۰
نظر سنجی نفتی سی ان بی سی

ایران؛غیرقابل پیش بینی

دانیل یرگین معاون مرکز آی اچ اس می گوید:« واقعیت حیرت آور این است که عربستان ، عراق و آمریکا از وقتی قیمت ها سقوط کرده است ، جمعاً دو میلیون بشکه در روز به عرضه نفت جهان افزوده اند. این قبل از آن است که ایران به بازار بازگردد.»
ایران؛غیرقابل پیش بینی
به گزارش «ميزنفت» به نقل از  سی ان بی سی ، تامین نفت بزرگترین فاکتور در تعیین قیمت نفت است و طبق نظرسنجی نفتی شبکه سی ان بی سی به نظر می رسد بازگشت ایران به بازار یکی از سخت ترین منابع تامین در ارزیابی ها باشد.

این نظرسنجی که هفته گذشته از 22 تحلیلگر ارشد و تاجر صورت گرفت ، نظرات و فرضیات را درباره زمان بازگشت ایران به بازار نشان می دهد. 23 درصد در این نظرسنجی معتقد بودند که ایران در سه ماهه اول یا دوم سال 2016 باز می گردد، 27  درصد گفتند که در نیمه دوم سال 2016 و 14  درصد نیز گفتند که در سه ماهه چهارم این سال ،‌ایران باز می گردد. 14 درصد نیز ابراز بی اطلاعی کردند.

ایران اعلام کرده است صادرات خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش می دهد اما تحلیلگران تردید دارند و این رقم را کمتر حدس می زنند. اما ایران همچنین 50  میلیون بشکه نفت خام در نفتکش های خود نیز ذخیره دارد که می تواند به سرعت راهی بازار کند.

مایکل کوهن رئیس مرکز تحقیقات انرژی در بارکلیز می گوید:« این یک عامل غیرقابل پیش بینی است و اگر شش ماه بعد بیاید ، بر خلاف انتظار بازار خواهد بود.من فکر می کنم بازار انتظار یک تحول بزرگ در نیمه اول سال را دارد.و اگر بعداً (بر خلاف انتظارت) این اتفاق بیفتد ، تاثیر خواهد داشت.»

کوهن گفت که انتظار دارد ایران تا پایان سال بعد ششصد هزار بشکه وارد بازار کند و با 200 هزار بشکه (تا پایان امسال)شروع کند.به گفته او ایران اعلام کرده است در صورت پایین بودن قیمت ها ، نفت را به طرف بازار سرازیر نخواهد کرد.

کوهن افزود:« ایران یک واقعیت فراموش شده است و واقعیت بزرگ دیگر ، تولید نفت آمریکاست.»

کوهن گفت که کاهش تولید آمریکا شروع شده است و احتمالا  50 تا 60  هزار بشکه در روز کاهش یابد.

جان کیلداف کارشناس دیگر می گوید:« بازاری که نفت مازاد دارد هم اکنون با موجی از یک محموله آماده روبروست.حدود پنجاه میلیون بشکه به صورت شناور ذخیره شده است.»

نظرسنجی سی ان بی سی همچنین نشان داد که تردیدی درباره قصد و نیت عربستان سعودی وجود ندارد.این کشور سال گذشته اوپک را به این تصمیم رساند که بازار به جای سهمیه های تولید قیمت نفت را تعیین کند. عربستان از آن پس تولید نفت خام خود را به طور بی سابقه ای افزایش داده است.

95 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که فکر نمی کنند عربستان امسال تولید خود را چندان کاهش دهد. همچنین 57 درصد ، تامین را عامل اصلی قیمت های کنونی می دانند. نوزده درصد نیز دلار را عامل می دانند.

دانیل یرگین معاون مرکز آی اچ اس می گوید:« واقعیت حیرت آور این است که عربستان ، عراق و آمریکا از وقتی قیمت ها سقوط کرده است ، جمعاً دو میلیون بشکه در روز به عرضه نفت جهان افزوده اند. این قبل از آن است که ایران به بازار بازگردد.»

ایران نشان داده است که به شدت غیرقابل پیش بینی است.توافقش با آمریکا و پنج کشور دیگر یک شگفتی بود که باعث شدن قیمت نفت پایین تر بیاید.

کنگره نیز باید به توافق ایران رای بدهد و آژانس بین المللی انرژی اتمی قبل از لغو تحریم ها پایبندی ایران را ارزیابی خواهد کرد.کنگره ممکن است توافق را رد کند اما اوباما احتمالاً آن را وتو می کند.اما سوال این است که آیا کنگره رای کافی برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور را خواهد داشت یا نه.

کوهن می گوید:« گفتمان در حال تغییر است و من فکر نمی کنم کنگره مانع بر سر راه توافق باشد.البته آنها می توانند نقش تخریبی داشته باشند.اما زمان بازگشت ایران را در واقع بازرسان بین المللی تعیین می کنند.»

شرکت کنندگان در نظرسنجی سی ان بی سی همچنین انتظار دارند که قیمت نفت مدت بیشتری پایین باقی بماند.شصت و دو درصد می گویند داد و ستد نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت در سپتامبر و اکتبر بین سی تا چهل درصد نوسان خواهد داشت.سی و دو درصد نیز می گویند قیمت ها به پنجاه تا شصت دلار خواهد رسید.این در حالی است که در نظرسنجی های ماه ژوئن ، پیش بینی ها بالاتر بود.
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 8180
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *