۰
با تحولات لیبی

دو دولت در یک اقلیم

لیبی که به دنبال یک سال رقابت و رویارویی میان دو دولت دستخوش هرج و مرج و ناآرامی شده است اکنون با کمرنگ شدن امیدها پس از سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در آستانه فروپاشی قرار دارد.
دو دولت در یک اقلیم
به گزارش «ميزنفت»، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: 

پاتریک اسکینر تحلیلگر مرکز مطالعاتی سوفان گروپ در نیویورک می گوید : « اوضاع در لیبی از زمان سرنگونی رژیم قذافی در سال 2011 خطرناک تر از هر زمان دیگری شده است. » 

دو دولت در لیبی دوازده ماه پیش رقابت بی وقفه ای را برای در اختیار گرفتن قدرت در این کشور نفت خیز شمال آفریقا آغاز کردند. 

یک دولت که از سوی جامعه بین الملل نیز به رسمیت شناخته شده است پس از آنکه توسط ائتلافی از اسلام گرایان و شبه نظامیان مصراته ژوئیه سال 2014 از طرابلس بیرون رانده شد کنترل بیشتر مناطق شرق این کشور را در اختیار دارد.
ائتلاف موسوم به فجر لیبی نیز سپتامبر سال گذشته اقدام به تشکیل دولت در پایتخت کرد و کنترل بخش وسیعی از مناطق غرب کشور را در اختیار دارد. 

پایگاه اینترنتی مستقل Libya Body Count که به جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف می پردازد اعلام کرد یک سال رویارویی ، درگیری و حملات هوایی جان بیش از سه هزار و 700 نفر را گرفته است و بیشتر قربانیان از ساکنان دومین شهر بزرگ لیبی بنغازی هستند. 

مایکل نایبی اسکویی تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در موسسه اطلاعات جهانی استارت فور آمریکا می گوید بدترین تراژدی فرای قربانیانی که خشونت ها در لیبی برجا گذاشته است انحلال کامل نهادهای دولتی است که فقدان آنها چالش های متعدد از جمله افراط گرایی را به دنبال خواهد داشت.

لیبی به محلی برای جذب افراط گرایان از اقصی نقاط شمال آفریقا تبدیل شده است که از این بحران سوء استفاده کرده اند و گروه تکفیری صهیونیستی که کنترل شهر سرت در شمال لیبی را در اختیار دارد از جمله این افراط گرایان است.
افزایش افراط گرایی در لیبی موجب شده است تا دهها خبرنگار و فعال حقوق بشر از بیم آنکه بازداشت یا کشته شوند اقدام به ترک این کشور کنند. 

پاتریک اسکینر می گوید یک سال پس از آنکه ائتلاف موسوم به فجر لیبی کنترل طرابلس را در اختیار گرفت ، نه تنها دو دولت رقیب بر سر این کشور دچار اختلاف شده اند بلکه قبایل ، گروه های تروریستی که به سرعت در حال گسترش هستند و کشورهای منطقه که به دنبال نفوذ در لیبی هستند نیز با یکدیگر وارد اختلاف شده اند. 

با توجه به اینکه هیچیک از طرفین نتوانسته است دست بالا را در اختیار داشته باشد ، دولت های رقیب در حال شرکت در گفتگوها با میانجیگری سازمان ملل و با هدف تشکیل دولت وحدت ملی هستند. 

این در حالی است که کارشناسان درباره احتمال موفقیت این گفتگوها تردید دارند. 
نایبی اسکویی می گوید تا مادامیکه شبه نظامیان و قبایل قدرتی بیشتر از هر دولت مرکزی در آینده دارند ، دو دولت همچنان بر مسند قدرت باقی خواهند ماند. 

یک مقام بانک مرکزی لیبی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد خشونت ها در لیبی اقتصاد این کشور را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده است . تولید نفت در این کشور در مقایسه با تولید روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه پیش از برگزاری اجلاس سال 2014 هم اکنون به 500 هزار بشکه در روز می رسد. 

این در حالی است که طرح های سرمایه گذاری در این کشور متوقف شده و خدمات دولتی رو به کاهش گذاشته است همچنانکه شهرهای بزرگ لیبی روزانه شاهد ساعت ها قطع برق هستند. 

لیبی علاوه بر این مشکلات ، باید به پرداخت بدهی های خارجی خود از جمله بدهی های مربوط به اجرای پروژه های زیرساختی بپردازد که با شرکت های داخلی و خارجی بر سر آنها توافق کرده است. 

این تعهد مالی بیش از یکصد میلیارد دینار ( حدود 73 میلیارد دلار ) است و حتی در صورت توقف پروژه ها به علت خشونت ها در لیبی باید پرداخت شود. 

سازمان شفافیت بین الملل سال گذشته میلادی لیبی را در جایگاه دهمین کشور فاسد جهان قرار داد. 
یکی از کارکنان بانک لیبی می گوید در حال بازگشت به دوره ای هستیم که قذافی به هر نحوی با توسل به بی عدالتی ، سرکوب و بی نظمی سعی داشت بر مسند قدرت باقی بماند. 
 
سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 8394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *