۳
۱۳
گزارش «ميزنفت» از ترین های پالایشی

10 پالایشگاه بزرگ جهان را ببینید

نیمی از 10 پالایشگاه بزرگ جهان در منطقه آسیا و اقیانوسیه واقع شده است و کشورهایی مانند هند و کره جنوبی رکورددار ساخت بزرگترین مجتمع های پالایشگاهی در جهان هستند.
10 پالایشگاه بزرگ جهان را ببینید
 به گزارش «ميزنفت»، شاید بسیاری از مردم تصور کنند که کشورهای بزرگ تولید کننده نفت، بزرگترین پالایشگاه ها را نیز در اختیار خود دارند ولی آمار میزان تولید پالایشگاه‌های سراسر دنیا به وضوح نشان می‌دهد که این تصور به هیچ وجه با واقعیت تطابق ندارد و بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان لزوما بزرگترین پالایشگاه ها را در اختیار ندارند. تنها نیمی از 10 پالایشگاه بزرگ جهان در منطقه آسیا و اقیانوسیه واقع شده است و کشورهایی مانند هند و کره جنوبی رکوردار احداث بزرگترین مجتمع های پالایشگاهی در جهان هستند.
 

*هند در صدر
جواهری در تاج! نام بزرگترین پالایشگاه خصوصی در جهان است . "پالایشگاه جام‌نگر" واقع در شمال‌غربی هند در ایالت گجرات قرار دارد. این مجتمع نخستین پالایشگاه کاملاً خصوصی هند و بزرگترین آن، در جهان است که با ظرفیت یک میلیون و 240 هزار بشکه ای خود حدود یک‌چهارم از کل ظرفیت پالایشی کشور هند را به خود اختصاص داده است.
 
جواهری در تاج با بیش از 31 کیلومتر مربع مساحت با قرار گرفتن در کنار بندری بزرگ برای بارگیری فرآوردهای نفتی معادل 50 میلیون تن در سال تنها در 36 ماه احداث شد.تولیدات این پالایشگاه علاوه بر صادرات به بازارهای خارجی، خوراک لازم را برای صنعت پتروشیمی هند که در یک دهه گذشته در حدود 7.86 میلیارد دلار برایش هزینه شده است را تامین می کند.




*مجتمع پالایشگاهی پاراگونا
مرکز پالایشگاه پاراگوانا ونزوئلا دومین پالایشگاه بزرگ جهان با ظرفیت 955 هزار بشکه در روز است. ویژگی و بزرگی این مجتمع پالایشگاهی به دلیل ادغام و قرار گرفتن چهار مجتمع پالایشگاهی در کنار یکدیگر است. پالایشگاه های کاردون، گرنده، باجو و آمویی این مرکز پالایشگاهی را تشکیل می دهند.

این مجتمع پالایشگاهی به تدریج از سال 1949 ساخته شد و هم اکنون بیش از 50 درصد نیاز کشور ونزوئلا را تامین می کند انفجار مخزن شماره 23 این مرکز پالایشگاهی و کشته شدن 25 نفر در آن مهمترین خبر این پالایشگاه در چند سال اخیر بوده است.



*کره جنوبی پیشرو در احداث مجتمع‌های بزرگ پالایشگاهی
سومین پالایشگاه بزرگ جهان در شهر اولسان کره جنوبی قرار دارد. این پالایشگاه با ظرفیت روزانه 840 هزار بشکه تولید مقام سوم را از آن خود کرده است. پالایشگاهی که در سال 1964 نخستین یونیت آن در عرض کمتر از 16 ماه به بهره برداری رسیده که در نوع خود در آن تاریخ بی نظیر بوده است.

سومین پالایشگاه بزرگ جهان دارای پنج واحد تقطیر نفت خام و یک واحد پارازایلین با ظرفیت 758 هزار تن در سال است. از ویژگی‌های مهم سومین پالایشگاه بزرگ جهان وجود مخازن بسیار بزرگ دخیره سازی نفت خام و فرآوده‌های نفتی است که در کمتر پالایشگاهی در سطح جهان دیده می‌شود.34 مخزن بزرگ پالایشگاه اولسان کره ظرفیت بسیار بالایی را در اختیار این کشور برای ذخیره سازی نفت خام و دیگر فرآورده های نفتی قرار داده است.


 

*چهارمین پالایشگاه؛ باز هم کره جنوبی
پالایشگاه یئوسو چهارمین پالایشگاه بزگ جهان با ظرفیت پالایش روزانه 775 هزار بشکه در استان jelloa کره جنوبی قرار دارد. این پالایشگاه ابتدا در سال 1969 ساخته شد و واحد دوم آن نیز در سال 2007 به بهره برداری رسید. سورون یکی از سهامداران اصلی این پالایشگاه به شمار می رود.




*غول پنجم؛ اونسان
پالایشگاه اونسان در سال 1969 از سوی هولدینگ دو شرکت بزرگGS کلتکسو شورون تاسیس شده است و دارای ویژگی‌های خاصی است. برای نمونه این پالایشگاه دارای کارخانه بزرگ روغن هیدروکراکر و تبدیل مواد سنگین و بی ارزش کوره ها به محصولات با ارزشی همچون نفت سفید و گازوییل است.

ویژگی پالایشگاه اونسان یعنی پنجمین پالایشگاه بزرگ جهان نیز در قرار گرفتن دو مجتمع بزرگ پالایشگاهی و پتروشیمی در کنار یکدیگر است به عبارت دیگر پالایشگاه اونسان که در سال 1990 تاسیسی شد با کاربردی دو گانه و تجهیزات خاص خود محصولات پالایشگاهی و پتروشیمی را تولید و به بازار عرضه می کند.




*ششمین پالایشگاه
اما ششمین پالایشگاه بزرگ جهان با نام پورت آرتور با ظرفیت تولید 600 هزار بشکه در روز در کنار خلیج مکزیک و در تگزاس آمریکا قرار دارد.

 اهمیت این پالایشگاه در تولید بنزین با اکتان بسیار بالا است و این محصول نام این پالایشگاه را در تاریخ به عنوان تامین کننده سوخت هواپیماهی جنگی متفقین در جریان جنگ دوم جهانی ثبت کرد. ششمین پالایشگاه بزرگ جهان در سال 1903 ساخته شد و هم اکنون سهام آن متعلق به دو شرکت شل و آرامکو است و با تولید روزانه 600 هزار بشکه محصولات مختلف به ویژه سوخت هواپیما و گازوییل لقب بزرگترین پالایشگاه کشور آمریکا را به دوش می کشد.



*سنگاپور و هفتمین پالایشگاه بزرگ جهان
هفتمین پالایشگاه بزرگ جهان پالایشگاه اکسون موبیل سنگاپور با ظرفیت 592 هزا بشکه در روز است.

این پالایشگاه از دو سایت اصلی در دو نقطه مختلف و دو جزیره مختلف کشور سنگاپور تشکیل شده است بخش اصلی آن در جورونگ با ظرفیت 302 هزار بشکه و سایت دیگر در جزیره چوآن سنگاپور با ظرفیت 290 هزار بشکه قرار دارد.

قسمت اصلی این پالایشگاه در سال 1966 احدث شد و چهار سال بعد و در سال 1970 سایت دوم آن نیز ساخته و به بهره برداری رسید.



*هشتمین در دنیا و دومین در آمریکا
هشتمین پالایشگاه بزرگ جهان با نام بی‌تاون نیز در آمریکا قرار دارد این پالایشگاه نیز به صورت مجتمعی پالایشگاهی و پتروشیمی محصولات متنوعی را به بازار عرضه می کند و در نوع خود در ایالات متحده آمریکا بی نظیر است.

این پالایشگاه نیز در تگزاس آمریکا قرار دارد و شرکت اکسون موبیل به عنوان مالک اصلی این پالایشگاه روزانه 584 هزار بشکه انواع محصولات را روانه بازار داخلی آمریکا می کند.

بخش پالایشگاهی این مجتمع در سال 1919 و در کنار کانال هوستون احداث شد و لی بخش پتروشیمی آن در سال 1940 و قبل از شروع جنگ جهانی دوم احداث و راه اندازی شد.

مجموعه اصلی این مجتمع پالایشگاهی امروزه مرکز فن آوری جهانی در زمینه دانش صنعت نفت و گاز به ویژه در حوزه پایین دستی نفت و گاز و تولید محصولات پتروشیمی است.



*آرامکو و نهمین پالایشگاه بزرگ جهان
نهمین پالایشگاه بزرگ جهان با 550 هزار بشکه ظرفیت تولید در اختیار شرکت آرامکو و در حاشیه ساحلی خلیج فارس با نام تنورا است.

این پالایشگاه در سال 1945 احداث شد محصولات این پالایشگاه به ظهران عربستان ارسال شده و تنها بخش ناچیزی از آن به خارج از کشور صادر می شود.


*دهمین در دنیا
پالایشگاه گریویل در ایالت لوییزینا آمریکا دهمین پالایشگاه بزرگ در جهان و سومین پالایشگاه بزرگ در آمریکا است.

ظریفت تولیدی این پالایشگاه 522 هزار بشکه در روز است و سهام آن متعلق به شرکت ماراتن پترولیوم در آمریکا است.

ویژگی این پالایشگاه بزرگ ساخت آن در طول سه سال است احداث دهمین پالایشگاه بزرگ جهان در سال 1973 و بهره برداری از آن در سال 1976 است.

 
دوشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 8759
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مصطفی میرزاوند
Russian Federation
کمی هم از ایران بگویید خواهشا
عرفان
پس پالایشگاه نفت آبادان چندمه؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
من خونده بودم چهارم تو جهان نمی‌دونم اینو از کجا اوردن؟!!!؟
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه جوجه گروهبان که میگفت پالایشگاه اقتصادی نیست ! و نباید حمایت کرد از پالایشگاه سازی :: ژنرال موچکریم !!!!
Iran, Islamic Republic of
سلام وتحیت
ممنون از گزارشات خوبتون ولی یک کمبود بزرگ و مفسده بزرگ در موضوع پالایشگاه سازی در ایران وجود دارد وآن هم اینست که برخی در ملی مهندسی ساختمان و مراکز دیگر در زمان مدیریت زنگنه پالایشگاه سازی در ایران را گران نمایش میدهند به دو دلیل
۱- توجیهی بر گران ساختن پالایشگاههای قدیمی و کمیسیون گرفتنشان
۲- از ساخت پالایشگاههای جدید جلوگیری نمایند
هند در سالهای اخیر فاز دوم پالایشگاه جمنگر را با ظرفیت ششصد هزار بشکه در روز با هزینه شش میلیارد دلار ساخت و با ضریب پیچیدگی ۱۱ و ۸ دهم و فیل اویل حدود دو درصد
اسار اویل هند در همین سالها توسعه پالایشگاه وادینار را با ظرفیت دویست هزار بشکه در روز ساخت با هزینه دو میلیارد و چهارصد میلیون دلار ضریب پیچیدگی بالای یازده و فیول اویل کمتر از سه درصد
عربستان پالایشگاه جازان و بندر و نیروگاه هزارمگاواتی آن به همراه ترمینال تخلیه و بارگیری را با هزینه هفده هزار دلار به ازای هربشکه در دست اتمام دارد
لطفا با افشای این فسادهای بزرگ به اعتلای این آب و خاک یاری رسانید و در نزد پروردگار ماجور و در نگاه آیندگان نیکنام
بهمن
Iran, Islamic Republic of
پالایشگاه نفت آبادان یا شرکت پالایش نفت آبادان شرکت پالایش نفت ایرانی است که در حال حاضر با ظرفیت پالایش 400 هزار بشکه در روز بزرگترین پالایشگاه نفت کشور محسوب می شود نوع شرکت سهامی عام بنا نهاده 1291بنیان گذران شرکت نفت ایران وانگلیس محصولات بنزین گازوئیل نفت گاز گاز مایع پالایشگاه آبادان در سال 1291 به عنوان نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه توسط شرکت نفت ایران و انگلیس تاسیس شدو در طول سال های نخستین خوراک مورد نیاز آن (نفت خام )تنها از میدان نفتی مسجد سلیمان تامین می شد هم اکنون نفت خام مورد نیاز پالایشگاه آبادان به طور روزانه توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و از میادین نفتی آغاجاری و دارخوین و اهواز تامین می شود تاریخچه این پالایشگاه پس از اکتشافات نفت در شهر مسجد سلیمان در سال 1287 لزوم ایجاد یک پالایشگاه نفت برای پالایش نفت ضروری بود به همین دلیل عملیات طراحی وساخت این پالایشگاه در سال 1288توسط شرکت نفت ایران و انگلیس آغاز شد و 3 سال بعد سال 1291 این پالایشگاه راه اندازی و وارد مدار تولید گردیدپالایشگاه آبادان پشت اسکناس یکصدریالی ظرفیت پالایش توسعه پالایشگاه آبادان از سال 1312/(1932میلادی )با لغو قرار دادموجود با شرکت نفت ایران و انگلیس و عقد قرارداد جدید نفتی شتاب بیشتری گرفت نقطه عطف در قرار دادجدید این بودپیش بینی های لازم برای آموزش و آماده نمودن ایرانیان برای جانشینی خارجی ها بشود به همین منظور پایه های دانشکده نفت آبادان نیز ریخته شد این دانشکده در سال 1318دائرودر سال1319 افتتاح گردید این پالایشگاه در ابتدا روزانه 2500 بشکه در روز نفت تصفیه می کرد ظرفیت آن تا سال 1330به 5000 بشکه در روز رسید که پس از سرمایه گذاری شرکت خارجی به 600 هزار بشکه در روز رسید و بزرگترین پالایشگاه جهان لقب گرفت در مرداد ماه سال 1394 سعید محجوبی رئیس هیئت مدیره وقت شرکت پالایش نفت آبادان اعلام کرد پالایشگاه آبادان بیش از 25 درصد از محصولات مورد نیاز بخش پایین دستی نفت کشور را تامین می کند در سال های جنگ جهانی اول پالایشگاه آبادان به منظور دستیابی بیشتر به تهیه سوخت برای کشتی های جنگی گسترش بیشتری یافت در جنگ جهانی دوم نیز پالایشگاه آبادان به دلیل تهیه سوخت هواپیما به مقدار 25 هزار بشکه در روز شهرت جهانی یافت به طوری که تهیه سوخت مورد نیاز هواپیما های متفقین کام بسزایی در پیروزی آن ها داشت دلیل انتخاب آبادان به این دلیل انتخاب شد چون دارای موقعیت بندرگاهی بود رود خانه های آب شیرین در مجاورت این شهر قرار داشتند و نزدیکی به خلیج فارس و چاه های تولیدنفت کشور را می شود از عمده دلیل انتخاب آبادان برای احداث این پالایشگاه دانست به طور کل جزیره آبادان به دلیل نزدیکی به مناطق نفت خیز و قرار گرفتن در میان رودخانه های اروند و بهمنشیر در فاصله 71 کیلو متری خلیج فارس و قابل دسترسی به آب های آزاد دنیا انتخاب گردید از طرف بهمن جلیلی شماره تماس 09377406283
بهمن
Iran, Islamic Republic of
ادامه مطلب من پالایشگاه آبادان در خلال جنگ ایران وعراق به دلیل نزدیکی به مرزهای عراق عملا در میدان جنگ قرار داشت و امکان فعال سازی آن غیر ممکن بود کارگران این واحد تولیدی تنها قادر بودند با چیدن بشکه های فلزی و ماسه از تاسیسات پالایشگاه حفاظت کنند و با تخلیه مخازن عظیم نفتی آن آن ها را از انفجار مصون نگه دارند پالایشگاه آبادان در جنگ ایران وعراق بخاطر وارد آمدن خسارات و صدمات شدید بسیاری از واحدها و دستگاه های خود را از دست داد این پالایشگاه پیش تر دارای چهار دستگاه تقطیر هریک با ظرفیت تقریبی 100 هزار بشکه در روز یک واحد تقطیر با ظرفیت 130 هزار بشکه و دو واحد تقطیر در خلا هریک با ظرفیت 40 هزار بشکه و چندین واحد تولید فرآورده و نیز حدود 200 مخزن ذخیره مواد نفتی بوده است در دوران جنگ بسیاری از این واحدها و بخش ها تخریب گردید اما پس از تصویب قطعنامه 598 شورا امنیت سازمان ملل متحد و برقراری آتش بس عملیات بازسازی فاز اول این پالایشگاه با ظرفیت 120 هزار بشکه در روز آغازودرفروردین ماه 1368 واحد بازسازی شده تقطیر 85 وارد مدار تولید شد فرآورده های تولیدی در این مرحله عبارتند 1 )گاز مایع2 )بنزین نفت سفید نفت گاز نفت کوره سبک ،گوگرد و ماده اولیه کارخانه های روغن سازی. حوادث این پالایشگاه در تاریخ 3 خرداد 1390هنگام برگزاری مراسم افتتاح طرح بنزین سازی در فاز سه بود وضعیت فعلی پالایشگاه آبادان در حال حاضر (سال1392)با تولید روزانه 15 میلیون لیتر بنزین به طور روزانه 23 درصد کل بنزین و 26 درصد بنزین پالایشگاهی ایران را تامین می کند و همچنان بزرگترین پالایشگاه ایران محسوب می شود این پالایشگاه در حال حاضر فرآورده های زیر را تولید می کند گاز مایع،بنزین،نفت سفید،نفت گاز،سوخت جت،نفت کوره،روغن موتور پایه،قیر،حلال های نفتی،گوگرد،نفتا وگازهمراه(خوراک پتروشیمی آبادان )نیروگاه سوم پالایشگاه نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان یکی از منابع تامین برق این پالایشگاه است این نیروگاه از نوع گازی با ظرفیت تولید 210 مگاوات است که شامل 7 واحد گازی 30 مگاواتی و 5 دستگاه بویلر بازیابی حرارتی (HRSG)،هریک با ظرفیت 50 تن در ساعت است نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان با هدف تولید برق مطمئن و جایگزین مولده قدیمی و فرسوده این پالایشگاه به منظور پایداری تولید فرآورده های نفتی تامین 6 برق مصرفی فاز 3 (واحد بنزین سازی کت کراکر جدید )پروژه سیستم آب مدار بسته (توربین های بخاری برج خنک کننده )پالایشگاه و تامین برق پروژه های آتی این شرکت در زمینی به ابعاد 3 هکتار است جستار های وابسته 1)منطقه آزاد تجاری -صنعتی اروند2 )باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان 3 )پتروشیمی آبادان
بهمن
Iran, Islamic Republic of
سال ها از زمانی که شرکت نفت انگلیس و ایران در آبادان پالایشگاه ساخت می گذرد.اکنون پالایشگاه آبادان روزانه 15 میلیون لیتر بنزین تولید می کند آبادان یکی از شهر های استان خوزستان در جنوب غربی ایران واقع شده است و با داشتن پالایشگاه نفت از شهرهای مهم ایران و خاورمیانه است واژه آبادان به معنی (محلی برای نگهبانی از آب )است بطلیموس پدر جغرافیای یونان آبادان را (آرپفانا )و(آپفادانا )نامیده است معرب شده آن (عبادان )است که از زمان پهلوی اول به (آبادان )تغییر نام داد عکس پانورامیوsevnp-سال1962،سوخت گیری در آبادان .تاریخچه پالایشگاه آبادان در سال 1287 خورشیدی نخستین چاه نفت ایران در مسجد سلیمان واقع در استان خوزستان کشف شد یک سال بعد بود که شرکت نفت انگلیس و ایران در تاریخ 1288/9/19خورشیدی با شیخ خزعلی حاکم خوزستان قرار دادی منعقد کرد طبق این قرار داد2/58کیلومتر مربع از زمین های آبادان برای احداث پالایشگاه از شیخ خزعلی خریداری شد از همان زمان طراحی پالایشگاه آبادان آغاز شد عملیات ساخت تصفیه خانه نفت را مهندسان انگلیسی از شرکت نفت ایران و انگلیس انجام دادند آبادان میان رود خانه های اروند و بهمن شیر قرار داشت و آب مصرفی پالایشگاه به آسانی فراهم می شد فاصله اش با خلیج فارس 71 کیلومتر بود و آب های آزاد دسترسی داشت لنگر گاه مناسبی برای کشتی های نفت کش و باری به شمار می رفت و نزدیک مناطق نفت خیز قرار گرفته بود بنابر این آبادان برای ساخت پالایشگاه بهترین گزینه بود با وجود همه ی امتیازهایی آبادان برای تاسیس پالایشگاه دوری 220 کیلو متری از میدان های نفتی مشکلاتی ایجاد کرد امکانات و تجهیزات فنی که برای احداث پالایشگاه لازم بود از شهر های اطراف تامین می شد از مسجد سلیمان تا آبادان خط لوله کشیدند به این ترتیب که چهار سال پس از پیدا شدن نفت در مسجد سلیمان یعنی در سال 1291،پالایشگاه آبادان به عنوان نخستین تصفیه خانه ی کشور آغاز به کار کرد ظرفیت روزانه ی پالایشگاه در زمان گشایش 2500بشکه در روز بود نخستین کارگران پالایشگاه از میانمار یا برمه ی سابق آمده بودند در سال های 1292تا 1331کیفیت محصولات آنقدر پایین بود که شرکت نفت انگلیس و ایران نمی توانست به قرار دادش عمل کند در آن زمان این شرکت در تنگنای شدید مالی قرار گرفت ویلیام ناکس دارسی،که امتیاز 60 ساله نفت ایران را از مظفر الدین شاه گرفته بود برای حل مشکلات ناگزیر شد با چرچیل معامله کند. پالایشگاه آبادان در گذر جنگ های جهانی- طی جنگ اول جهانی،پالایشگاه آبادان توسعه یافت تا بتواند سوخت کشتی های انگلیسی را تامین کند نفت آبادان برای نیرو دریایی انگلیس آنقدر مهم بود که دولت انگلیس از پالایشگاه محافظت می کرد طی سال های 1309 تا 1318 ظرفیت سالانه پالایشگاه آبادان از 5 میلیون تن به 10 میلیون تن رسید.سربازان متفقین در پالایشگاه آبادان زمان به جنگ دوم جهانی و شهریور 1320رسید ارتش متفقین بخش های از ایران را اشغال کرد بنابر این لازم بود اقدام های حفاظتی از پالایشگاه آبادان انجام شود کمی دور تر از پالایشگاه تصفیه خانه ای دروغین از حلبی با شعله های فروزان ساختند تا باعث گمراهی دشمنان شود،در سال دوم جنگ جهانی پالایشگاه توسعه یافت و گنجایش آن 17 میلیون تن رسیده آن زمان دستگاه های جدیدی برای تهیه بنزین هواپیما و دیگر فرآورده های نفتی به مجموعه ی پالایشگاه اضافه شد پالایشگاه آبادان با تامین سوخت هواپیما متفقین و نقش مهمی که در پیروزی های آن ها داشت شهرت جهانی پیدا کرد کارکنان پالایشگاه آبادان در سال های 1300 تا 1303 ایرانیان کار های غیر فنی پالایشگاه را برعهده داشتند و همه ی کار های فنی و اداری را انگلیسی انجام می دادند برای کارکنان ایرانی مسکن در نظر گرفته نشده بود ودرکپر های حصیری زندگی را می گذارندند در سال 1308 کارگران اعتصاب کردند و دولت از شرکت نفت خواست به دستمزد آن ها رسیدگی کند به سال 1319 می رسیم که پالایشگاه 30 هزار کارگر محلی داشت ازمدیران پالایشگاه آبادان تنها 16نفر ایرانی در رده ی مدیران میانی کار می کردند و بقیه انگلیسی بودند اگر بخواهیم نگاهی به وضعیت آبادان در آن مقطع زمانی داشته باشیم باید بگوییم پالایشگاه بخش وسیع از مرکز شهر را در بر گرفته بود به تدریج منطقه مسکونی کارگران و کارکنان پالایشگاه ساخته شد اما این منطقه ها بر اساس سمت شغلی کارکنان طراحی شدند سلسله مراتب اجتماعی و شغلی در منطقه های مسکونی آبادان کاملا رعایت می شد این سلسله مراتب بعد از سال 1329 و ملی شدن صنعت نفت هم رعایت می شد منطقه مسکونی زیر پوشش شرکت نفت ساختاری کاملا طبقاتی داشتند و این اختلاف طبقاتی خط کشی شده در هیچ شهر دیگری در ایران به چشم نمی خورد منطقه سرسبز و زیبایی بریمکه خانه های مجللی داشت کنار اروند رود واقع شده بودو مدیران بلند پایه ی انگلیسی پالایشگاه در آن ساکن بود بوده با خانه های مرفه به مدیران درجه دو اختصاص داشت و خانه های کوچکتر و ساده تر بهمن شیر ،فرح آباد،و جمشید متعلق به کارگران عادی بود ملی شدن نفت: در سال 1329 صنعت نفت ایران ملی شد ویک سال بعد کارکنان خارجی از مجموعه پالایشگاه خارج شدند نگهداری از این پالایشگاه به عهده کارکنان ایرانی سپرده شد ودرمردادسال 1352 اداره وکنترل پالایشگاه آبادان به طور مستقیم تحت نظر شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت (خوزنیوز ) در شهریور 1356 پالایشگاه آبادان توانست به گنجایش روزانه ی 60 هزار بشکه برسد و دوباره مهم ترین و بزرگ ترین پالایشگاه دنیا شود تاثیر جنگ بر پالایشگاه تا پیش از جنگ با عراق تنوع فرآورده های پالایشگاه آبادان به 108 نوع رسیده بود با آغاز حمله عراق به ایران در روز 2مهر 1359 پالایشگاه برای نخستین بار بمباران شدکارکنان پالایشگاه ستادها اضطراری تشکیل دارند و با تلاش فراوان چندین دستگاهها از مواد نفتی تخلیه کردند این کارکنان با شهامت بسیار چندین میلیارد دلار قطعه و وسیله را ازپالایشگاه به مکان های امن بردند با چیدن بشکه های فلزی و گونی های ماسه از تاسیسات محافظت می شد (عکس خوزنیوز ). پالایشگاه آبادان که نزدیک رودخانه اروند و مرز عراق بود یکی از هدف های بمباران عراق در طی سال های جنگ بود طی هشت سال جنگ 23 واحد فرآیند ی خود را از دست داد و حدود 242نفر از کارکنان آن شهید شدند پالایشگاه طی سال های جنگ از سرویس خارج شدند ودرمدار تولید قرار نداشتن پس از تصویب قطعنامه 598 شورا امنیت سازمان ملل متحد و برقراری آتش بس میان ایران و عراق فاز اول پالایشگاه آبادان باگنجایش 130 هزار بشکه کار خود را آغاز کرد سال های بعد تدریج دستگاه های دیگر آن در مدار تولید قرار گرفت (عکس خوزنیوز) حادثه آتش سوزی در پالایشگاه در خرداد سال 1390 طی انفجاری که در پالایشگاه آبادان رخ دادآتش سوزی و پخش گازهایی سمی اتفاق افتاد در این حادثه تعدادی از کارکنان پالایشگاه کشته و زخمی شدند (عکس خوزنیوز ).پالایشگاه آبادان کنونی اکنون پالایشگاه آبادان 103 سال عمر دارد و حسابی سرد وگرم روزگار را چشیده است پالایشگاه آبادان همچنان بزرگترین پالایشگاه ایران است این پالایشگاه در سال 1392 روزانه 23 درصد کل بنزین و26 درصد بنزین پالایشگاهی ایران را تامین می کرد اکنون با تمام ظرفیت خود فعالیت می کندواین فرآورده ها را تولید می کند :گاز مایع،بنزین موتور،نفت سفید،نفت گاز،سوخت جت،نفت کوره،انواع روغن موتور پایه،انواع قیر،انواع حلال نفتی،گوگرد،نفتای،خوراک آروماتیک پتروشیمی بندر امام و گاز خوراک پتروشیمی آبادان عکس پانورامیو واحدها تولیدی پالایشگاه آبادان عبارت اند:تقطیر در اتمسفر ،تقطیر در خلا،کاهش گرانروی،گاز مایع،کت کراکر،آلکیلاسیون،تبدیل کاتالیستی(بستر ثابت)ایرومریزاسیون،تهیه پروپیلن،تصفیه بنزین،تصفیه هیدروژنی نفتا،گوگرد،واحدهایی جانبی شماره تماس 09377406283
بهمن
Iran, Islamic Republic of
پالایشگاه نفت آبادان یا شرکت پالایش نفت آبادان شرکت پالایش نفت ایرانی است که در حال حاضر با ظرفیت پالایش 400 هزار بشکه در روز بزرگترین پالایشگاه نفت کشور محسوب می شودنوع پالایشگاه: شرکت سهامی عام بنا نهاده:1291 محصولات:بنزین،گازوئیل،نفت گاز،گازمایع مدیر عامل:علیرضا امین پالایشگاه آبادان در سال 1291 به عنوان نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه توسط شرکت نفت ایران و انگلیس تاسیس شدودرطول سال های نخستین خوراک مورد نیاز آن (نفت خام )تنها از میدان نفتی مسجد سلیمان تامین می شدهم اکنون نفت خام مورد نیاز پالایشگاه آبادان به طور روزانه توسط شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و از میادین نفتی آغاجاری ،دارخوین،واهواز تامین می شود. تاریخچه پالایشگاه:پس ازاکتشاف نفت در شهر مسجد سلیمان در سال 1287 لزوم ایجاد یک پالایشگاه نفت ضروری بود به همین دلیل عملیات طراحی و ساخت این پالایشگاه در سال 1288توسط شرکت نفت ایران وانگلیس آغاز شد و3 سال بعد در سال 1291این پالایشگاه راه اندازی و وارد مدار تولید گردید(صدریالی-پشت اسکناس عنوان پالایشگاه آبادان) ظرفیت پالایش:توسعه پالایشگاه از سال 1312(1932میلادی )با لغو قرار دادموجود با شرکت نفت ایران وانگلیس وعقد قراردادجدید نفتی شتاب بیشتری گرفت نقطه عطف در قراردادجدید این بود که پیش بینی های لازم برای آموزش و آماده نمودن ایرانیان برای جانشینی خارجی ها بشود به همین منظور پایه های دانشکده در سال 1318 دائر ودرسال 1319افنتاح گردید این پالایشگاه در ابتدا روزانه2500 بشکه در روز نفت تصفیه می کرد ظرفیت آن تا سال 1330 به 5000بشکه در روز رسید که پس از سرمایه گذاری شرکت های خارجی به 6000هزار بشکه در روز رسیدوبزرگترین پالایشگاه جهان لقب گرفت، جنگ جهانی:در سال های جنگ جهانی اول پالایشگاه آبادان به منظور دستیابی بیش تر به تهیه سوخت برای کشتی های جنگی گسترش بیش تری یافت در جنگ جهانی دوم نیز پالایشگاه آبادان به دلیل تهیه سوخت هواپیما به مقدار 25 هزار بشکه در روز شهرت جهانی یافت به طوری که تهیه سوخت مورد نیاز هواپیما های متفقین سهم بسزایی درپیروزی های آن ها داشت،دلیل انتخاب آبادان:آبادان به این دلیل انتخاب شد چون دارای موقعیت بندر گاهی بود رودخانه های آب شیرین در مجاورت این شهر قرار داشتند و نزدیکی به خلیج فارس و چاه های تولید نفت کشور را می شود ازعمده دلیل های انتخاب آبادان برای احداث این پالایشگاه دانست و به طور کلی جزیره آبادان به دلیل نزدیکی به مناطق نفت خیز،قرار گرفتن درمیان رودخانه های اروند و بهمنشیر در فاصله 71 کیلومتری خلیج فارس و قابل دسترسی به آب های آزاددنیا انتخاب گردید،جنگ ایران وعراق:این پالایشگاه در خلال جنگ ایران وعراق به دلیل نزدیکی به مرزها عراق عملا در میدان جنگ قرار داشت وامکان فعال سازی آن غیر ممکن بودکارگران این واحد تولیدی تنها قادر بودند با چیدن بشکه های فلزی و ماسه از تاسیسات پالایشگاه حفاظت کنند و با تخلیه مخازن عظیم نفتی آن آن ها را از انفجار مصون نگه دارند پالایشگاه آبادان درجنگ ایران وعراق بخاطر وارد آمدن خسارات و صدمات شدید بسیاری از واحدها و دستگاه های خود را از دست داداین پالایشگاه پیش تر داری چهار دستگاه تقطیر هریک با ظرفیت تقریبی 100هزار بشکه در روز یک واحد تقطیر با ظرفیت 130 هزار بشکه ودو واحد تقطیر در خلا هریک با ظرفیت 40 هزار بشکه و چندین واحد تولید فرآورده ونیز حدود 200 مخزن ذخیره مواد نفتی بوده است در دوران جنگ بسیاری از این واحدها و بخش ها تخریب گردیدنداما پس از تصویب قطعنامه 598شورای امنیت سازمان ملل متحد و برقراری آتش بس ،عملیات بازسازی فاز اول این پالایشگاه با ظرفیت 130 هزار بشکه در روز آغاز و درفروردین ماه 1368 واحد بازسازی شده تقطیر 85 وارد مدار تولید شد فرآورده های تولیدی در این مرحله عبارتند از گاز مایع،بنزین،نفت سفید،نفت گاز،و نفت کوره سبک،گوگرد،وماده اولیه کارخانه های روغن سازی. وضعیت فعلی:پالایشگاه آبادان در حال حاضر (سال1392 )با تولید روزانه 15 میلیون لیتر بنزین به طور روزانه 23 درصد کل بنزین و 26درصد بنزین پالایشگاهی ایران را تامین می کندوهمچنان بزرگترین پالایشگاه ایران محسوب می شود این پالایشگاه در حال حاضر فرآورده های زیر را تولید می کند:گاز مایع،بنزین،نفت سفید،نفت گاز،سوخت جت،نفت کوره،روغن موتور پایه،قیر،حلال های نفتی،گوگرد،نفتا وگاز همراه(خوراک پتروشیمی آبادان ) حوادث این پالایشگاه:در تاریخ 3 خرداد 1390 هنگام برگزاری مراسم افتتاح طرح بنزین سازی در فاز سه پالایشگاه آبادان انفجاری روی داد نیروگاه سوم پالایشگاه:نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان یکی از منابع تامین برق این پالایشگاه است این نیروگاه ار نوع گازی با ظرفیت تولید 210 مگاوات است که شامل 7 واحد گازی 30 مگاواتی و 5 دستگاه بویلر بازیاب حرارتی (HRSG)هریک با ظرفیت 50 تن در ساعت است. نیروگاه سوم پالایشگاه آبادان با هدف تولید برق مطمئن و جایگزین مولدهای قدیمی و فرسوده این پالایشگاه به منظور پایداری تولید فرآورده های نفتی،تامین 6 برق مصرفی فاز3 (واحد بنزین سازی کت کراکر جدید )پروژه سیستم آب مدار بسته (توربین های بخاری برج خنک کننده )پالایشگاه و تامین برق پروژه های آتی این شرکت در زمینی به ابعاد 3 هکتار است. جستار های وابسته 1 )منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند2 )باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان3 )پتروشیمی آبادان ازطرف بهمن جلیلی با کد ملی 4160282288
Iran, Islamic Republic of
خوب بود ممنون
محمد
Iran, Islamic Republic of
اقای نویسنده حالت خوبه بده چطوری بزرگترین پالایشگاه بعد هند پالایشگاه آبادان که 80سال تو بزرگترین اول بود
میلاد
نویسنده درباره امروز صحبت میکنن که طبق رنکینگ درست گفته شده
میلاد
متاسفانه صنعت پالایش نفت خام تو کشور ما مسیر اشتباهی رو داره طی میکنه ، نسبت تولید بالای vbو نفت کوره به خوراک در نوع خودش فاجعه هست و تو میان مدت قطعا تبدیل به ی چالش اساسی میشه ،طرح جامع باید هر چه زودتر اجرا بشه در غیر اینصورت با صنعت ورشکسته پالایش روبرو میشیم اتفاقی که برای صنعت برق هم داره میوفته