۰

انگلیس سفرهاموند به تهران برای بازگشایی سفارت این کشور را تائید کرد

یک منبع مطلع در وزارت خارجه انگلستان روز پنجشنبه تائید کرد که سفارت این کشور در تهران روز یکشنبه بعد از گذشت چهار سال با حضور فیلیپ هاموند وزیر خارجه بازگشایی می شود.
انگلیس سفرهاموند به تهران برای بازگشایی سفارت این کشور را تائید کرد
 به گزارش«ميزنفت»، رسانه های انگلیسی به نقل از این منبع گزارش دادند که فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس برای بازگشایی سفارت به تهران خواهد رفت و هیاتی از چهره های اقتصادی نیز وی را همراهی می کنند.
به گفته این منبع انگلیسی، وزارت خارجه ایران و انگلیس قرار است به زودی در مورد بازگشایی سفارت خانه های دو کشور یک بیانیه رسمی صادر کنند.
پیش از این، روزنامه گاردین و خبرگزاری رویترز امروز(پنجشنبه) از سفر فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس به ایران برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر دادند.
گاردین در این رابطه نوشت: «بازگشایی سفارت انگلیس در تهران همزمان با گرم شدن روابط ایران و غرب به دنبال توافق میان ایران و 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران است.»
«این سفر فیلیپ هاموند به ایران که نخستین سفر یک وزیر خارجه این کشور در 14 سال اخیر محسوب می شود، به دنبال سفر وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران انجام خواهد شد.»
روزنامه گاردین در گزارش خود همچنین نوشت که یک هیات تجاری و «سیمون گس» مدیر امور سیاسی دفتر وزارت خارجه انگلیس، هاموند را در این سفر به تهران همراهی می کنند. گس، یکی از اعضای گروه ارشد مذاکره کننده انگلیس در گروه 1+5 بود.
گاردین افزود: اقامتگاه سفیر و چند ساختمان دیگر سفارت بازسازی شده است.
به نوشته گاردین، قرار است در ابتدای فعالیت سفارت، گروه کوچکی از دیپلمات ها به ریاست «آجی شارما» که تاکنون کاردار غیرمقیم انگلستان بود، در تهران مستقر شوند. انگلیس سفیر تازه ای نیز برای اعزام به تهران انتخاب کرده، اما نام وی هنوز اعلام نشده است.
این روزنامه افزود: پیش از این انتظار می رفت که سفارت طرفین اندکی پس از تعیین کاردار غیرمقیم در 2 سال پیش از سر گرفته شود، اما برخی موضوع های فنی مانع از این کار شده بود.
این روزنامه اضافه کرد: پس از ماه ها تاخیر، لندن پس از آنکه متوجه شد در حال عقب افتادن از رقبای اروپایی اش برای حضور در بازارهای ایران است، تصمیم به بازگشایی سفارتش در تهران گرفت.
محمدحسن حبیب الله زاده کاردار غیرمقیم جمهوری اسلامی ایران در انگلیس پیشتر در گفت وگو با روزنامه ایندیپندنت در ارتباط با بازگشایی سفارتخانه های دو کشور گفته بود: مذاکرات در این خصوص در حال انجام است و پس از نهایی شدن، شاهد فعالیت کامل نمایندگی های دو کشور خواهیم بود.
حبیب الله زاده در گفت وگو با دبیران و خبرنگاران دیپلماتیک و امور سیاسی روزنامه «ایندیپندنت» در خصوص روابط دوجانبه با انگلستان افزود: در طول یک و نیم سال گذشته، باوجود برخی مشکلات، رایزنی های دو کشور در خصوص امور دوجانبه، منطقه ای و پارلمانی انجام و هیات هایی بین دو کشور تبادل شده است.
به گفته وی، هم اکنون بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن فعال بوده و خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم ارائه می کند.
فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز در ماه جولای گذشته در جریان نشست مجلس عوام در ارتباط با مذاکرات هسته ای در ژنو ابراز امیدواری کرده بود که سفارت لندن در تهران در سال جاری بازگشایی شود.
سفارت انگلیس در ایران از سال 2011 (1390) تاکنون بسته بوده است و سطح روابط دو کشور به داشتن کاردار غیرمقیم در تهران و لندن کاهش پیدا کرده بود.




منبع:ایرنا
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۵۳
کد مطلب: 8242
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *