطقه ای کردستان، دولت مرکزی عراق خاطرنشان کرد دولت ترکیه با هر دو طرف روابطی مهم و برخی توافقنامه ها و قرارداد دارد.

وزیر انرژی ترکیه همچنین با اشاره به خط لوله عراق و ترکیه که مدت چهل سال است نفت عراق را به بازارهای بین المللی منتقل می کند ابراز امیدواری کرد این روند بیش از 140 سال ادامه یابد و درآمد آن نیز متعلق به برادران عراقی است.
به گفته ییلدیز بر اساس قوانین عراق 17 درصد از درآمد نفت عراق متعلق به منطقه کردستان و 83 درصد نیز برای بخش های دیگر عراق است که ترکیه در این زمینه دخالت نمی کند.

منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق در حال حاضر نفت پالایش شده را از طریق خط لوله کرکوک-جیهان از ترکیه وارد می کنند.

58 حلقه چاه نفت در منطقه کردستان قرار دارد که 28 حلقه چاه در سلیمانیه و 30 حلقه چاه نیز در منطقه اربیل و دهوک قرار دارند. 25 شرکت نفتی خارجی نیز در این منطقه فعالند.

صادرات نفت از عراق به استان جیهان در جنوب ترکیه نیز در ماه ژوئیه 16 میلیون بشکه برآورد شده است منطقه ای که نفت از آنجا به بازارهای بین المللی صادر می شود.

خط لوله کرکوک-جیهان روزانه ظرفیت انتقال یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت را دارد. این خط لوله برای صادرات نفت منطقه شمال عراق بسیار حیاتی است.

ییلدیز درباره قیمت گاز وارداتی از عراق برای سال 2017 نیز خاطرنشان کرد ترکیه گاز عراق را نیم بها وارد نخواهد کرد اما طبیعی است به عنوان کشور همسایه عراق قیمت کمتری برای گاز وارداتی بپردازد.

انتظار می رود میزان گاز صادراتی به ترکیه چهار میلیارد متر مکعب باشد اما این میزان سالانه دو میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت تا نهایتا به ده میلیارد متر مکعب برسد.
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب: 8109
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *