۰

حملات تازه به کامیون‌های ایرانی در ترکیه

محمدجواد عطرچیان از حمله به سه کامیون ایرانی در خاک ترکیه در چند شب گذشته خبر داد.
حملات تازه به کامیون‌های ایرانی در ترکیه
 به گزارش«ميزنفت»،مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از حمله دوباره به سه کامیون ایرانی طی دو شب اخیر خبر داد و گفت: البته به رانندگان این کامیون ها آسیبی وارد نشده اما وسایل نقلیه آنها در آتش سوخت.
 
 
محمدجواد عطرچیان افزود: متاسفانه افراد ناشناس شب گذشته به دو کامیون ایرانی و دو شب پیش نیز به یک کامیون دیگر ایرانی در منطقه چالدران ترکیه حمله کردند.
 
 
وی با بیان آنکه خوشبختانه به رانندگان ایرانی هیچ صدمه ای وارد نشد اما متاسفانه کامیون ها به آتش کشیده شده و سوختند، گفت: طی یک ماه اخیر 9 بار به خودروهای ایرانی در خاک ترکیه حمله شده که دولت ترکیه باید پاسخگوی بروز این گونه حوادث و حفاظت از جان و مال مسافران و خودروها باشد.
 
 
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه دولت ترکیه باید خسارت اتوبوس ها، کامیون ها و انهدام بار آنها را بپردازد در پاسخ به این سوال که چه تدابیری برای جلوگیری از ادامه این حوادث اتخاذ کرده، اظهار داشت: وزارت امور خارجه پیگیر موضوع خواهد بود ضمن آنکه پیگیری لازم از طرف سفارت ترکیه در ایران در حال انجام است.
 
 
وی با بیان اینکه مرز بازرگان همچنان به سمت ترکیه باز است، از خودروهای باری و مسافری ایرانی که قصد سفر به ترکیه دارند درخواست کرد که از انجام سفرهای غیر ضروری به این کشور خودداری کنند.
 
 
عطرچیان گفت: به کامیون های ایرانی که قصد ترانزیت کالا به اروپا را دارند اعلام شده تا در صورت امکان از مسیرهای جایگزین برای ترانزیت کالا به اروپا استفاده کنند، البته استفاده از مسیرهای جایگزین به دلیل طولانی بودن٬ هزینه انتقال بار را برای کامیون ها و شرکت های حمل و بار افزایش می دهد.
 
وی همچنین اعلام کرد: در صورتی که کامیونهای ترانزیتی ترکیه در ایران بارگیری کنند، موقع خروج از مرز بازرگان و سایر پایانه های مرزی کشور معادل 3 هزار یورو جریمه خواهند شد.
 
عطرچیان افزود: دست اندرکاران حمل و نقل جاده ای ترکیه طی دستورالعملی که از 14 مردادماه ابلاغ شده اجازه هیچگونه بارگیری به کامیونهای ترانزیت ایران به ترکیه را نمی دهند و اگر کامیونها برخلاف آن عمل کنند معادل 3 هزار یورو جریمه می شوند.
 
 
به گفته این مقام مسئول، به محض اطلاع از این مساله ایران نیز در اقدامی متقابل از 14 مردادماه هرگونه بارگیری کامیون های ترانزیتی ترک را در خاک ایران ممنوع کرد و هم اکنون هیچ کامیون ترانزیت ترکیه حق ندارد در ایران بارگیری کند.
 
 
مدیرکل ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: برای اجرای این دستورالعمل نظارت کافی در پایانه های مرزی انجام می شود تا رانندگان ترکیه از این دستورالعمل تخطی نکنند.
 
 
عطرچیان با بیان آنکه تنها کامیونهایی که براساس همکاری های دو جانبه بین دو کشور تردد می کنند، مجوز بارگیری در داخل خاک ترکیه و یا ایران را دارند، افزود: مابقی کامیونهای ترانزیت ترکیه که در کشورهای آسیای میانه و یا جمهوری آذربایجان بار خود را تخلیه کرده و به طرف ترکیه می روند نیز حق بارگیری در ایران را نخواهند داشت.
 
 
مدیرکل ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: طبق دستورالعمل صادره هیچیک از کامیونهای ایرانی پس از تخلیه بار خود در اروپا به هنگام بازگشت به ایران اجازه بارگیری در ترکیه را ندارند که در اقدامی متقابل این مساله باید توسط کامیونهای ترانزیت ترکیه در ایران به دقت رعایت شود.
 
 

منبع:ایرنا
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۳
کد مطلب: 8147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *