۰

رکوردشکنی رقیب ایران در اوپک

عراق که مهم ترین رقیب ایران در اوپک به شمار می رود، با افزایش تولید و صادرات نفت خام، تلاش می کند که رکورد جدیدی را به ثبت برساند.
رکوردشکنی رقیب ایران در اوپک
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  ایرنا، مهم ترین رقیب ایران در اوپک، کشور عراق است که توانسته در سال های تحریم ایران با تکیه بر توان مالی و فنی شرکت های بین المللی، جایگاه ایران در اوپک را در اختیار بگیرد. براین اساس، در صورتی که ایران بخواهد جایگاه سابق خود در اوپک را بازپس بگیرد، رقابت سختی را با عراق در پیش رو دارد. 

همزمان با افزایش احتمال رفع تحریم نفتی ایران در آذرماه که باعث افزایش تولید و صادرات 600 تا 700 هزار بشکه ای نفت خام ایران در کوتاه مدت می شود، عراق نیز اقدام به افزایش تولید و صادرات نفت کرده است.

در این راستا، پایگاه خبری انرژی وویس گزارش داد که منابع تجاری اعلام کرده اند عراق، دومین تولیدکننده بزرگ نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در نظر دارد در ماه سپتامبر مقدار فروش محموله های نفت خام نوع بصره را نسبت به ماه اوت ٢٠ درصد افزایش دهد، در حالی که نفت خام سنگین این کشور با افزایش همراه بوده است.

یک منبع مطلع از آمارهای تولید نفت خام عراق، گفت: شماری از چاههای تولید نفت خام سنگین بصره به دلیل کاستن از تاثیر آن بر کیفیت نفت خام سبک بصره، تعطیل شده بود، اما اکنون برداشت از این چاهها از سر گرفته شده است.
براساس برنامه های اولیه سازمان دولتی بازاریابی نفت خام عراق (سومو) برای بارگیری محموله های نفت خام عراق، این کشور در ماه سپتامبر سه میلیون و ١٧ هزار بشکه نفت خام بصره روانه بازارهای جهانی می کند، در حالی که این مقدار برای ماه اوت ٢ میلیون و ٢٥٢ هزار بشکه در نظر گرفته شده است.

صادرات نفت خام عراق در ماه ژوئیه به میانگین روزانه سه میلیون و ٦٤ هزار بشکه رسید.

تولیدکنندگان نفت در میدانهای نفتی عراق برای ماه اوت تصمیم گرفته بودند برای کاستن از ترافیک نفتکشهای منتظر بارگیری، نفت خام کمتری روانه بازارهای جهانی کنند.

منابع تجاری اعلام کردند: عراق برای ماه سپتامبر صدور روزانه یک میلیون و ١٠٧ هزار بشکه نفت سنگین بصره را در نظر گرفته که این مقدار نسبت به ماه اوت ٦٠٠ هزار بشکه رشد نشان می دهد.

در حالی که فروشندگان نفت خام سنگین بصره خود را برای انتقال محموله های فروخته نشده نفت خام سنگین بصره به مخازن ذخیره سازی آماده می کنند، رشد عرضه سبب افزایش چالشهای پیش روی فروشندگان این نوع نفت خام می شود.

معامله گران اعلام کردند: انتظار می رود به دلیل کم فروغ بودن مقدار تقاضای نفت در بازارهای آسیایی، حدود سه میلیون بشکه نفت خام سنگین بصره روانه مخزان ذخیره سازی در فجیره امارات شود.

بنابر اعلام معامله گران، تعدادی از پالایشگران آسیایی می توانند حدود ٢ میلیون بشکه نفت خام سنگین بصره را در یک محموله خریداری کنند و افزایش قیمت رسمی فروش نفت خام سنگین بصره می تواند چالشهایی را برای فروشندگان به همراه داشته باشد.

یک معامله گر نفت خام سنگین بصره عراق گفت: بازارهای جهانی خام تحت فشار بیشتری قرار می گیرد، بویژه که قیمت رسمی فروش نفت خام (OSP) بالاتر است.

قیمت نفت خام سنگین بصره با تخفیف نسبت به قیمت رسمی فروش از زمان عرضه این نوع نفت خام در ماه ژوئن، فروخته می شود.

معامله گران اعلام کردند: برخی تخفیفها برای بارگیری محموله ها در ماه اوت بیشتر از یک دلار در برابر قیمت رسمی فروش نفت خام بود.

معامله گران اعلام کردند که عراق در ماه سپتامبر روزانه دو میلیون بشکه نفت خام نفت خام سبک بصره می فروشد که این مقدار نزدیک به رقم روزانه یک میلیون و ٩٢٠ هزار بشکه اعلام شده برای ماه اوت است.
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب: 8138
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *