۰
۱
چند پرسش از پالایش و پخش

سهامداران پالایشی همچنان معترض

عدم شفافیت شرکت­های پالایشی که به یکی از معضلات و دلایل بی­ اعتمادی به بورس و نزول شاخص کل در طی دو سال اخیر تبدیل شده است، بر هیچ یک از فعالان این بازار پوشیده نیست. اما شرکت پالایش نفت لاوان که یکی از بامزیت­ ترین پالایشگاه­های کشور است به صورت غیر منتظره سود هر سهم سال 93 خود را تبدیل به زیان 2303 ریال کرد.
سهامداران پالایشی همچنان معترض
به گزارش «ميزنفت»، شرکت پالایش نفت لاوان طی اطلاعیه شفاف سازی که در تاریخ 8/5/94 به سامانه کدال ارسال کرده است مهم­ترین دلایل زیان دهی خود را موارد زیر اعلام کرده است:

1 – عدم افزایش برداشت فرآورده توسط پالایش و پخش از شرکت پالایش نفت لاوان متناسب با افزایش ظرفیت پالایش نفت لاوان، که منجر به افزایش 130 درصدی موجودی ذخایر این شرکت شده است و به تبع این موضوع و کاهش قیمت نفت ارزش موجودی مخازن این شرکت با کاهش 2228 میلیارد ریالی مواجه شد. به طوریکه با توجه به قیمت خرید نفت خام منجر به زیان ناخالص 1982 میلیارد ریالی شده است.

2- ایجاد خسارت­های عمده و کاهش راندمان و ظرفیت شرکت پالایش نفت لاوان در نتیجه تحویل نفت خام نامرغوب منطقه سیری (بطوری که طبق قرارداد باید نفت خام فلات قاره لاوان تحویل این شرکت شود) و همچنین زیان مضاعف ناشی از محاسبه نرخ نفت خام مرغوب برای نفت خام تحویلی نامرغوب سیری!

3 – سوزاندن 196 میلیارد ریال گاز مایع توسط پالایش نفت لاوان به علت عدم برداشت به موقع این فرآورده توسط شرکت پالایش و پخش و پر شدن ظرفیت مخازن شرکت.
 
عوامل فوق سبب شده است تا سود 2700 ریالی به ازای هر سهم پالایش نفت لاوان در سال مالی 92، به زیان (2303) ریالی در سال 93 تبدیل شود و هیچ مسولی هم خود را پاسخگوی زیان سهامداران و اتلاف منابع ملی نداند. هفته­ نامه بورس به دلیل درخواست سهامداران این شرکت برای پیگیری این موارد طی نامه­ای به شرکت پالایش و پخش، ضمن اعلام موارد ذکر شده در گزارش شفاف­سازی پالایش نفت لاوان، خواستار پاسخ به سوالات زیر توسط مسوولین شرکت پالایش و پخش شده است:
 
1 – چرا با توجه به اینکه شرکت پالایش نفت لاوان به صورت خصوصی اداره می­شود نباید اجازه داشته باشد که مازاد فرآورده تولیدی خود را که توسط پالایش و پخش برداشت نشده است را صادر کند تا از هدررفت منابع این کشور و ایجاد زیان به سهامداران جلوگیری شود؟ (لازم به ذکر است که یکی از مسولین شرکت مذکور در تماس با هفته نامه می­گوید: ما بدون اجازه از شرکت پالایش و پخش اجازه مصرف حتی یک لیتر سوخت در داخل شرکت را نداریم چه رسد به صادرات محصول..!)

2 – دلیل ممانعت شرکت پالایش و پخش از صادرات محصول توسط پالایش نفت لاوان چیست؟

3 – چرا شرکت پالایش و پخش نرخ خوراک و فرآورده های شرکت های پالایشی را به صورت شفاف به این شرکت ها و سازمان بورس و حتی سهامداران اعلام نمی­کند تا این شرکت­ها در برابر عدم ارسال به موقع گزارشات دوره­ای (برخلاف نص صریح قانون بازار و محرز بودن این تخلف)، به طور مکرر شرکت پالایش و پخش را مسبب این مشکلات و زیان­ها ندانند...؟
 
 
يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 8318
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلا براشون مهم نیست این آقایون. پالایش و پخش که اصلا هیچوقت نه به رسانه ها و نه به مردم پاسخگو نیست. 6 سال بعد صدای ... در میاد..