۰

فايننشال تايمز: عربستان گزينه های سختی پيش رو دارد

پایگاه اینترنتی العالم اعلام کرد: روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به نگرانی عربستان درباره آینده خود در منطقه، از گزینه های بسیار سخت عربستان در سال 2015 پرده برداشت که یکی از آنها احتمال کناره گیری وزیر دفاع از قدرت است.
فايننشال تايمز: عربستان گزينه های سختی پيش رو دارد
به گزارش «ميزنفت»،  بخش فارسی پایگاه اینترنتی شبکه العالم نوشت: فایننشال تایمز در مطلبی به قلم نیک باتلر استاد انستیتوی سیاست دانشکده کینگز کالج لندن تأکید کرد منافع عربستان ایجاب می کند که قیمت نفت در 5 سال آینده نوسانی نداشته باشد.

سال 2015 سال خوبی برای عربستان نیست، زیرا تلاش سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور و پسرش محمد - که جانشین ولیعهد، رئیس دفتر پادشاهی، وزیر دفاع و رئیس شرکت نفتی آرامکو است- برای تثبیت و تحکیم سیطره خود بر منطقه و بازار نفت به شکست می انجامد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نگرانی عربستان را درباره توافق هسته ای ایران عمداً نادیده می گیرد؛ توافقی که توازن قدرت منطقه را عملاً تغییر می دهد.

نگرانی عربستان درباره نفوذ ایران در منطقه باعث شد که دولتمردان عربستانی در یمن مداخله نظامی کنند، ولی حملات هوایی به یمن دستاورد اندکی داشته است و ضعف ارتش عربستان را نشان داد؛ یکی از نتایج این حملات وقوع فاجعه انسانی بود درحالیکه انصار الله همچنان اکثر مناطق شمالی یمن را تحت کنترل دارد. 

بدترین چیز برای عربستان این است که شرکت های تولید نفت صخره ای آمریکا تولیدات خود را به علت پائین آمدن قیمت نفت کاهش نداده اند و هزینه های تولید نیز کاهش یافته است و پیش بینی می شود که تولیدات سال کنونی بیشتر از تولیدات سال 2014 باشد و برخی از شرکت های نفتی کشورهای دیگر نیز برای کسب درآمدهای بیشتر تولیدات خود را افزایش داده اند و این در حالیست که قیمت هر بشکه نفت به 50 دلار و کمتر رسیده است.

عربستان شاید این راه را در پیش بگیرد که ائتلافی را برای مقابله با متحدان لبنانی، سوری،یمنی و عراقی ایران تشکیل دهد و در همین راستا نمایندگانی از حماس و اخوان المسلمین در چند هفته گذشته به ریاض سفر کردند که نتیجه تشکیل چنین ائتلافی مداخله نظامی قطعی در سوریه و افزایش درگیری ها در یمن خواهد بود.

اگر کاهش قیمت نفت به 50 دلار نتواند ضرر کافی را به صنعت نفت صخره ای بزند ، شاید عربستان برای رسیدن قیمت نفت به 40 دلار نیز تلاش کند تا صنعت نفت صخره ای بیش از پیش و برای مدتی طولانی ضرر ببیند. وام کلانی که عربستان دو هفته پیش از تصمیم خود برای اخذ آن خبر داد، شاید تفسیر و تعبیر مطالب فوق باشد.

عربستان به اصلاحات داخلی نیاز دارد خصوصاً لغو سوبسید کلان سوخت که این سوبسید سالانه هزینه ای بالغ بر 80 میلیارد دلار به این کشور تحمیل می کند.

پادشاه عربستان 79 ساله و علی النعیمی وزیر نفت عربستان 80 ساله است و شاید این دو نفر معتقدند که بازار جهانی نفت همچنان مانند دهه هشتاد قرن گذشته اداره می شود ولی این اعتقاد غیرواقعی است.
مسؤولان عربستان باید بپذیرند که منافع این کشور رسیدن قیمت هر بشکه نفت به 70 تا 80 دلار را در پنج سال آینده اقتضا می کند و رسیدن قیمت هر بشکه نفت به این نرخ مستلزم کاهش شدید تولیدات نفتی حتی به میزان 2 میلیون بشکه در روز است.

رقابت با ایران رقابتی واقعی است ولی راه همکاری در امور مشترکی همچون مبارزه با داعش همچنان باز است.

عربستان به دوستان بین المللی نیاز دارد ولی پرونده حقوق بشرش و اعدام 102 نفر در سال کنونی باعث منزوی شدن این کشور شده است و با این حال فقط اصلاحات و مدرنیته می توانند اوضاع را تغییر دهند.

عربستان گزینه های سختی پیش رو دارد و احتمالاً تا پایان سال کنونی تغییراتی سیاسی در این کشور اتفاق خواهد افتاد و هرم قدرت تغییراتی کند و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد از قدرت کنار برود.
 
جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 8256
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *